accesskey_mod_content

La singular rellevància de la interoperabilitat en el Reglament europeu de Dades

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

02 agost 2024

El 'Data Act' entén la interoperabilitat com la capacitat de dues o més espais de dades o xarxes de comunicació, sistemes, productes connectats, aplicacions, serveis de tractament de dades o components per intercanviar i utilitzar dades amb la finalitat d'exercir les seves funcions.

Uno de los principales objetivos de Reglamento (UE), del Parlamento Europeo y del Consejo de 13 de diciembre de 2023 sobre normas armonizadas para un acceso justo a los datos y su utilización ( Reglamento de Dades ) consisteix a promoure el desenvolupament de criteris d'interoperabilitat als espais de dades, els serveis de tractament de dades i els contractes intel·ligents

Segons afirma expressament aquesta norma “les dades interoperables i d'alta qualitat de diferents àmbits incrementen la competitivitat i la innovació, i garanteixen un creixement econòmic sostenible”, per a això resulta necessari que “les mateixes dades poden utilitzar-se i reutilitzar-se per a diverses finalitats i de manera il·limitada, sense pèrdua de qualitat o quantitat”. Així doncs, considera que resulta imprescindible “un enfocament regulador per a la interoperabilitat que sigui ambiciós i que inspiri la innovació per superar la dependència d'un sol proveïdor, que obstaculitza la competència i el desenvolupament de nous serveis”.

Interoperabilitat i espais de dades

Aquesta preocupació ja existia en la  Estratègia Europea de Dades , on la interoperabilitat es considerava un element clau per posar en valor les dades i, de manera singular, per al desplegament de la Intel·ligència Artificial. De fet, la interoperabilitat és una premissa inexcusable per als espais de dades, de manera que l'establiment de protocols adequats es converteix en essencial per garantir el seu potencial, tant pel que es refereix a cadascun dels espais de dades a nivell intern com, així mateix, a l'hora de facilitar una integració transversal de varis d'ells.

En aquest sentit, són freqüents les  iniciatives d'estandardització  i els  encontres  per tractar d'establir unes condicions específiques d'interoperabilitat en aquest tipus d'escenaris, caracteritzats per la diversitat de les fonts de dades. Encara que suposa una dificultat afegida, la veritat és que un enfocament transversal, que integri diversos espais de dades, proporciona un major impacte en la generació de serveis de valor afegit i permet crear les condicions jurídiques adequades per a la innovació.

Segons estableix el Reglament de Dades els qui participin als espais de dades i ofereixin dades o serveis de dades a altres actors que intervinguin en els mateixos hauran de complir una sèrie de requisits encaminats, precisament, a garantir unes condicions adequades d'interoperabilitat i que, d'aquesta manera, les dades puguin tractar-se conjuntament. Per a això, es proporcionarà una descripció del contingut, l'estructura, el format i altres condicions d'ús de les dades, de manera que es faciliti l'accés als mateixos i la seva compartició de manera automatitzada, fins i tot en temps real o permetent la descàrrega massiva quan escaigui.

Conviene tener en cuenta que para los espacios de datos es esencial cumplir con los estándares técnicos y semánticos de interoperabilidad, puesto que una mínima normalización de las condiciones jurídicas facilita enormemente su funcionamiento. En concreto, es de gran importancia asegurar que quien aporte los datos es titular de los derechos necesarios para compartirlos en dicho entorno y, asimismo, poder acreditarlo de manera automatizada

Interoperabilitat en els serveis de tractament de dades

El Reglament de Dades presta una especial atenció a la necessitat de millorar la interoperabilitat entre els diferents proveïdors de serveis de tractament de dades, de manera que els clients puguin beneficiar-se de la interacció entre cadascun d'ells, reduint així la dependència de proveïdors concrets.

Per a això, en primer lloc, reforça la obligació d'informar que tenen  els proveïdors que presten aquest tipus de serveis, a les quals hauran d'afegir-se aquelles derivades de la  regulació general en matèria de subministrament de continguts i serveis digitals . En particular, hauran de constar per escrit:

  • Les condicions contractuals relatives als drets del client, sobretot en situacions relacionades amb un possible canvi a un altre proveïdor o infraestructura.
  • Una indicació completa de les dades que podran exportar-se durant el procés de canvi de proveïdor, de manera que l'abast de l'obligació d'interoperabilitat haurà d'estar prèviament fixat. A més, aquesta informació ha d'oferir-se a través d'un registre en línia actualitzat que oferirà el proveïdor de serveis.

El Reglament pretén garantir que el dret dels clients a la lliure elecció del proveïdor dels serveis de dades no es vegi afectat per barreres i dificultats derivats de la falta d'interoperabilitat. Fins i tot, la regulació contempla una obligació de proactividad perquè el canvi de proveïdor tingui lloc sense incidències en la prestació del servei al client, per la qual cosa els obliga a adoptar aquelles mesures que siguin raonables per assegurar una “equivalència funcional” i, fins i tot, a oferir de manera gratuïta interfícies obertes que facilitin aquest procés. No obstant això, en algun cas –en concret, quan es pretengui utilitzar en paral·lel dos serveis–, es permet a l'antic proveïdor repercutir certs costos que se li puguin haver generat.

En última instància, la interoperabilitat dels serveis de tractament de dades va més enllà de simples aspectes tècnics o semàntics, de manera que es converteix en una premissa inexcusable per assegurar la portabilitat dels actius digitals, garantir les condicions de seguretat i integritat dels serveis i, entre altres objectius, no interferir en la incorporació de les innovacions tecnològiques, tot això amb un marcat protagonisme dels serveis en el núvol.

Contractes intel·ligents i interoperabilitat

El Reglamento de Datos también presta una especial atención a las condiciones de interoperabilidad que permitan la ejecución automatizada de los intercambios de datos, para lo cual resulta esencial fijarlas de manera predeterminada. De lo contrario, se verían afectadas las condiciones óptimas de funcionamiento que requiere el entorno digital, especialmente desde el punto de vista de la eficiencia.

La nova regulació contempla obligacions específiques per als proveïdors de contractes intel·ligents i, així mateix, per els qui despleguin aquest tipus d'eines en dur a terme la seva activitat comercial, empresarial o professional. A aquest efecte, s'entén per contracte intel·ligent aquell "programa informàtic utilitzat per a l'execució automatitzada d'un acord o de part d'est, que utilitza una seqüència de registres electrònics de dades i garanteix la seva integritat i l'exactitud del seu ordre cronològic"

Dichos sujetos han de garantizar que los contratos inteligentes cumplen con las obligaciones que contempla el Reglamento por lo que se refiere a la puesta a disposición de datos y, entre otros aspectos, será imprescindible garantizar “la coherencia con las condiciones del acuerdo de intercambio de datos que ejecuta el contrato inteligente”. En consecuencia, serán responsables del efectivo cumplimiento de tales exigencias, para lo cual deberán llevar a cabo una evaluación de conformidad y expedir una declaración relativa a la observancia de tales requisitos.

Para facilitar el cumplimiento de estas garantías, el Reglamento contempla una presunción de cumplimiento cuando se respeten las normas armonizadas publicadas en el Diario Oficial de la Unión Europea, para lo cual  s'autoritza a la Comissió a fi que sol·liciti a organitzacions europees de normalització  l'elaboració de disposicions específiques.

En els últims cinc anys i, en particular des de l'Estratègia de 2020, s'ha produït un important avanç en la regulació europea que permet afirmar que existeixen unes condicions jurídiques adequades per garantir la disponibilitat de les dades de qualitat per impulsar la innovació tecnològica. Pel que es refereix a la interoperabilitat, ja s'han donat passos molt rellevants, especialment en el  sector públic , on podem trobar  tecnologies disruptives que poden resultar d'enorme utilitat . Sin embargo, todavía está pendiente el desafío de concretar de manera precisa el alcance de las obligaciones establecidas legalmente.

Per això el propi Reglament de Dades habilita a la Comissió perquè pugui adoptar especificacions comunes que garanteixin l'efectiu compliment de les mesures que contempla si fos necessari. No obstant això, es tracta d'una mesura de caràcter subsidiari, ja que prèviament s'han d'intentar altres vies per aconseguir la interoperabilitat, com és el cas de l'elaboració de normes harmonitzades a través d'organitzacions de normalització.

En definitiva, a la hora de regular la interoperabilidad se requiere un planteamiento ambicioso, tal y como reconoce el propio Reglamento de Datos, si bien se trata de un proceso complejo que precisa de medidas de ejecución en diferentes niveles que van más allá de la simple aprobación de normas jurídicas, aun cuando dicha legislación suponga un importante avance para dinamizar la innovación en condiciones adecuadas, esto es, más allá de las simples premisas tecnológicas.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic