El programa polític de la Dècada Digital 2030 estableix un cicle de cooperació anual per aconseguir els objectius i metes comunes. Aquest marc de governança es basa en un mecanisme de cooperació anual en el qual participen la Comissió Europea i els Estats membres.
El mecanisme de cooperació comprèn diversos elements: el sistema de seguiment estructurat, transparent i compartit basat en el Índice de Economía i Sociedad Digitales (DESI) per mesurar el progrés cap a cadascun dels objectius de 2030; l'establiment de fulls de ruta estratègics ajustats de la dècada digital en les quals els Estats membres descriuen les accions adoptades o planificades per aconseguir els objectius de 2030; el mecanisme per recolzar la implementació de projectes multinacionals; i, finalment, l'elaboració d'un informe anual, en el qual la Comissió avalua el progrés i proporciona recomanacions per a accions.
El primer 'Informe sobre l'estat de la Dècada Digital' es va publicar al setembre de 2023 i in ell es fa balanç de la situació de la UE per avançar cap a una transformació digital. En aquest context, revisa l'evolució de la política digital i descriu com la UE està avançant cap a les metes i objectius acordats, delineant així la posició de la UE en l'inici de la implementació del Programa de Polítiques del Decenni Digital. También inclou el seguiment de la Declaració Europea sobre Derechos i Principios Digitales , que reflecteix el compromís de la UE amb una transformació digital segura/segura i sostenible, posant a les persones al centre. Si ben no és vinculant, va ser signada al més alt nivell pel Parlament Europeu, el Consell i la Comissió. A més, recorda els drets en línia més rellevants i conté compromisos per a la UE i els Estats membres.
D'acord amb aquesta primera avaluació, en l'últim any la UE ha intensificat les seves accions per reafirmar el seu lideratge tecnològic i facilitar la transformació digital, al mateix temps que fomenta la seva resiliència. Així mateix, ha impulsat mesures per abordar les dependències estratègiques, en particular en matèria de matèries primeres crítiques, semiconductors, computació en el núvol o tecnologies de ciberseguretat.
Atenent als assoliments aconseguits en aquest període, es destaquen aspectes com que, en l'àmbit del foment d'habilitats/habilitats digitals i seguint les condicions actuals, en 2030 aproximadament el 59% de la població tindrà almenys habilitats/habilitats digitals bàsiques. Si el creixement continua al ritme actual, serà un desafiament aconseguir l'objectiu del 80% per 2030.
En matèria de connectivitat, en 2022 les xarxes fixes de molt alta capacitat van arribar al 73% de les llars de la UE, i les xarxes 5G estaven disponibles pel 81%.
Para abordar los desafíos en la producción de semiconductores, se adoptaron iniciativas como Llei de Xips de la UE , amb l'objectiu de reforçar l'ecosistema de semiconductors en la UE, garantir la resiliència de les cadenes de subministrament i reduir les dependències externes. D'altra banda, en matèria de computació quàntica, per 2025, la UE planeja tenir el seu primer ordinador amb acceleració quàntica. En 2022, la Empresa Conjunta Europea de Computació d'Alt Rendiment (EuroHPC DJ.) va anunciar la selecció de sis localitzacions per allotjar i operar les primeres computadores quàntiques EuroHPC, a Txèquia, Alemanya, Espanya, França, Itàlia i Polònia, que seran integrat en supercomputadoras d'alt rendiment.
En relació a la digitalització de les empreses, es destaca el programa Europa Digital (DIGITAL), que preveu 7.500 milions d'euros per a projectes en cinc àrees clau de capacitat, mentre que el 19% de el Fons de Recuperació i Resiliència assignat a la transformació digital es dedica a la digitalització de les empreses. A més, el nombre de unicorns (empreses creades fa menys de deu anys que, sense cotitzar en borsa ni haver estat adquirides per un tercer, aconsegueixen un valor d'1.000 milions de dòlars o més a nivell mundial) ha augmentat significativament en l'última dècada. Se estima que una continuació de la tendència permetria a la UE complir el seu objectiu abans de 2030.
També han avançat de forma important els esforços per a la digitalització dels serveis públics. Molts Estats membres estan relativament ben posicionats per aconseguir l'objectiu d'una disponibilitat 100% en línia dels serveis públics per a empreses i ciutadans. En general, el 88% dels serveis del govern central estan completament en línia, en comparació del 76% dels serveis dels governs regionals i el 62% dels serveis dels governs locals.
Además de todo ello, en el 'Informe sobre el estado de la Década Digital” se evalúan las actuaciones de los Estados miembros y se hacen recomendaciones.
En lo que respecta a España, y de acuerdo con la evaluación de las medias implementadas por las autoridades españolas en esta materia, se considera que se han realizado importantes esfuerzos en el establecimiento de bases para una ambiciosa transformación digital. En este sentido, el informe señala que España ha logrado avances significativos en cada una de las cuatro dimensiones de la Década Digital. Asimismo, hace referencia a la estrategia 'España Digital 2026' , alineada amb el Programa de Polítiques del Decenni Digital, i que es va presentar en 2022 per promoure encara més el digital transformació a través d'un conjunt de reformes i importants polítiques públiques, així com inversions privades.
Per la seva banda, amb vista a seguir avançant, es recomana accelerar els esforços en l'àmbit de la capacitació digital, en particular en la millora i capacitació de la força laboral. Millores que es projecten també en la implementació de les seves polítiques en matèria d'infraestructures digitals, accelerant la cobertura 5G, així com continuar treballant en el camp dels semiconductors i la computació quàntica per ajudar a la UE a convertir-se en un actor fort del mercat. Al costat de l'anterior, s'advoca per mantenir els esforços en el desenvolupament i desplegament de tecnologies avançades, especialment en les PIME, i proporcionar condicions marco favorables per a les empreses emergents i en expansió. Quant a les actuacions en el sector públic, on es constaten importants avanços, es considera que Espanya ha de seguir implementant les seves polítiques de digitalització.