La Llei és essencial per aconseguir els objectius de la Dècada Digital de la UE, com disposar d'un 100 % dels serveis públics clau disponibles en línia d'aquí a 2030. La interoperabilitat és una característica fonamental d'un mercat únic digital operatiu i contribueix a una aplicació més eficaç de les característiques digitals de les polítiques públiques, des de la justícia fins a la sanitat fins al transport.
Els ciutadans, les empreses i les administracions públiques es beneficiaran en la seva major part del nou Reglament quan utilitzin serveis públics digitals interconnectats que requereixin un intercanvi transfronterer de dades. Alguns exemples d'aquests serveis són el reconeixement mutu de títols acadèmics o qualificacions professionals, l'intercanvi de dades sobre vehicles per a la seguretat vial, l'accés a les dades de seguretat social i sanitària, l'intercanvi d'informació relacionada amb la fiscalitat, les duanes, l'acreditació de licitacions públiques, els permisos de conducció digitals i els registres comercials. Segons la avaluació d'impacte , s'espera que la Llei estalviï fins a 5 000 milions EUR anuals.
La Llei s'aplicarà a través d'un conjunt de mesures clau:
- La creació d'un marc de cooperació multinivell que reuneixi als principals professionals de l'administració digital dels Estats membres, així com a una àmplia comunitat de la societat civil, experts, acadèmics i agents locals, per definir una agenda comuna d'interoperabilitat i un ecosistema canviant de solucions comunes d'interoperabilitat. Aquest marc estarà dirigit pel Comitè de l'Europa Interoperable i recolzat per la Comunitat per l'Europa Interoperable.
- La introducció d'avaluacions d'interoperabilitat obligatòries per crear serveis públics de «interoperabilitat des del disseny». Això ajudarà als organismes del sector públic a explorar i, si escau, abordar els aspectes d'interoperabilitat transfronterera ja en la fase de disseny de nous serveis o eines. La Comissió proporcionarà les directrius i el suport necessaris.
- El portal de l'Europa Interoperable, una finestreta única per fomentar l'intercanvi i la reutilització de solucions d'interoperabilitat fiables i d'alta qualitat entre les administracions públiques.
- Reforç dels mecanismes de suport a la innovació i les polítiques, inclosa la formació, els espais controlats de proves per a l'experimentació de polítiques, la iniciativa GovTech entre els sectors públic i privat i els projectes de suport a l'aplicació de polítiques, amb la finalitat de desenvolupar, provar i ampliar solucions.
El Reglament s'aplica als organismes del sector públic, incloses les institucions i organismes de la UE. L'aplicació de la Llei sobre l'Europa Interoperable es finançarà a través de el programa Europa Digital (DIGITAL).
Següents passos
Conformement al calendari definit en el Reglament, la majoria de les disposicions s'aplicaran en un termini de 3 mesos a partir de la data d'entrada en vigor.
Excepcionalment:
- Les institucions, organismes i agències europeus i els organismes del sector públic duran a terme avaluacions d'interoperabilitat a partir de gener de 2025;
- Els Estats membres designaran a les autoritats nacionals competents 9 mesos després de la data d'entrada en vigor del Reglament, a tot tardar al gener de 2025.
Antecedents
La interoperabilitat del sector públic és la capacitat de les administracions per cooperar i fer que els serveis públics funcionin més enllà de les fronteres, els sectors i els límits organitzatius. Exerceix un paper crucial a l'hora de dissenyar fluxos de dades segures/segures i evitar la duplicació d'esforços en els serveis públics. En diferents crisis dels últims anys, la interoperabilitat del sector públic ha permès una millor coordinació entre els Estats membres, la mobilització de recursos allí on més es necessitaven i la ràpida formulació de solucions conjuntes.
La Comissió recolza la interoperabilitat entre les administracions públiques des de la dècada de 1990 a través del Marc Europeu d'Interoperabilitat (EIF), una sèrie de plans d'acció i programes de finançament com a ANADA, IDABC, ISA, ISA2 i ara DIGITAL. Per ajudar als Estats membres i a les institucions, organismes i agències europeus en l'aplicació de la política d'interoperabilitat del sector públic, la Comissió ha desenvolupat un ampli conjunt d'eines i formacions, com el conjunt d'eines del Marc Europeu d'Interoperabilitat, el Centre de Suport SEMIC , la plataforma JoinUp i la Acadèmia de l'Europa Interoperable . A més, la Comissió també ha creat una iniciativa GovTech Incubator en la qual els governs es reuneixen per adoptar les millors solucions desenvolupades per les empreses emergents i altres governs de tota la UE.
Diverses avaluacions de la política d'interoperabilitat del sector públic van assenyalar deficiències i van demanar que es prenguessin mesurades. Els Estats membres també han subratllat cada vegada més la necessitat de reforçar la cooperació europea en matèria d'interoperabilitat mitjançant, entre altres coses, les declaracions ministerials signades en 2 017 a Tallin i en 2 020 a Berlín. De la mateixa manera, els ciutadans de la UE que participen en la Conferència sobre el Futur d'Europa han expressat una demanda de millora de la interoperabilitat transfronterera. La Llei sobre l'Europa Interoperable respon directament a aquestes crides a l'acció.