accesskey_mod_content

Especificació XBRL 2.1 referenciable en compra pública en la UE

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

03 febrer 2016

El divendres 28 de gener es va publicar la Decisió de la Comissió Europea que identifica a l'especificació XBLR 2.1 com referenciable en compra pública en la Unió Europea. Entrarà en vigor als vint dies de la seva publicació. Aquesta identificació s'ha promogut des d'Espanya.

La Decisió d'execució (UE) 2016/120(Obre en nova finestra) de la Comissió de 28 de gener de 2016 relativa a la identificació de l'extensible Business Reporting Language, versió 2.1, a l'efecte de referenciación en la contractació pública és el resultat del procediment d'identificació previst en Reglament (UE) Nº 1025/2012(Obre en nova finestra) , de 25 de octubre, del Parlamento Europeo y del Consejo, sobre la normalización europea. La especificación XBRL permite la definición de informes de carácter empresarial y financiero favoreciendo la interoperabilidad de este tipo de información.

El citat Reglament (UE) Nº 1025/2012, que ve a consolidar el marc legal de normalització TIC en la UE, té per objecte, entre uns altres, la identificació de les especificacions tècniques de les TIC admissibles a l'efecte de referenciación en la contractació pública.  En particular, en el seu Capítol IV sobre especificacions tècniques de les TIC, contempla un aspecte nou en relació amb èpoques anteriors i és que, bé a proposta d'un Estat membre ben o a iniciativa pròpia, la Comissió podrà identificar especificacions tècniques de les TIC que no sean normas nacionales, europeas o internacionales, pero que cumplan ciertos requisitos, que podrán ser referenciadas principalmente para permitir la interoperabilidad en la contratación pública.

I en el seu annex II enumera els citats requisits per a la identificació de les especificacions tècniques de les TIC en el sentit que:

  • Gaudeixen d'acceptació al mercat i la seva aplicació no dificulta la interoperabilitat amb l'aplicació de les normes europees o internacionals en vigor.
  • Són coherents, atès que no entren en conflicte amb normes europees.
  • Han estat elaborades per una organització sense ànim de lucre mitjançant procediments que compleixen els criteris d'obertura, consens, transparència.
  • Satisfan els requisits de manteniment garantit durant un llarg període; disponibilitat pública i ús en condicions raonables; els drets de propietat intel·lectual i industrial essencials per a l'aplicació de les especificacions són concedits als sol·licitants de manera raonable (justa) i no discriminatòria; són efectives i pertinents i responen a les necessitats del mercat i els requisits reguladors; són neutrals i estables; la qualitat i el nivell de detall són suficients i les interfícies normalitzades no s'oculten o s'hagin controlades per organitzacions diferents de les quals han adoptat les especificacions.

El procediment d'identificació d'especificacions TIC conclou amb una decisió de la Comissió, com, per exemple, la citada Decisió d'execució (UE) 2016/120(Obre en nova finestra) sobre XBRL 2.1 i la Decisió d'execució de la Comissió de 3 d'abril de 2014 sobre la identificació d'especificacions tècniques TIC que es puguin usar com a referència en la contractació pública(Obre en nova finestra) que recull les especificacions IPv6, LDAPv3, DNSSEC, DKIM, ECMA-402, W3C XML.
Aquest procediment és d'interès en relació amb el previst en amb el previst sobre estàndards en Esquema Nacional d'Interoperabilitat(Obre en nova finestra) , amb norma tècnica d'interoperabilitat de Catàleg d'estàndards(Obre en nova finestra) .
Es pot trobar més informació en el lloc web de la Comissió Europea relatiu a la identificació d'especificacions TIC(Obre en nova finestra) referenciables en compra pública.

 

  • Interoperabilitat