L'actual creixement de l'ecosistema de supercomputación a Europa

07 agost 2024

El Results Pack de CORDIS sobre supercomputación destaca 15 projectes europeus recolzats per la singular Empresa Comuna d'Informàtica d'Alt Rendiment Europea (EuroHPC DJ.)

Els superordenadores poden donar resposta a algunes de les preguntes científiques més complexes. Aquest Results Pack de CORDIS sobre supercomputación destaca 15 projectes europeus recolzats per la singular Empresa Comuna d'Informàtica d'Alt Rendiment Europea (EuroHPC DJ.), que el seu objectiu és situar a Europa a l'avantguarda de la revolució de la informàtica d'alt rendiment i la computació quàntica. La inversió realitzada per l'EuroHPC DJ. recolza l'objectiu de construir un ecosistema de supercomputación i computació quàntica de primera classe a Europa, que acceleri la recerca i la indústria, impulsi la competitivitat i la innovació europees i millori la qualitat de vida dels ciutadans europeus.

Els superordenadores són sistemes avançats amb capacitats computacionals extremadament altes. Poden realitzar càlculs que requereixen més energia de la qual poden realitzar els ordinadors tradicionals i poden oferir solucions a alguns dels problemes computacionals més complexos del món. Els serveis de computació d'alt rendiment (HPC) que ofereixen els superordenadores són essencials per descobrir nous fàrmacs, accelerar el diagnòstic i el tractament de malalties, modelar el canvi climàtic, anticipar condicions meteorològiques extremes, augmentar la ciberseguretat, crear turbines eòliques i aeronaus més eficients i fins i tot desenvolupar productes més sostenibles.

Sin embargo, el desarrollo y la construcción de sistemas de supercomputación presentan una serie de desafíos. La EuroHPC JU está invirtiendo en el diseño de hardware informático, como microprocesadores potentes y arquitecturas para conectar miles de estos núcleos de procesamiento individuales, así como en el diseño de software que les permitirá trabajar de manera eficiente al unísono. Una ventaja de este enfoque de diseño conjunto es que reducirá el alto consumo de energía y el calor generado por estos sistemas. La EuroHPC JU es una iniciativa conjunta creada en 2018 que aúna los recursos de la Unión Europea, 35 países europeos y tres socios privados con la ambición de convertir a Europa en un líder mundial en supercomputación y computación cuántica. Para ello, la EuroHPC JU está adquiriendo e instalando supercomputadoras en toda Europa. Independientemente del lugar de Europa en el que se encuentren, los científicos europeos y los usuarios del sector público y la industria pueden beneficiarse de estas supercomputadoras EuroHPC muy potentes para ayudarles a resolver problemas científicos que implican grandes conjuntos de datos.

L'EuroHPC DJ. també està en procés d'implementar una infraestructura de computació quàntica que ofereix diverses tecnologies de computació quàntica, integrades en diferents supercomputadoras en tota Europa. Al mateix temps, l'EuroHPC DJ. està finançant un ambiciós programa de recerca i innovació per desenvolupar una cadena de subministrament europea completa de supercomputación: des de processadors i programari fins a aplicacions que s'executaran en aquestes supercomputadoras i coneixements tècnics per desenvolupar una sòlida experiència europea. A partir de 2024, l'EuroHPC DJ. té ara un nou mandat d'intel·ligència artificial (IA) per desenvolupar i operar fàbriques de IA.

Aquests ecosistemes de IA oberts i complets centrats en les instal·lacions de supercomputación d'EuroHPC recolzaran el creixement d'un ecosistema de IA altament competitiu i innovador a Europa. En aquest paquet de resultats, descobrirà 15 projectes de l'EuroHPC DJ. que han contribuït al lideratge tecnològic i l'autonomia digital d'Europa. Els projectes de l'EuroHPC DJ. presentats en aquest paquet aborden una sèrie de desafiaments centrals per als sistemes de computació d'alt rendiment (HPC). Els projectes ACROSS i eFlows4HPC , així com el trio interrelacionat DEEP-SIGUI , IO-SIGUI i XARXA-SIGUI , aborden la necessitat de manejar volums extremadament alts de dades i trobar solucions que ajudin als superordenadores a manejar grans conjunts de dades d'una manera més eficient i sostenible.

OPTIMA va desenvolupar acceleradors de computació de maquinari per impulsar el rendiment dels sistemes de supercomputadoras , mentre que exaFOAM i MAELSTROM ofereixen solucions de programari. Els projectes REGALI i TEXTAROSSA van cercar fer que els sistemes HPC anessin més eficients energèticament. El projecte HEROES ha fortalecido los vínculos entre las comunidades de usuarios de HPC e Inteligencia Artificial.

Finalment, alguns projectes es van centrar a recolzar aplicacions específiques en el camp de la medicina personalitzada ( LIGATE) , el modelatge de l'electrofisiologia cardíaca ( MICROCARD) i el modelatge de dinàmica de fluids computacionalment intens ( NextSim i SCALABLE) .

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Desenvolupament de Sistemes, Aplicacions i Soluciones Informáticas