La Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals persegueix adaptar l'ordenament jurídic espanyol al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i el Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de les seves dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades
, i completar les seves disposicions; i garantir els drets digitals de la ciutadania conforme al mandat establert en l'article 18.4 de la Constitució.
Aquesta llei orgànica consta de noranta-set articles estructurats en deu títols, vint-i-dues disposicions addicionals, sis disposicions transitòries, una disposició derogatòria i setze disposicions finals, i, per tant, es tracta d'un text extens.
Desde el punto de la administración digital, cabe destacar el Título X que recoge los derechos digitales y libertades del entorno de Internet tales como la neutralidad de la Red y el acceso universal o los derechos a la seguridad y educación digital ,así como los derechos al olvido, a la portabilidad y al testamento digital, junto con el derecho a la desconexión digital en el marco del derecho a la intimidad en el uso de dispositivos digitales en el ámbito laboral y la protección de los menores en Internet; más la garantía de la libertad de expresión y el derecho a la aclaración de informaciones en medios de comunicación digitales.
Destaquem a continuació, en particular, dues qüestions. En primer lloc, la disposició addicional primera que referida a la mesures de seguretat en l'àmbit del sector públic contempla que l'Esquema Nacional de Seguretat inclourà les mesures que hagin d'implantar-se en cas de tractament de dades personals; que els responsables enumerats en l'article 77.1 apliquin als tractaments de dades personals les mesures de seguretat que corresponguin de les previstes en el citat Esquema Nacional de Seguretat ; i que quan un tercer presti un servei en règim de concessió, encàrrec de gestió o contracte, les mesures de seguretat es correspondran amb les de l'Administració pública d'origen i s'ajustaran a l'Esquema Nacional de Seguretat.
En segon lloc, la disposició final dotzena modifica els apartats 2 i 3 de l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques , con el interesante matiz de que el apartado 2 se inicia con una formulación en términos de “Los interesados tienen derecho a no aportar documentos que ya se encuentren en poder de la Administración actuante…”.