Així ho recullen varis dels informes que es van publicar durant 2021, començant per l'índex DESI, elaborat en el marc de la Comissió Europea.
El índex DESI (Digital Economy and Society Index) realitza el seguiment dels progressos realitzats per els Estats membres de la UE en matèria de competitivitat digital. Per a l'última edició, publicada a la fi de 2021, s'ha produït un canvi en la metodologia amb la finalitat d'alinear-se amb el Pla de Recuperació i Resiliència i els objectius establerts en la Brúixola Digital de la Dècada Digital de la UE . D'aquesta forma s'han passat a mesurar 4 indicadors: el capital humà, la connectivitat de banda ampla, la integració de les tecnologies digitals per part de les empreses i els serveis públics digitals.
També cal destacar que les dades de l'informe corresponen principalment amb el primer semestre de 2020, per la qual cosa l'efecte de la pandèmia solament es veu reflectit parcialment. Les seves conseqüències es veuran més clares en la propera edició.
En aquest context, Espanya es posiciona en 9ª posició, millorant dues posicions pel que fa a l'any anterior.
Espanya es manté per davant de la mitjana europea en les 4 categories analitzades, destacant especialment en les dimensions de serveis públics digitals i connectivitat.
- Serveis públics digitals. La categoria on millor puntuació obté el nostre país, sobretot en el subapartat de dades obertes, amb una puntuació (94%) 16 punts percentuals per sobre de la mitjana de la UE. L'informe també destaca que el 67% dels usuaris d'internet participa activament en els serveis d'administració electrònica. Gràcies a el Pla de Digitalització de les Administracions Públiques s'espera que almenys el 50 % dels serveis públics digitals siguin accessibles a través del mòbil a la fi de 2025. Amb això se cerca una major personalització dels serveis i la millora de l'eficàcia, eficiència i transparència del sector públic.
- Connectivitat. Espanya destaca en xarxes de molt alta capacitat. Cada vegada es redueixen més, encara que encara existeixen, les diferències entre zones rurals i urbanes. El 99,9% de les àrees poblades té cobertura 4G, però el 5G encara arriba solament a una minoria. Per revertir la situació, està en marxa el Pla per a la Connectivitat i les Infraestructures Digitals i l'Estratègia d'Impuls a la Tecnologia 5G , un full de ruta que el seu objectiu és que tota la població disposi d'una connexió superior a 100 Mbps en 2025.
- Capital humà. L'informe ressalta que el 57% de la població espanyola té almenys competències digitals bàsiques. Per augmentar aquesta xifra fins a aconseguir l'objectiu europeu del 80% en 2030, el Govern espanyol ha inclòs l'impuls de les capacitats digitals de la població com un dels eixos d'actuació principals de l'estratègia Espanya Digital 2025 . En aquest sentit, s'han engegat el Pla Nacional de Competències Digitals amb set línies d'actuació que van des de la capacitació digital de la ciutadania i la reducció de la bretxa digital fins al foment d'especialistes TIC, un camp on encara hi ha ampli marge de millora. L'informe també destaca el llançament de el Programa Educa en Digital , que estableix mesures per fomentar una major digitalització del sistema educatiu espanyol.
- Integració de la tecnologia digital. El 62 % de les pimes espanyoles tenen almenys un nivell bàsic d'intensitat digital i el 24% ha abraçat el i-commerce, però són poques les empreses que aprofiten tecnologies com la intel·ligència artificial, els macrodatos o els serveis en el núvol. La resposta per millorar aquesta situació és el Pla de Digitalització de Pimes 2021-2025 , que compta amb cinc eixos d'actuació: digitalització bàsica per a les pimes; suport a la gestió del canvi digital; foment de la innovació disruptiva i de l'emprenedoria digital; suport a la digitalització sectorial (amb el focus en indústria, turisme i comerç); i coordinació i eficiència.