Acord provisional sobre el programa «Itinerari cap a la Dècada Digital» per 2030

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

14 juliol 2022

Per garantir que la UE compleixi els seus objectius de transformació digital d'acord amb els valors de la UE, el Consell i el Parlament Europeu han aconseguit avui un acord provisional sobre el programa «Itinerari cap a la Dècada Digital» per 2030.

Amb aquesta decisió es pretén reforçar el lideratge digital de la UE promovent polítiques digitals integradores i sostenibles al servei dels ciutadans i les empreses. A tal fi, s'estableixen els objectius digitals concrets en els àmbits de les capacitats, les infraestructures digitals segures/segures i sostenibles, la transformació digital de les empreses i la digitalització dels serveis públics que la Unió aspira a aconseguir a la fi de la dècada. El programa introdueix una nova forma de governança basada en la cooperació entre els Estats membres i la Comissió per garantir que la Unió compleixi conjuntament les seves aspiracions.

En l'acord provisional s'aclareixen diverses definicions dels objectius generals del programa, posant-se l'accent en el reforç dels drets fonamentals, la transparència i la seguretat, i en la promoció de les capacitats digitals. La Comissió establirà trajectòries a escala de la UE para cadascun dels objectius digitals de la UE, juntament amb els Estats membres. Aquests, al seu torn, elaboraran trajectòries nacionals i fulls de ruta estratègics per aconseguir aquests objectius fins a la seva revisió, prevista en 2026. Els avanços se supervisaran sobre la base de el Índex de l'Economia i la Societat Digitals i s'avaluaran en el informe anual de la Comissió sobre el «estat de la Dècada Digital». També s'aclareix millor en el text el concepte de projectes plurinacionals. Es tracta de projectes a gran escala que agrupen recursos de la UE, nacionals i privats per aconseguir avanços que cap Estat membre podria aconseguir per si solament. El programa facilitarà les inversions en àmbits com la informàtica d'alt rendiment, la infraestructura i els serveis comuns de dades, la cadena de blocs, els processadors de baixa potència, el desenvolupament paneuropeu de corredors 5G, l'associació en matèria d'alta tecnologia per a les capacitats digitals, la infraestructura quàntica segura/segura i la xarxa de centres de ciberseguretat, l'administració pública digital, les instal·lacions d'assaig i els centres d'innovació digital. En l'acord provisional també es preveu un mecanisme de cooperació entre els Estats membres i la Comissió.

Següents etapes i context

L'acord provisional aconseguit avui està subjecte a l'aprovació del Consell i del Parlament Europeu. Per part del Consell, la Presidència txeca té intenció de presentar l'acord al més aviat possible al Comitè de Representants Permanents (Coreper) per a la seva aprovació.

La Comunicació de la Comissió «Brúixola Digital 2030: l'enfocament d'Europa per a la Dècada Digital», de 9 de març de 2021, presentava la idea de dur a terme una transformació digital de la Unió Europea per 2030. L'aspiració de la UE és ser digitalment sobirana en un món obert i interconnectat, i aplicar polítiques digitals que permetin a les persones i les empreses gaudir d'un futur digital centrat en l'ésser humà, integrador, sostenible i pròsper.

En les seves Conclusions de 25 de març de 2021, el Consell Europeu recalcava la importància de la transformació digital per a la recuperació, la prosperitat, la seguretat i la competitivitat de la Unió, així com per al benestar de les nostres societats. Considerava així mateix la comunicació sobre la Brúixola Digital com un pas cap al disseny del desenvolupament digital d'Europa per a la propera dècada. Convidava a la Comissió a utilitzar tots els instruments disponibles en matèria de política industrial, comercial i de competència. A la llum d'aquests reptes i ambicions, la Comissió va proposar el 15 de setembre de 2021 una Decisió del Parlament Europeu i del Consell per la qual s'estableix el programa de política digital «Itinerari cap a la Dècada Digital».

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Cooperació interadministrativa
  • Serveis electrònics