Inaugurat a Espanya un nou superordenador europeu de talla mundial

22 desembre 2023

Ahir es va inaugurar al Centre de Computació de Barcelona, ​​Marenostrum 5, l'últim superordenador europeu de classe mundial, classificat com un dels 10 superordenadores més potents del món

Marenostrum 5, el superordenador europeu de categoria mundial més recent, ha quedat inaugurat avui a Barcelona. Actualment classificat com un dels deu superordenadores més potents del món, està allotjat a el  Centro de Supercomputación de Barcelona  i serà accessible a una àmplia gamma d'usuaris científics i industrials europeus a partir de març de 2024.

Marenostrum 5 té un rendiment màxim de 314 petaflops, és a dir, 314.000 bilions de càlculs per segon. També és el superordenador més ecològic d'Europa. Serà altament eficient des del punt de vista energètic i funcionarà íntegrament amb energia sostenible. La calor que generi servirà per escalfar l'edifici on es troba.

Marenostrum 5 és un dels sistemes de supercomputación més innovadors del món i està dissenyat específicament per resoldre problemes científics complexos. Contribuirà a impulsar el treball d'Europa en diversos àmbits. Per exemple, ajudarà a la recerca mèdica europea en recolzar el desenvolupament de medicaments i bovines i realitzar simulacions de propagació de virus. També podrà utilitzar-se per a aplicacions tradicionals de supercomputación, en àmbits com la recerca en matèria de clima, l'enginyeria, la ciència de materials i les ciències de la Terra.

El superordenador millorarà altres iniciatives europees, com  Destino Terra  , que el seu objectiu és desenvolupar un model digital molt precís de tot el planeta, i  la iniciativa europea de bessó virtual de l'ésser humà  , inaugurada avui per la Comissió. Aquesta iniciativa ajudarà als científics a comprendre millor l'organisme humà i millorar l'assistència sanitària i la medicina personalitzada.

Marenostrum 5 també està dissenyat per a la seva utilització per part dels desenvolupadors d'intel·ligència artificial. Utilitzarà els microprocessadors acceleradors més avançats disponibles en l'actualitat, la qual cosa li ajudarà a satisfer les necessitats de les plataformes emergents d'intel·ligència artificial i millorarà el rendiment dels grans models europeus de llenguatge d'intel·ligència artificial. Com va anunciar la presidenta Von der Leyen en el seu  Unió discurs sobre l'estat de la Unió  , Marenostrum 5  estarà a la disposició de les empreses emergents europees d'intel·ligència artificial  per entrenar els seus models. Això hauria de contribuir a accelerar el desenvolupament de tecnologies i algorismes ètics basats ​​en intel·ligència artificial a Europa, la qual cosa facilitarà a la UE liderar els esforços mundials en matèria d'intel·ligència artificial responsable, ètica i segura/segura.

El nou sistema representa una inversió total de més de 151 milions d'euros per sufragar la seva adquisició i manteniment, amb un 50 % procedent de la UE i un 50 % aportat per un consorci dirigit per Espanya en el qual també participa Portugal i Turquia.

Antecedents

La  Empresa Comuna d'Informàtica d'Alt Rendiment Europea  (Empresa Comuna EuroHPC) és una entitat jurídica i de finançament creat en 2018 per permetre a la UE ja els països participants en l'Empresa Comuna EuroHPC coordinar els seus esforços i mancomunar els seus recursos a aquest efecte d'aconseguir que Europa és líder mundial en supercomputación. Al juliol de 2021, el Consell va adoptar el  Reglament de l'Empresa Comuna EuroHPC  , amb una inversió addicional de 7.000 milions d'euros per al període 2021-2027.

Les capacitats de l'Empresa Comuna EuroHPC aviat s'ampliaran al rendiment d'exaescala i superior gràcies als superordenadores d'exaescala  JUPITER  i el consorci  JULES VERNE  .

La potència informàtica de Marenostrum 5 complementarà els superordenadores existents de l'Empresa Comuna EuroHPC:  Descobridor a Bulgària MeluXina a Luxemburg,   Vega a Eslovènia Karolina a Txèquia,   LUMI a Finlàndia,   Leonardo a Itàlia  i  Deucalión a Portugal .

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Infraestructures i serveis comuns