accesskey_mod_content

L'Estratègia Nacional de Serveis en el Núvol de les Administracions Públiques

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

25 novembre 2022

El Govern llança aquesta Estratègia amb l'objectiu de disposar d'infraestructures tecnològiques més segures/segures, eficients i fiables per a la prestació de serveis públics digitals salvaguardardando l'autonomia estratègica del país, la seguretat i el control sobre les dades.

El Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital(Obre en nova finestra) , a través de la Secretaria d'Estat de Digitalització i Inteligencia Artificial, engega l'Estratègia de Serveis en el núvol de l'Administració Pública. El Presidente del Govern ho ha anunciat aquest dijous en el marc de l'encontre empresarial “La innovació en el núvol com a oportunitat per España”.

Aquesta Estratègia té com a objectiu prioritzar l'aprovisionament de serveis basat en tecnologies en el núvol per les Administracions Públiques, emprant en primer terme els recursos propis i complementant-los amb solucions del sector privat. Es tracta d'una iniciativa que estableix sinergies per redundar en una millor prestació dels serveis, una major sobirania tecnològica.

Segons ha anticipat el President del Govern, l'Estratègia es desplegarà a partir de tres vectors. 

  • L'adopció d'una infraestructura de “núvol híbrid”, composta per un núvol propi de l'Administració General de l'Estat, combinada amb les d'altres Administracions Públiques i amb proveïdors externs. 
  • La consolidació dels Centres de Procesament de dades de l'Administració General de l'Estat en un nombre menor de centres amb millors prestacions, reduint costos operatius (econòmics i mediambientals) i maximitzant l'agilitat de les operacions TIC i potenciant la participació en iniciatives en el marc de la Unió Europea.
  • Catàleg de serveis creixent, amb la incorporació d'aplicacions que donin resposta a les necessitats comunes de les Administracions Públiques amb solucions del tipus programari com a servei (SaaS).

A més, en línia amb l'Estratègia Europea de la Dada, s'engegaran grans “data lakes”, espais comuns de dades segures/segures, que ajudaran a l'impuls de la innovació empresarial en els principals sectors productius estratègics, com el de la salut, el turístic, l'industrial o el comercial.

El President ha destacat durant el seu anunci la “necessitat d'acompassar, des del públic, els esforços del sector privat en el marc de la digitalització” donada la magnitud que ha aconseguit la gestió de dades al nostre país. I ha remarcat la vocació inclusiva, cohesionadora a nivell territorial i de defensa dels drets digitals i l'humanisme tecnològic que abandera España.

“En observar el núvol, amb tot el seu potencial, comprenem que és molt més que un concepte instal·lat en una dimensió virtual. Té un ancoratge tangible i material. És valuós perquè té un impacte transversal i multisectorial”, ha dit el President del Govern. 

L'anunci de l'engegada d'aquesta Estratègia de Serveis en el núvol de l'Administració Pública atén a la necessitat de canviar el paradigma en la presentació de serveis públics de manera que es contempli una major flexibilitat, agilitat i adaptabilitat, com a demanda la societat. També la necessitat d'escometre innovacions impulsades pel valor de les dades, la Intel·ligència Artificial, l'Internet de les coses (Internet of Things) o les noves xarxes de comunicacions 5G/6G, tal com es destaca a la declaració “Towards a new generation Cloud for Europe”, que els 27 Estats membres de la UE van signar el 15 d'octubre de 2020.

Avançant cap a una administració pública digital

L'ús dels serveis en el núvol permet a les Administracions Públiques prestar serveis digitals i disposar d'infraestructures tecnològiques segures/segures, eficients i fiables alhora que exigeix una atenció particular a la salvaguarda de les garanties necessàries per a l'autonomia estratègica del país, la seguretat i el control sobre les dades.

De fet, l'aplicació d'aquest model en el núvol projectat als serveis d'Administració digital ha contribuït a un posicionament destacat d'España en el conjunt europeu, atès que permeten comptar amb eines per prestar serveis homogenis i d'igual qualitat, amb independència de la grandària de l'organització, els seus recursos o la seva localització geogràfica.

El Pla de Digitalització de l'Administracions Públiques, clau per aconseguir una administració intel·ligent que s'apropi al ciutadà en cada tràmit, és un dels eixos principals del full de ruta de transformació digital seguida pel govern d'España: l'Agenda España Digital 2026.

Impulsada pels fons europeus Next Generation, la inversió en aquest àrea s'ha multiplicat per vint des de 2019, amb una dotació de 3.165 milions d'euros per als propers tres anys, dels quals almenys 970 milions aniran destinats a les comunitats autònomes i corporacions locals.

Aquesta aposta de país ja està tenint resultats positius: en l'últim informe DESI 2022 (Índex de Desenvolupament Social i Econòmic, publicat per la Comissió Europea), España ocupa el setè lloc en digitalització i el cinquè lloc en matèria de serveis públics digitals, per davant de la resta de grans economies europees. 

Espanya és un país pioner en la integració de la IA en l'administració, com demostren els programes Kit Digital i Mi Carpeta Ciudadana, i ocupa el segon posat de la Unió Europea en dades obertes del sector públic. 

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Infraestructures i serveis comuns
  • Informació i dades del sector públic
  • Seguretat i Protecció de Dades