La Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals persegueix adaptar l'ordenament jurídic espanyol al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i el Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de les seves dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades , i completar les seves disposicions; i garantir els drets digitals de la ciutadania conforme al mandat establert en l'article 18.4 de la Constitució.
Aquesta llei orgànica consta de noranta-set articles estructurats en deu títols, vint-i-dues disposicions addicionals, sis disposicions transitòries, una disposició derogatòria i setze disposicions finals, i, per tant, es tracta d'un text extens.
Desde el punto de la administración digital, cabe destacar el Título X que recoge los derechos digitales y libertades del entorno de Internet tales como la neutralidad de la Red y el acceso universal o los derechos a la seguridad y educación digital ,así como los derechos al olvido, a la portabilidad y al testamento digital, junto con el derecho a la desconexión digital en el marco del derecho a la intimidad en el uso de dispositivos digitales en el ámbito laboral y la protección de los menores en Internet; más la garantía de la libertad de expresión y el derecho a la aclaración de informaciones en medios de comunicación digitales.
Destacamos a continuación, en particular, dos cuestiones. En primer lugar, la disposición adicional primera que referida a la medidas de seguridad en el ámbito del sector público contempla que el Esquema Nacional de Seguridad incluirá las medidas que deban implantarse en caso de tratamiento de datos personales; que los responsables enumerados en el artículo 77.1 apliquen a los tratamientos de datos personales las medidas de seguridad que correspondan de las previstas en el citado Esquema Nacional de Seguretat ; i que quan un tercer presti un servei en règim de concessió, encàrrec de gestió o contracte, les mesures de seguretat es correspondran amb les de l'Administració pública d'origen i s'ajustaran a l'Esquema Nacional de Seguretat.
En segon lloc, la disposició final dotzena modifica els apartats 2 i 3 de l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques , amb l'interessant matís que l'apartat 2 s'inicia amb una formulació en termes de “Els interessats tenen dret a no aportar documents que ja es trobin en poder de l'Administració actuante…”.