Espanya presidirà el Comitè de direcció de l'Aliança per al Govern Obert

• Copiar

06 setembre 2023

Espanya ha estat triada per coliderar a partir d'octubre de 2024 aquesta iniciativa multilateral en la qual participen 76 països, 104 governs regionals i locals i centenars d'organitzacions de la societat civil.

Espanya ha estat triada com a copresidenta del Comitè de direcció de la  Aliança per al Govern Obert (OGP)(Obre en nova finestra)  i iniciarà el seu mandat l'1 d'octubre de 2024. D'aquesta forma es reconeix el gran compromís i esforç d'Espanya per impulsar Administracions Públiques més transparents, participatives i que rendeixin comptes a la ciutadania.

L'elecció d'Espanya per coliderar aquesta organització multilateral en la qual participen 76 països, 104 governs regionals i locals i centenars d'organitzacions de la societat civil s'ha produït en la VIII Conferència Global de l'Aliança per al Govern Obert, que s'està celebrant aquesta setmana a Tallin (Estònia). Espanya està representada en aquest cim per la secretària d'Estat de Funció Pública, Lidia Sánchez Milà, qui ha posat en valor la implicació d'Espanya en aquest projecte global, atès que està representada en l'Aliança pels tres nivells de l'Administració Pública.

De fet, a més del Govern d'Espanya formen part de l'OGP les Comunitats Autònomes de País Basc, Catalunya, Aragó, Astúries, Comunitat Valenciana, així com l'Ajuntament de Madrid. En aquest sentit, Sánchez Milà ha posat en valor per aconseguir la copresidencia l'experiència d'Espanya a integrar el govern obert en tots els nivells de l'administració.

Així mateix, la secretària d'Estat ha ressaltat la "ambició" amb la qual es concep el vigent IV Pla de Govern Obert (2020-2024), que conté més de 110 iniciatives d'àmbit estatal, autonòmic i local, la qual cosa evidencia la "inequívoca voluntat" de tots els seus membres per continuar avançant en la transparència i rendició de comptes.

Finalment, Sánchez Milà també ha destacat l'important paper que pot jugar Espanya entre els diferents països membres de l'OGP com a país europeu, però també amb una forta vinculació històrica i cultural amb Amèrica Llatina i unes intenses relacions amb Àfrica.

Espanya, membre des de la seva fundació

Espanya és membre d'aquesta Aliança des de la seva fundació en 2011. Una organització multilateral que el seu objectiu és aconseguir que les Administracions Públiques actuïn amb transparència, fomentin la col·laboració i la participació ciutadana, rendeixin comptes i siguin inclusives. En el seu si es desenvolupen, per part dels països, els Planes de Govern Obert. Això és, documents estratègics en els quals els Estats adquireixen compromisos concrets en la matèria.

En 2022 Espanya va fer un pas més en presentar-se per formar part del Comitè Directiu de l'OGP. Es tracta del màxim òrgan executiu de l'Aliança que està format per 11 representants d'Estats i 11 representants de la societat civil. Els membres són triats per votació per un període de tres anys, prorrogable per altres tres. Espanya va ser triada l'any passat i entrarà a formar part d'ell des de l'1 d'octubre de 2023.

En el cim de Tallin, Espanya ha fet un pas més en ser triada per copresidir el Comitè de direcció durant el període 2024-2025. La presidència implica dirigir aquest Comitè, impulsar les iniciatives de l'OGP i liderar les àrees temàtiques del govern obert. En aquest sentit, Espanya es compromet a promoure amb major obstinació aquelles mesures que persegueixin una major implicació ciutadana en la presa de decisions públiques a través de processos deliberatius.

Organització de la Conferència Global 2025

A més, també comporta organitzar una Conferència Global en 2025, que reunirà a tots els Estats membres i als representants de la societat civil que formen la comunitat global de govern obert. Seria la novena Conferència Global de l'Aliança, després de les cites de Brasília, Londres, Mèxic DF, París, Tblisi, Ottawa, Seül i Tallin.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Cooperació interadministrativa
  • Govern obert, Informes i Estudis