El proyecto, ha resultado tecnológicamente complejo, por la multiplicidad de las fuentes de información y la heterogeneidad de los modelos de datos y de los esquemas de interoperabilidad acordados para nutrir la “publicidad activa” , que es aquella parte de la información pública, que según lo establecido por la Ley 19/2013, deberá ponerse a disposición de los ciudadanos, en el Portal de la Transparencia, para su libre consulta y que se refiere a contenidos de información institucional, de relevancia jurídica o económica, presupuestaria y estadística.
A partir de l'anàlisi preliminar dels actius de la informació qualificada com a “publicitat activa”, s'han identificat diverses categories en funció de la seva font i de la forma en què serà oferta al Portal de la Transparència. Podent ser Centralizada, prové d'un únic origen d'informació, Distribuida quan la informació relativa a una mateixa matèria prové de fonts múltiples, Mixta quan existeixen parts que provenen de fonts centralitzades, i unes altres, distribuïdes i Enlazada, quan no es captura al Portal de la Transparència, sinó que des d'allí, es remitent a un altre portal especialitzat, com pot ser el cas de les dades del Pressupost.
El diseño de la solución global, está fuertemente vinculado a los principios fundamentales del trabajo colaborativo, la reutilización de componentes, la interoperabilidad y el aprovechamiento de los beneficios derivados del software libre, cuya defensa constituye una tradición en los trabajos de la Secretaría de Estado de las Administraciones Públicas.
Com a element essencial en la solució tecnològica, podem destacar el motor de cerca, que està desenvolupat sobre Lucene, projecte d'Apatxe, el qual ens permet gestionar documents de naturalitat molt variada, com a documents Word, pdf i qualsevol tipus de dada del que es pugui extreure informació. El programari desenvolupat, permet etiquetatge de resultats, establir rellevància per als elements indexats, cerques geolocalizadas, cerques per proximitat de resultats…. I tot això amb uns temps de resposta espectaculars considerant la quantitat d'informació accessible.
D'altra banda el Portal de la Transparència, que en les primeres 24h d'existència ha servit més d'un milió de pàgines en 150.000 visites, ofereix també un servei electrònic als ciutadans perquè puguin exercir el seu dret d'accés a la informació pública, que li atorga la Llei, una vegada identificats i autenticats a través de la plataforma Cl@ve, que s'ha integrat al Portal de la Transparència.