El passat 18 de març es va celebrar l'Assemblea Constituent de la Associació Gaia-X Espanya, la seu de la qual se situa a Talavera de la Reina. La cita va reunir a més de 150 entitats de tot tipus, incloent empreses, organismes públics, universitats i institucions d'innovació, amb l'objectiu de conjuminar esforços per a la creació d'una infraestructura de dades oberta, federada i interoperable, seguint els valors de sobirania digital i disponibilitat de dades . La fi última és impulsar la transformació de sectors estratègics dins del marc de la Economia de la dada.
Per avançar en aquest àmbit, s'han creat una sèrie de grups de treball. Aquests grups cerquen aprofitar els avantatges de Gaia-X per desenvolupar espais de dades sectorials on diversos actors comparteixin dades de manera voluntària i segura/segura.
Els grups de treball de el hub nacional de Gaia-X
Entre els diversos grups de treball que s'han engegat, trobem tant grups sectorials, com a grups horitzontals enfocats en tecnologies habilitadores, ètica i legislació. Amb això se cerca desenvolupar la visió de l'espai de dades en cada sector d'activitat, així com obtenir uns principis comuns i regidors a tots ells.
Els grups de treball de el hub nacional de Gaia-X faciliten la connexió entre les empreses, les administracions i la resta d'entitats que ofereixen i demanden serveis i tecnologies de dades, amb la finalitat d'obtenir un adequat desenvolupament i interoperabilitat dels espais de dades sectorials. També actuen com a punt d'encontre on difondre experiències, casos d'èxit i lliçons apreses.
Aquests grups també participen en diversos esdeveniments. Un d'ells va ser Global Mobility Call , organitzat per IFEMA MADRID i Smobhub el passat 16 de juny per parlar de mobilitat sostenible. En ell van participar membres del grup de treball de mobilitat de el Hub nacional Gaia-X. Durant la sessió van sortir a relluir diversos reptes relacionats amb la creació d'espais de dades, que, si ben estaven focalitzats en l'àmbit de la mobilitat, poden ser aplicables a altres sectors.
Quatre desafiaments a considerar
1. Passar de la teoria a la pràctica
La creació d'un espai de dades ha de fer-se des d'un clar enfocament bottom-up partint de casos d'ús concrets, i aprofitant al màxim els blocs constructius tecnològics ja disponibles.
Per a això, el primer pas és identificar les necessitats i oportunitats que es poden abordar amb l'intercanvi i explotació de les dades dins de cada sector. Els casos d'ús han de resoldre una necessitat concreta de negoci. Ha d'acordar-se un model econòmic i fixar les responsabilitats que adquiriran els agents involucrats, així com un programa d'incentius. Més enllà dels components tècnics, es necessiten certeses sobre les consideracions operatives, legals i comercials que han de regir els intercanvis de dades.
En desenvolupar els casos d'ús, és fonamental establir els catàlegs de dades objecto d'intercanvi i explotació, així com la semàntica d'aquestes dades. També és important que la solució creada cerqui la interoperabilitat amb solucions anàlogues, així com establir mecanismes de millora contínua de la qualitat de la dada intercanviada.
Els casos d'ús han d'evidenciar el valor derivat de la compartició de la dada. Per a això es pot aprofitar els espais d'experimentació disponibles dins dels hubs de Data Spaces Business Alliance (DSBA), així com utilitzar metodologies agile que permetin visualitzar resultats de forma primerenca.
2. Estandardització
La recent proposta de la Llei de Dades de la Unió Europea preveu el desenvolupament d'estàndards d'interoperabilitat per a la reutilització de dades entre sectors, en un intent per eliminar les barreres per a l'intercanvi de dades. En absència d'estàndards aplicables, la Comissió dictarà Ordenis d'execució sobre este tema.
En aquest sentit, és necessari canviar la forma en la qual es generen els estàndards per guanyar agilitat. Els integrants dels grups de treball poden detectar necessitats concretes d'estandardització i fins i tot proposar solucions que arribin a ser estàndards de facto.
En un altre ordre de coses, és necessari apostar per la convergència de les diferents perspectives i aproximacions a la creació d'espais de dades actualment existents. El seu desenvolupament no ha de concebre's de manera aïllada, o des de la visió exclusiva d'una sola associació, sinó de la forma més holística possible.
3. Accions de conscienciació i gestió del canvi
Per poder compartir dades externament, ha d'existir una mentalitat de compartir internament. Aquest canvi de mentalitat implica una complexa gestió del canvi on el suport de l'adreça és fonamental. És necessari instaurar una cultura de la dada en les organitzacions que permeti maximitzar el seu valor.
4. Accions de comunicació i dinamització per difondre el model
També és fonamental el desenvolupament de workshops i congressos on abordar problemàtiques comunes, bones pràctiques i cercar sinergies d'actuació. Per generar conscienciació, és necessari evangelitzar sobre la rendibilitat que genera la compartició de dades per als agents del sector. Aquesta rendibilitat no deriva solament de la seva venda, sinó també de la generació de nous productes o de l'enriquiment dels ja existents, la qual cosa aporta valor al negoci.
Aquestes quatre consideracions generals han de ser matisades tenint en compte les necessitats concretes de cada sector per impulsar el desenvolupament d'espais de dades sectorials efectius. Aquests espais facilitessin la creació de solucions innovadores basades en dades i tecnologies disruptives, com la intel·ligència artificial, contribuint a impulsar la competitivitat de les empreses i l'avanç de la societat en general.
Font original de la notícia