Padró online, un nou model de dades per a l'emmagatzematge i gestió de la informació padronal

• Copiar

16 setembre 2024

En aquest nou sistema, les altes i baixes es produirien de forma simultània als ajuntaments d'origen i destinació dels moviments.

El Padró online és un projecte que contempla un nou model de dades per a l'emmagatzematge i gestió de la informació i nous sistemes d'intercanvi d'informació padronal entre ajuntaments i INE, amb la incorporació de la informació cadastral.  Consulta el projecte tècnic(Obre en nova finestra)

La proposta que es planteja consisteix en dos elements:

• Un nou sistema de gestió de la informació sobre el territori de cada municipi, separant completament aquesta de la informació de les persones. Es tracta que cada ajuntament mantingui la seva base de dades d'habitatges perfectament identificats, incloent l'existència d'un identificat únic d'habitatge a nivell nacional que es derivaria de la referència cadastral i d'eines d'actualització de la informació d'adreces postals i altres camps que descriuen la ubicació dels habitatges. Aquesta base de dades de territori disposarà d'un nou Codi d'Identificació de l'Habitatge (CIV), basat, sempre que sigui possible, en la referència cadastral, a la base de dades de població, de manera que els canvis al territori (tals com a modificacions en el seccionat, numeració de vies, etc.) no afectarien a les persones. El Codi d'Identificació d'Habitatge (CIV) és un codi que delimita de forma única a cada habitatge i està basat, sempre que sigui possible, en la referència cadastral (RC).
  • Un nou sistema d'intercanvi entre els padrons de cada municipi, passant d'un mètode basat en fitxers mensuals –com es té avui– a un mètode basat en comunicacions immediates, mitjançant serveis web, entre els padrons municipals i l'INE.

A més, es contempla la creació per part de l'INE de eines de gestió, que podrien usar-se de forma voluntària pels ajuntaments interessats. Aquestes eines d'ús comú serien desenvolupades per l'INE i posades a la disposició dels ajuntaments. Permetrien tant la gestió interna del padró com la relació de l'ajuntament amb els ciutadans (podria ser la consulta o emissió de certificats d'empadronament o els procediments d'alta o modificació de dades personals en padró).

Avantatges

• Permetrà oferir un servei públic de similar qualitat als ciutadans independentment de la capacitat tècnica de l'ajuntament del municipi on resideixin. Això afectarà a diferents actuacions, com la sol·licitud d'un volant d'empadronament o la possible opció d'empadronament online usant signatura electrònica.
  • Eines d'ús comú. Les millores sobre les aplicacions de gestió no haurien de, com ocorre ara, engegar-se per part de cadascun dels ajuntaments individualment, sinó que vindrien incorporades en el sistema integrat, amb l'enorme estalvi d'esforços i de recursos que suposaria per a les administracions locals no haver d'invertir en desenvolupaments que són comuns a tots els ajuntaments.
  • Es podrà conèixer l'evolució de la població en temps real. També es podrà millorar la interconnexió amb altres sistemes de l'administració pública per oferir millors serveis de consulta de domicilis

Calendari: Finals 2023 - Inici 2024

A continuació es detallen les principals fites del projecto Padró online. No obstant això, ha de tenir-se en compte que en funció de com evolucionin els treballs serà necessari ajustar les diferents dates:

• Julio de 2023. Signa conveni INE - Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica
  • Setembre 2023 - Febrer 2024. Realització per part de l'INE de prova pilot
  • Octubre 2023 - Febrer 2024. Modificacions normatives
  • Novembre 2023 - Primer trimestre 2026. Convocatòria de subvencions per part del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica
  • Primer trimestre 2024- Primer trimestre 2025. Desenvolupament d'un sistema d'actualització de la base de dades de territori
  • Primer trimestre 2025 - Primer trimestre 2026. Desenvolupament d'un sistema d'actualització de la base de dades de població
  • Primer trimestre 2026 - Tercer trimestre 2026. Disseny del període transitori
  • Segon trimestre 2026 - Quatre trimestre 2026. Desenvolupament de nova aplicació de gestió online
  • Quart trimestre 2026. Posada en producció