accesskey_mod_content

La Comissió Europea presenta l'estratègia de la UE per liderar la web 4.0 i els mons virtuals

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

12 juliol 2023

La Comissió vol liderar la propera transició tecnològica i garantir un entorn digital obert, segur, fiable, just i inclusiu per als ciutadans, les empreses i les administracions públiques de la UE.

Internet está evolucionando a un ritmo extremadamente rápido. Más allá de la actual tercera generación de internet, la web 3.0, cuyas principales características son la apertura, la descentralización y el pleno empoderamiento de los usuarios, la próxima generación, la web 4.0, permitirá la integración entre objetos y entornos digitales y reales, y una mayor interacción entre los seres humanos y las máquinas.

Les perspectives de l'economia de la UE després de 2030(Obre en nova finestra) , publicades al març, posen en relleu la digitalització com un dels seus motors clau i la web 4.0 com una important transició tecnològica que portarà amb si un món perfectament interconnectat, intel·ligent i immersiu. Es calcula que el valor del mercat mundial dels mons virtuals passarà de 27 000 milions d'euros en 2022 a més de 800 000 milions d'euros en 2030.

Els mons virtuals afectaran a la manera en què les persones conviuen i suposen tant oportunitats com a riscos que han d'abordar-se. La nova estratègia aspira a una web 4.0 i a uns mons virtuals que reflecteixin els valors i principis de la UE, en els quals els drets de les persones s'observin plenament i en els quals les empreses europees puguin prosperar.

Pilars clau de l'estratègia

L'estratègia s'ajusta als objectius per 2030 del programa estratègic de la Dècada Digital(Obre en nova finestra) y tres de sus pilares clave de la digitalización: capacidades, empresas y servicios públicos. El cuarto pilar, las infraestructuras, se aborda en el paquet de connectivitat de la Comissió(Obre en nova finestra) i els seus esforços més amplis en matèria de computació, computació en el núvol i capacitats en la vora. També es refereix a l'obertura i la governança mundial dels mons virtuals i la web 4.0 com a línies d'acció específiques.

  1. Empoderar a les persones i reforçar les capacitats para fomentar la concienciación, el acceso a información fidedigna y la creación de una reserva de talento de especialistas en materia de mundos virtuales. A finales de 2023, la Comisión promoverá los principios rectores de los mundos virtuales, presentados por el panel de ciudadanos, y formulará orientaciones para la población en general gracias a un «conjunto de herramientas para los ciudadanos» de aquí al primer trimestre de 2024. Puesto que los especialistas en materia de mundos virtuales son esenciales, la Comisión colaborará con los Estados miembros para crear una reserva de talentos y apoyará el desarrollo de capacidades, también para las mujeres y las niñas, a través de proyectos financiados por el programa Europa Digital(Obre en nova finestra) , y para los creadores de contenidos digitales a través del programa Europa Creativa(Obre en nova finestra)
  2. Empreses: Sostenir un ecosistema industrial europeu de la web 4.0 per augmentar l'excel·lència i esmenar la fragmentació. No existeix actualment cap ecosistema de la UE que reuneixi als diferents agents de la cadena de valor dels mons virtuals i la web 4.0. La Comissió ha proposat una associació candidata sobre mons virtuals en el marc d'Horitzó Europa, que possiblement començarà la seva marxa en 2025, per fomentar l'excel·lència en la recerca i fomentar un full de ruta industrial i tecnològica en matèria de mons virtuals. Per fomentar la innovació, la Comissió també ajudarà als creadors i les empreses de mitjans de comunicació de la UE a provar noves eines de creació, reunirà a desenvolupadors i usuaris industrials i col·laborarà amb els Estats membres per crear espais controlats de proves per a la web 4.0 i els mons virtuals.
  3. Administració pública: Recolzar el progrés social i els serveis públics virtuals per aprofitar les oportunitats que poden oferir els mons virtuals. La UE ja està invertint en iniciatives importants, com Destino Tierra (DESTINI)(Obre en nova finestra) , bessons digitals locals(Obre en nova finestra) per a comunitats intel·ligents o el bessó digital europeu de l'oceà perquè els investigadors puguin fer avançar la ciència, les indústries desenvolupin aplicacions de precisió i les autoritats públiques prenguin decisions de política pública amb coneixement de causa. La Comissió està engegant dues noves iniciatives emblemàtiques públiques: «CitiVerse», un entorn urbà immersiu que pot utilitzar-se per a la planificació i gestió urbanes, i un bessó humà virtual europeu, que reproduirà el cos humà per sustentar decisions clíniques i tractaments personalitzats.
  4. Formular normes mundials sobre uns mons virtuals i una web 4.0 oberts i interoperables, vetllant per que no els dominin uns quants grans operadors. La Comissió col·laborarà amb les parts interessades en la governança d'internet a escala mundial i promourà normes en matèria de web 4.0 d'acord amb la visió i els valors de la UE.

Context

L'estratègia es basa en treball de la Comissió Europea sobre els mons virtuals(Obre en nova finestra) i en consultes celebrades amb els ciutadans, el món acadèmic i les empreses. La Comissió va acollir un panell europeu de ciutadans sobre mons virtuals(Obre en nova finestra) entre febrer i abril de 2023 i va convidar a 150 ciutadans seleccionats aleatòriament a formular recomanacions sobre una visió, principis i accions per vetllar per que els mons virtuals en la UE siguin justs i aptes per a les persones. Les seves vint-i-tres recomanacions(Obre en nova finestra) han orientat les mesures concretes incloses en l'estratègia sobre la web 4.0 i els mons virtuals. El 14 de setembre de 2022, la Comissió Europea va engegar una coalició industrial europea en l'àmbit de la realitat virtual i la realitat augmentada(Obre en nova finestra) , que reuneix a la indústria i a responsables polítics.

A més, un nou informe publicat pel Centre Comú de Recerca(Obre en nova finestra) ofereix una visió general de les oportunitats que els mons virtuals de propera generació poden brindar a diferents sectors, tals com l'educació, la indústria manufacturera, la salut i els serveis públics, entre uns altres.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic