No marco da transformación dixital e modernización das entidades locais unha das necesidades identificadas é a modernización da xestión do padrón municipal.
O padrón municipal é un rexistro administrativo que reviste unha gran importancia, por canto a inscrición nel supón o requisito previo e imprescindible para que as persoas poidan ter acceso, con todas as garantías, ao uso e goce dos servizos públicos de educación, sanidade e servizos sociais nun municipio, e ao exercicio do dereito de sufraxio, entre outros aspectos.
Debido precisamente á relevancia que este rexistro ostenta, faise preciso dotalo dun réxime de xestión e actualización de datos rápido, áxil e con garantías, co fin de permitir aos cidadáns e cidadás acceder a todos os servizos do municipio onde residen, por unha banda, e reducir ao mínimo os riscos derivados dunha incorrecta inscrición, por outra. A modernización do padrón tamén incidirá nunha mellor elaboración de políticas públicas como as relativas a fiscalidade, servizos sociais ou axudas á rehabilitación, entre outras.
Por todo o anterior, esta medida incluíuse entre os compromisos adquiridos ante a Unión Europea no marco do Plan de Recuperación, Transformación e Resiliencia (PRTR), tras a súa modificación mediante adenda, aprobada pola Comisión Europea o 2 de outubro de 2023 e polo ECOFIN o 17 do mesmo mes, como unha «Reforma» a levar a cabo dentro do proxecto de «Reforma para a modernización e dixitalización da Administración» do Compoñente 11, relativo á «Modernización das Administracións Públicas», C11.R1, Fito 147, que establece como un dos seus obxectivos a actualización e mellora do padrón municipal de habitantes xestionado polas entidades locais, a través da reforma da Lei 7/1985, do 2 de abril, Reguladora das Bases do Réxime Local, e do Real Decreto 1690/1986, do 11 de xullo, polo que se aproba o Regulamento de Poboación e Demarcación Territorial das Entidades locais.
O principal obxectivo do recentemente publicado Real Decreto 141/2024 , do 6 de febreiro, polo que se modifica o Regulamento de Poboación e Demarcación Territorial das Entidades locais, é cumprir cos obxectivos que persegue o compoñente 11 do PRTR e mellorar a comunicación, entre os concellos e o Instituto Nacional de Estatística (INE), das variacións nos datos dos seus padróns municipais para que se produza en tempo real, para o que se prevé a interconexión entre os padróns e o INE.
Con esta finalidade, modifícanse os artigos correspondentes do Regulamento de Poboación e Demarcación Territorial das Entidades locais, aprobado polo Real Decreto 1690/1986 , do 11 de xullo, co que a comunicación de datos do padrón por parte dos concellos que os xestionan pasa de ser mensual a ser unha comunicación en tempo real, aproveitando desta maneira de forma plena a axilidade que brindan os medios electrónicos. Leste mesmo cambio adóptase para as comunicacións relativas ao padrón de españois residentes no estranxeiro. Para a posta en marcha desta modificación previuse un período transitorio ata o 31 de agosto de 2026.
Xunto ao sinalado anteriormente, aprovéitase a citada modificación do Regulamento de Poboación e Demarcación Territorial das Entidades locais para adaptalo ás novidades normativas dos últimos anos que afectan o seu contido, incluíndose tamén as referencias expresas ao intercambio de datos a través da Plataforma de Intermediación de Datos, a conexión no contexto europeo a través da Pasarela Dixital Única e a súa utilización a través do meu Cartafol Cidadán.