accesskey_mod_content

El paper de les universitats en la divulgació de les dades obertes

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

13 abril 2022

El paper de les universitats en l'ecosistema de dades obertes va molt més allà de mers publicadors, sinó que també tenen un rol destacat a l'hora d'impulsar l'obertura de més dades i la seva reutilització.

Les universitats espanyoles posseeixen nombroses dades de qualitat que compten amb un gran potencial econòmic i social. Per això, fa ja un temps que venim assistint a un moviment d'obertura de dades per part de les universitats al nostre país, amb l'objectiu d'impulsar l'ús i reutilització de la informació que generen, així com millorar la seva transparència, entre uns altres .

Fruit d'aquest moviment d'obertura, han anat sorgint portals de dades obertes lligades a universitats, molts dels quals es troben  federats amb datos.gob.es(Obre en nova finestra) , com per exemple la  Universitat de Cantàbria(Obre en nova finestra) , la  Universitat d'Extremadura(Obre en nova finestra)  o la  Universitat Pablo d'Olavide(Obre en nova finestra) , encara que  hi ha moltes més . Fins i tot han sorgit iniciatives col·laboratives com  UniversiDATA(Obre en nova finestra) , que cerca fomentar les dades obertes en el sector de l'educació superior d'una forma harmonitzada. UniversiDATA reuneix actualment a 6 universitats, però la seva intenció és continuar creixent i actuar com un punt d'accés únic on les diferents universitats adherides a la iniciativa poden compartir les seves dades d'una manera senzilla.  També cal destacar el paper del Ministeri d'Universitats, que actualment ofereix gairebé 1.000 datasets a través de datos.gob.es.

Entre els  conjunts de dades que comparteixen les universitats(Obre en nova finestra)  trobem dades administratives, sobre el perfil de l'alumnat o els diferents itineraris acadèmics, encara que també compten amb un paper rellevant en la publicació de les dades dels seus grups de recerca.

Exemples de grups de dades obertes lligades a universitats

El camp de les dades en general, i el de les dades obertes en particular, compte cada vegada amb més pes i importància dins de l'àmbit universitari, en matèria lectiva però també a l'àrea de la divulgació. Com a conseqüència, avui dia trobem diversos exemples de grups, càtedres o professionals lligats a l'educació superior enfocats en el foment de l'ús i reutilització de les dades acadèmiques.

A continuació, analitzem alguns grups de dades obertes lligades a l'àmbit de l'educació superior al nostre país:

Càtedra de Transparència i Dades Obertes – Observatori Valencià de Dades Obertes i Transparència

Aquest organisme (Obre en nova finestra) ha estat creat per la  Generalitat Valenciana  i la  Universitat Politècnica de Valéncia , a través de la seva  Escola Superior d'Enginyeria Informàtica  i el  Màster Universitari de Gestió de la Informació , per realitzar activitats relacionades amb la transparència, la participació i l'accés de la ciutadania a la informació pública en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

La càtedra organitza i desenvolupa una sèrie d'activitats relacionades amb l'àmbit de la transparència i les dades obertes que es poden classificar en tres categories diferents:

  • Activitats de formació: la càtedra col·labora en activitats docents, com el Màster Oficial Universitari en Gestió de la Informació; en l'engegada de programes permanents de formació dirigits a funcionaris, entitats locals i associacions; o la creació de beques i premis per als millors treballs de grau en matèria de transparència per a alumnes de la UPV.

  • Activitats de divulgació tècnica, tecnològica i artística: a través de tallers, conferències i jornades, se cerca impulsar tant la publicació com la reutilització de les dades obertes. També desenvolupen espais de treball al costat del personal tècnic de l'administració, programadors informàtics i gestors públics.

  • Activitats de recerca i desenvolupament: des de la càtedra treballen en diferents línies de recerca, especialment, en matèria de dades obertes procedents de la web  GVAOberta de la Generalitat . També promouen solucions tecnològiques innovadores en matèria de transparència, participació i accés a la informació pública.

Les dades obertes conformen l'eix central de totes les activitats que celebraran al llarg d'aquest any, organitzades per la càtedra. El  Datathon 2022  destaca com l'activitat més pròxima que estan coordinant, doncs ja es troba en marxa. En aquesta competició participen quatre universitats públiques de la Comunitat Valenciana, a més de les diferents càtedres de la Universitat Politècnica de Valéncia. Aquest desafiament, que va començar el passat 4 de març i es perllongarà fins al 30 d'abril, té com a objectiu que els seus participants resolguin algun dels tres reptes proposats (sobre producció i consum responsable, aspectes mediambientals i cultura) fent ús de diferents eines d'aprenentatge automàtic, intel·ligència artificial o ciència de dades.

A més de el Datathon, també tenen previst celebrar una jornada internacional amb la col·laboració de  Open Knowledge Foundation , una sèrie de tallers de verificació de notícies a través de les dades obertes al costat de  Newtral , diverses jornades de difusió i formació amb diverses federacions d'empreses, o un workshop sobre dades obertes des de la perspectiva de gènere. Entre els seus plans també es troba el crear un directori de reutilitzadors de la Comunitat Valenciana. Encara que s'està treballant en ells, aquests esdeveniments encara no expliquen a dia d'avui amb una agenda i calendari oficials.

Càtedra Cajasiete de Big Data, Open Data i Blockchain, Universitat de la Llacuna

La  Universitat de la Llacuna  i  Cajasiete  van crear l'any passat la  Càtedra Big Data, Open Data i Blockchain  (Càtedra Cajasiete BOB), amb el propòsit de contribuir a la transformació digital i al desenvolupament d'una economia competitiva en les Illes Canàries, a través de la recerca, la formació i la divulgació en camps com Big Data, Open Data o Blockchain. Aquesta Càtedra explica en el seu Consell Assessor amb un conjunt de representants d'entitats públiques i privades de l'arxipèlag, que són actors clau a l'hora de fomentar la transformació digital i el desenvolupament dels models de negoci públic-privat de Canàries.

Un dels seus projectes més destacats ha estat “Mapa BOB”, on van analitzar detalladament la situació de les entitats canàries en matèria de digitalització per prendre accions concretes que ajudin a complir la seva missió. Després d'aquesta anàlisi, des de la càtedra s'han centrat en diverses iniciatives amb l'objectiu d'elevar el nivell de digitalització en l'arxipèlag, moltes de les quals han estat centrades en les dades obertes:

  • Webinars BOB: han desenvolupat  seminaris online de temàtiques concretes  per conèixer i difondre bones pràctiques en l'àmbit de la tecnologia i les dades.

  • Encontres d'Administracions Públiques: també han engegat espais perquè diferents AA.PP. canàries puguin compartir experiències sobre temes concrets relacionats amb dades. En l'última edició presencial va haver-hi una taula de debat dedicada a l'anàlisi de dades obertes.

  • Projectes: entre els projectes que han dut a terme, destaca  “Aplicació pràctica de les dades obertes: actualització i predicció” . Es tracta d'un Treball de finalització de Grau que el seu objectiu es va basar a definir un indicador de qualitat per, a partir de dades obertes relacionades amb Covid-19, realitzar prediccions de l'evolució de la incidència acumulada.

  • Cursos de formació: dins de l'àmbit de les dades obertes ha organitzat diferents formacions com, per exemple:​
  1. Curs sobre la plataforma CKAN destinat al Cabildo de Lanzarote.
  2. Masterclass de Open Data i Big Data destinada a estudiants de l'àmbit d'empresa de la Universitat de la Llacuna.
  3. Cursos de Open Data destinats a Administracions Públiques dins de la iniciativa “Elements per modernitzar l'Administració i millorar la prestació de serveis públics en el context actual” de la Universitat de la Llacuna.
  4. Curs de Python, el projecte final del qual consistia a analitzar dades obertes de turisme a la illa de Tenerife.

Actualment la Càtedra BOB es troba col·laborant en la iniciativa “ DIGINNOVA ”, un programa formatiu per capacitar a persones aturades en matèries de digitalització específiques per a les necessitats de les illes. Pel que fa a 2022, s'han planificat diverses activitats de difusió, formació i recerca amb les quals esperen seguir creixent i aportant valor, encara que de moment cap d'elles s'ha presentat oficialment encara.

Parlant en data

Es tracta un canal de divulgació(Obre en nova finestra)  destinat a compartir informació i coneixement d'interès amb la comunitat de científics de dades. En aquest espai podem trobar  entrevistes , repassar conceptes, notícies o esdeveniments sobri Data Science i Intel·ligència Artificial. En aquest cas no parlem d'un projecte lligat a una universitat, sinó als seus professionals. Aquest canal ha estat creat per Abilio Romero Ramos i Iván Robles Agut, dos científics de dades amb àmplia experiència en el sector que dediquen part del seu temps professional a impartir matèries relacionades amb l'àmbit de les dades en diferents màsters de centres d'educació superior com la  Universitat Europea  o la  Universitat CEU San Pablo .

El  canal de Youtube de Parlant en Data  s'ha convertit en l'eix central del seu projecte de divulgació. A través d'ell tracten de apropar i explicar de manera amena i senzilla diversos conceptes necessaris per aprofitar el valor que s'amaga en les dades, sobretot en aquells que es troben disponibles al públic.

D'altra banda,  a la seva pàgina web  centralitzen i recopilen multitud de contingut relacionat amb la ciència de dades. En ella podem identificar algunes de les funcions que aquesta iniciativa duu a terme com, per exemple:

  • Divulgació: compten amb una secció dedicada a la difusió de blogs, webs i canals que compten amb informació d'interès sobre aquesta temàtica.

  • Formació: al seu web podem trobar una secció dedicada a difondre materials formatius d'interès sobre ciència de dades, bé sigui a través de llibres gratuïts, documentals o cursos en línia.

  • Data science per a l'escola: una iniciativa que tracta d'apropar les dades a tota la població, especialment als estudiants. Aquí comparteixen recursos útils i divertits per ajudar als més joves a introduir-se al món de la ciència de dades.

També és especialment destacable la col·laboració que aquesta iniciativa realitza amb  SoGoodData , una ONG que ajuda i recolza a projectes socials gràcies a la combinació d'informació pública i aquella que comparteixen les empreses col·laboradores.

Els plans de futur més propers per a aquesta iniciativa passen per continuar divulgant coneixement sobre ciència de dades entre la seva comunitat i seguir aprofitant les possibilitats que aquest camp ofereix. Continuaran difonent l'ús i la reutilització de dades públiques, no solament des del seu canal de Youtube sinó també des dels màsters en els quals imparteixen classe i a través d'iniciatives com SoGoodData.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic