accesskey_mod_content

El Govern presenta l'Informe de balanç del Pla de Digitalització de les Administracions Públiques 2021-2025

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

19 juliol 2023

La digitalització de les Administracions Públiques s'accelera amb gairebé 1.000 projectes d'innovació en tota Espanya.

Des de la seva engegada al gener de 2021, el Pla de Digitalització de les Administracions Públiques ha marcat el full de ruta per convertir a les institucions del nostre país en catalizadoras de la transformació digital del conjunt de l'economia nacional. Alineat amb Component 11(Obre en nova finestra) del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència(Obre en nova finestra) , aquest Pla està enfocat a modernitzar per igual a totes les administracions incloent Ministeris, Comunitats Autònomes i Entidades Locales.

S'estan duent a terme iniciatives transversals que estan situant Espanya a l'avantguarda d'Europa, incorporant tecnologies disruptives de forma estratègica en projectes innovadors vinculats a cinc línies d'actuació: la millora en l'atenció a la ciutadania, operacions intel·ligents, govern de la dada, infraestructures digitals i ciberseguretat. 

Millora en l'atenció ciutadana

Amb la finalitat de facilitar la relació dels diferents col·lectius del nostre país amb l'Administració Digital, s'han emprès diverses iniciatives entre les quals destaca Mi Carpeta Ciudadana. Aquesta aplicació mòbil ha suposat un canvi de paradigma en la manera d'accedir a la informació dels serveis públics, ja que reuneix en un sol punt les dades de diferents administracions del país per a la seva consulta de forma ràpida per qualsevol persona.

L'aplicació permet accedir amb una senzillesa sense precedents a serveis com la Història Clínica Digital, consulta de vida laboral i prestacions socials, dades d'empadronament, títols universitaris, família nombrosa, grau de discapacitat i dependència, vehicles i béns immobles, entre uns altres. A més, permet rebre avisos de caducitat de validesa de documents, notificacions electròniques de l'Administració General de l'Estat, i nombroses Entitats Locals i Comunitats Autònomes. Aquestes funcionalitats estan en constant creixement, contribuint al fet que l'app sumeix ja 2,1 milions d'usuaris i més d'1,6 milions de descàrregues, acumulant més de 70 milions de consultes d'expedients.

Sota una mateixa filosofia, recentment s'ha llançat QEDU: Què Estudiar i Dónde a la Universitat, l'aplicació mòbil que ofereix tota la informació necessària sobre titulacions i universitats a futurs estalvi de 5.000 jornades de treball als gestors.

Govern de la dada

Los datos se han convertido en un bien público que las administraciones deben proteger, asegurando el control por cada persona de su propia información, mitigando cualquier riesgo de acceso a ella por terceros no autorizados.

Amb aquest objectiu, s'ha engegat un Espai de dades de l'Administració General de l'Estat, en el que ya se están desarrollando iniciativas con el Instituto Nacional de Estadística, el Banco de España, la Seguridad Social y el Servicio Público de Empleo Estatal. 

Infraestructures digitals

L'equipament de les Administracions Públiques també s'està modernitzant amb la renovació de més de 80.000 llocs de treball d'empleats i empleades públics. A més, s'ha engegat una Estrategia Cloud que permetrà garantir la disponibilitat i resiliència dels serveis públics.

cal destacar la instal·lació de nous Centres de Processament Dades de nova generació respectuosos amb el medi ambient, que estan contribuint a una Administració més sostenible i responsable amb el medi ambient permetent reduir en un 45% el consum energètic, la qual cosa suposa un estalvi a l'any de més de 10.000 tones de CO2.

Ciberseguretat

A més, s'ha creat un Centre d'Operacions de Ciberseguretat per a la protecció avançada del conjunt d'administracions públiques del país. En el que va de 2023, el COCs ha permès evitar més 2.000 ciberincidentes, oferint un marc comú de seguretat a més de 50 entitats, garantint la protecció de més de 77.000 llocs de treball.

Aquest Pla de país està sent possible gràcies al suport i col·laboració del conjunt de ministeris, en coordinació amb les Administracions públiques territorials (comunitats autònomes i ajuntaments) i el sector privat, per portar la digitalització a tots els racons d'Espanya.

Per la seva banda, els Ministeris estan duent a terme projectes de digitalització alineats amb l'estratègia nacional, entre els quals destaquen:

  • Desenvolupament de nous serveis digitals i impuls de la interoperabilitat en el Sistema Nacional de Salut.
  • Àgil tramitació d'expedients judicials, celebració de judicis telemàtics i consulta ràpida d'informació de Justícia.
  • Agilidad en la gestió de prestacions per desocupació, millora de l'atenció i modernització de la Gestió de Polítiques Actives d'Ocupació i de la Seguretat Social.
  • Simplificació de tràmits per a la ciutadania a l'estranger i amb organismes públics com l'Institut Cervantes o l'AECID .
  • Millora de la ciberseguretat en Defensa.
  • Simplificació de la gestió d'explotacions per a agricultors i ramaders.

A més, les Comunitats Autònomes cuentan con 95 proyectos en marcha a partir de estas líneas, destacando los dedicados a reforzar la ciberseguridad, que han recibido la mayor inversión.

La digitalització s'està estenent fins al nivell més proper a la ciutadania, les Entitats Locals, Diputacions, Cabildos i Consejos Insulares amb més de 830 projectes executant-se sobre aquestes mateixes línies al llarg de tot el territori nacional.

Juntes, les diferents administracions públiques treballen de forma coordinada amb un objectiu primordial: aconseguir uns serveis públics a l'altura de les necessitats del nostre temps, que garanteixin els drets i el benestar del conjunt de la ciutadania espanyola.

Informe de balanç del Pla de Digitalització de les Administracions Públiques 2021-2025(Obre en nova finestra)

Més informació sobre el Pla de Digitalització de les Administracions Públiques 2021-2025(Obre en nova finestra)

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic