accesskey_mod_content

DIR3 2.0 – Nova versió del Directori Comú d'Organismes i Oficinas

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

27 octubre 2021

Es posa en producció la versió 2.0 del Directori Comú d'Organismes i Oficines que minimitza els canvis de codis DIR3 davant canvis d'estructura.

El Directori Comú proporciona un Inventari unificat i comú a tota l'Administració de les unitats orgàniques / organismes públics, les seves oficines associades i unitats no orgàniques (unitats econòmic-pressupostàries, cambres de comerç i entitats col·laboradores), facilitant el manteniment distribuït i corresponsable de la informació, proporcionant la relació jeràrquica de l'estructura de les Administracions amb codificació única, i actualitzat de forma corresponsable per totes les Administracions participants.

El manteniment dels codis i la gestió del cicle de vida de la informació del Directori són essencials, entre uns altres, per conformar les metadades associades a les Normes Tècniques d'Interoperabilitat d'Expedient Electrònic, i Intercambio de Datos entre Entidades Registrales ( SICRES 4 .0) i per a la identificació d'unitats davant una pluralitat de sistemes comuns.

En l'anterior versió de DIR3 , qualsevol canvi organitzatiu suposava l'extinció i creació d'un codi nou per a cadascuna de les unitats que havien sofert un canvi i per totes els seus descendents. Aquest procés es feia per la necessitat de mantenir l'històric del cicle de vida de cadascuna de les unitats

Després de la creixent demanda d'un model de gestió del canvi que no comportés tants canvis de codis, es va dissenyar una nova versió que DIR3 minimitzés aquest problema, però que alhora pogués seguir mantenint un històric de les modificacions  experimentades per les unitats al llarg del temps.

Per donar resposta a aquest nou model de gestió del canvi, s'ha inclòs un sufix numèric associat al codi DIR3 : el camp versió.

Davant un canvi de dependència o un canvi de denominació la unitat mantindrà el seu codi DIR3 i versionará, però incrementant en 1 la seva versió.

En l'exemple següent es mostra com ha estat la gestió del canvi de codi DIR3 per a una unitat que ha canviat tres vegades d'organisme arrel, tant amb la versió tradicional de DIR3 com amb la nova versió 2.0:

En el model actual s'usen codigos diferents i per a la nova versió, s'utilitza el mateix codi afegint al final en nombre de la versió

Per als sistemes i aplicacions que no necessitin informació històrica i treballin únicament amb l'últim codi vigent de cada unitat, l'impacte d'un canvi organitzatiu serà mínim, ja que el codi DIR3 associat no sofrirà cap canvi en la majoria dels casos.

Per als sistemes i aplicacions que sí necessitin la informació del cicle de vida de les unitats, hauran de seguir gestionant l'històric, tenint en compte el sufix versió, com a part de la relació d'històrics entre unitats.

Més informació en la solució DIR3 del CTT

  • Centre de Transferència de Tecnologia
  • Infraestructures i serveis comuns