Conscient d'això, la Comissió Europea va aprovar el passat any el Pla d'Acció per a l'Administració Electrònica 2016-2020 , els objectius de la qual són modernitzar l'administració pública amb les TIC, fer possible la mobilitat transfronterera amb serveis públics digitals interoperables i facilitar la interacció digital entre administracions i ciutadans/empreses per disposar de serveis públics d'alta qualitat. Com a suport a aquest pla, recentment s'ha publicat un informe que proporciona una visió general de les iniciatives relatives al govern obert i col·laboratiu en la Unió Europea, que el seu objectiu és oferir assessorament sobre com fer més obert el nou Pla d'Acció per a l'Administració Electrònica al mateix temps que es convida a la participació ciutadana en el procés.
Aquest informe consta de quatre seccions principals. En primer lloc, s'inclou una anàlisi de l'ecosistema actual de govern obert a Europa d'acord a la definició que es mostra a continuació. Per a això, s'han estudiat detalladament aproximadament 400 de les iniciatives existents. A més, aquesta secció inicial recopila un conjunt de bones pràctiques en qüestions governamentals i identifica els catalitzadors digitals així com les catorze barreres que obstaculitzen aquest avanç.
De tota aquesta informació, en l'informe es conclou que, actualment, tots els estats membres de la UE compten amb pràctiques de govern obert, la majoria d'elles realitzades per les administracions públiques de cada país, abastant tots els sectors governamentals. No obstant això, la majoria de les pràctiques estan relacionades amb l'obertura dels serveis públics que inclouen portals open data o programes destinats a millorar la interoperabilitat entre les diferents administracions públiques. I en menor mesura, amb l'obertura dels processos polítics que suposa un major compromís, participació ciutadana i transparència.
A continuació, s'inclou un conjunt de tretze recomanacions per a la combinació eficaç de polítiques que incrementin les pràctiques de govern obert en tota Europa; totes elles estructurades d'acord als següents objectius polítics d'alt nivell:
- Un funcionament més transparent del govern.
- Millorar la formulació de polítiques a través d'una major participació.
- Millors serveis públics digitals a través de la col·laboració.
- Alliberar el potencial econòmic dels actius públics.
- Suport a l'actualització del govern obert en general.
La tercera secció de l'informe inclou una metodologia per recolzar als processos inclosos en el Pla d'Acció, contemplant els mecanismes i eines necessàries perquè les parts interessades comparteixin i debatin les seves necessitats amb l'administració a través de la plataforma de consulta Futurium-eGovernment4EU.
És important destacar que la metodologia implica la col·laboració entre les administracions europees a escala regional i nacional, que donarà com resultat l'intercanvi d'experiències, bones pràctiques i lliçons apreses en l'àmbit de l'administració electrònica. Finalment, la metodologia ofereix recomanacions per a l'avaluació del Pla d'Acció d'Administració Electrònica en la seva integritat, permetent establir objectius i seguint la seva evolució any rere any.
Com a fermall final al document, s'inclou un informe sobre el disseny d'un pla de participació i comunicació que descriu com informar als diferents grups d'interès i crear consciència per atreure a les parts interessades a la plataforma de consulta.
Sota el títol “Cap a una implementació i adopció més ràpida del govern obert”, aquest document fa una crida al funcionament més transparent del govern; una major participació en l'elaboració de polítiques eficaces i una col·laboració més estreta per millorar els serveis públics digitals.
Per a això, seria necessari tant aplicar un principi únic, l'ús de les normes i especificacions de les TIC com a metodologies obertes per al disseny de serveis públics col·laboratius i la construcció d'infraestructures compartides de serveis digitals reutilitzables basats en estàndards oberts. D'aquesta manera, seria possible desbloquejar el potencial econòmic dels actius governamentals i recolzar nous ecosistemes de dades també que augmentin l'acceptació del govern obert en general.
Font original de la notícia (dades.gob)
Font original de la notícia (Comissió Europea)