L'informe sobre Govern Electrònic avalua la provisió i entrega de serveis de govern electrònic en 35 països d'Europa, els 27 estats membres de la UE i Islàndia, Noruega, Suïssa, Albània, Montenegro, Macedònia del Nord, Sèrbia i Turquia. Els ciutadans dels països participants han avaluat els serveis de govern digital, visitant i avaluant més de 14.000 llocs web.
Malta ha emergit com el país millor classificat en administració electrònica amb una puntuació del 96 %, seguit d'Estònia, Luxemburg, Islàndia, els Països Baixos, Finlàndia, Dinamarca, Lituània, Letònia, Noruega, Espanya i Portugal. El rendiment mitjà als països de la UE ha estat del 68 %.
Si bé les administracions de tota Europa han accelerat la transformació dels serveis digitals enfront del desafiament de la pandèmia del coronavirus, l'informe ofereix tres recomanacions clau destinades a millorar la provisió d'administració electrònica:
- Priorizar el diseño centrado en el usuario para garantizar que los servicios de administración electrónica sean inclusivos para los usuarios en toda su diversidad, incluidos los usuarios con pocas habilidades digitales o aquellos que viven con discapacidades;
- Racionalitzar la prestació de serveis d'administració electrònica perquè els usuaris puguin accedir a tots els serveis relacionats amb la seva vida a través de finestretes úniques.
- Agilitar la interoperabilitat entre les diferents capes i departaments del govern per brindar una experiència més coherent i menys enutjosa.
S'han utilitzat quatre dimensions per avaluar els serveis públics en línia:
- Centralització en l'usuari: En quina mesura es brinden serveis en línia? Són compatibles amb dispositius mòbils? I quins mecanismes de suport i retroalimentació en línia existeixen?
- Transparència: Les administracions públiques proporcionen informació clara i oberta sobre com es presten els seus serveis? Són transparents sobre els processos d'elaboració de polítiques i disseny de serveis digitals, així com sobre la forma en què es processen les dades personals de les persones?
- Facilitadors Clau: Què facilitadors tecnològics existeixen per a la prestació de serveis d'administració electrònica?
- Serveis transfronterers: Amb quina facilitat poden els ciutadans estrangers accedir i utilitzar els serveis en línia? I quins mecanismes de suport i retroalimentació en línia existeixen per als usuaris transfronterers?