accesskey_mod_content

La regulació europea en matèria de dades enfront del repte d'una aplicació harmonitzada

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

12 desembre 2023

Dos de les regulacions més rellevants de la Unió Europea (el Data Governance Act i el Data Act) en matèria de dades articularan en breu el contorn jurídic que delimitarà el desenvolupament de l'economia de la dada

Dos de les regulacions més rellevants de la Unió Europea en matèria de dades articularan en breu el contorn jurídic que delimitarà el desenvolupament de l'economia de la dada en els propers anys. El  Data Governance Act (DGA)(Obre en nova finestra)  és plenament aplicable des del passat 24 de setembre de 2023, mentre que la redacció de la  Data Act (DONA)(Obre en nova finestra)  va ser aprovada el passat 27 de novembre.  

No són les úniques, doncs el marc jurídic ja inclou altres normes importants que regulen matèries que s'interconnecten, revelant així l'enfocament proactiu de la Unió Europea en l'establiment d'unes regles de joc concordes amb les necessitats de la ciutadania i les empreses europees. Unes pautes que ofereixen el  entorn de seguretat jurídic necessari(Obre en nova finestra)  per aconseguir l'objectiu últim de impulsar un  Mercat Únic Digital(Obre en nova finestra)  europeu. 

En el cas de la DGA i la DONA, les negociacions per a la seva aprovació han posat de manifest que els seus objectius eren compartits pels grups d'interès concernits. Per a ambdues, la dada constitueix un element central per a la transformació digital, i comparteixen l'interès a eliminar o reduir les barreres i obstacles per a la seva compartició. Assumeixen així que la innovació basada en les dades reportarà enormes beneficis als ciutadans i a l'economia. Per tant,  crear marcs jurídics que facilitin aquests processos(Obre en nova finestra)  és un objectiu comú per a empreses, institucions i ciutadania. 

Les aportacions realitzades des del món acadèmic, empresarial i associatiu han estat abundants i enriquidores, tant per a la fase d'elaboració de les normes, com para el que serà la seva implementació i desenvolupament en la pràctica. Una de les qüestions més reiterades és la preocupació per la forma en què interactuaran les diferents normes d'aquest ‘paquet normatiu digital’. Particularment important és la interacció amb el  Reglament General de Protecció de Dades(Obre en nova finestra) , raó per la qual DGA i DONA han establert línies generals sobre la preeminència d'aquest reglament en cas de conflicte. En aquest sentit, l'increment de la normativa no impedeix que sorgeixin situacions concretes en la pràctica al voltant de conceptes clau de l'àmbit de les dades personals, com el consentiment, les finalitats del tractament, l'anonimització, o la portabilitat.  

Una altra de les qüestions ressaltades té a veure amb la cerca de sinergies entre aquesta normativa i els models de negoci de dades actuals o futurs. L'objectiu general reconegut és el d'impulsar el  desenvolupament dels espais de dades(Obre en nova finestra)  i de la  economia de la dada(Obre en nova finestra)  en el seu conjunt. Aquesta meta serà més pròxima en la mesura en què la ‘càrrega regulatòria’ no redueixi els incentius de les empreses a invertir a recopilar i gestionar dades; que no afebleixi la posició competitiva de les empreses europees (protegint adequadament els secrets comercials, els drets de propietat intel·lectual i la confidencialitat); i que hi hagi un equilibri adequat entre els interessos generals i els empresarials. 

El cas de la Data Governance Act

En el  cas de la DGA(Obre en nova finestra) , les disposicions relacionades amb els serveis d'intermediació de dades -una de les parts centrals del reglament- van ocupar una part significativa de les anàlisis prèvies realitzades. Es plantejava, per exemple, fins a quin punt podrien competir les Pimes i empreses de nova creació amb les grans companyies tecnològiques en la prestació d'aquests serveis; o si, en exigir la separació estructural que se li requereix als proveïdors de serveis d'intermediació de dades (a través d'una persona jurídica separada), poguessin donar-se problemes relacionats amb altres funcionalitats de les mateixes empreses.   

En la mateixa línia, es planteja si una economia de les dades més descentralitzada requereix nous intermediaris, o si sota la nova formulació jurídica, poden aquests competir amb èxit als mercats de dades a través de models de negoci alternatius no integrats verticalment.  

Consideracions al desplegament de la Data Act

En relació amb la DONA, la  redacció final de la norma va aclarir el seu abast(Obre en nova finestra) , la definició de conceptes i la categorització de les dades, com així s'havia suggerit des de la indústria. L'aplicació sectorial concreta que es desenvolupi a posteriori anirà definint, encara més, aquells conceptes i interpretacions que aportin la desitjable seguretat jurídica. 

Seguretat jurídica que s'ha esgrimit també en relació amb els secrets comercials, el dret de propietat intel·lectual i la confidencialitat; aspecte que el Reglament tracta d'abordar amb salvaguardes dirigides a evitar els usos indeguts i el frau.  

Altres aspectes que van centrar l'atenció van ser les compensacions per posada a disposició; els procediments de resolució de conflictes; el previst sobre clàusules contractuals abusives (dirigides a compensar el desequilibri en el poder de negociació); la posada a la disposició de dades en cas de necessitat excepcional; i, finalment, les disposicions sobre el canvi d'un proveïdor de servei de tractament de dades a un altre. 

Un punt de partida positiu

El punt de partida, en qualsevol cas, és positiu. L'economia de les dades en la Unió Europea s'aferma sobre la base de la  Estratègia Europea de Dades(Obre en nova finestra) , i el paquet normatiu que la desenvolupa. Existeixen a més exemples pràctics del potencial dels ecosistemes industrials que s'estan desplegant entorn de/entorn dels  Espais Europeus Comuns de Dades(Obre en nova finestra)  en  sectors com el turisme(Obre en nova finestra) , la mobilitat i logística, l'agroalimentari, entre uns altres. A més, iniciatives que aglutinen interessos públics i privats en aquest àmbit estan avançant de forma molt important en el desplegament dels fonaments tècnics i de governança, l'enfortiment de la posició competitiva de les empreses europees, i la consecució de l'objectiu final d'un  mercat únic de dades(Obre en nova finestra)  en la Unió Europea. 

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic