En la Figura 1, extreta de l'informe informi Gartner , se observa que existen 4 tecnologías que han superado ampliamente el estado de sobre-expectativa (
Figura 1 - Tendències en IA per als propers anys.
"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".
17 agost 2022
Segons la última anàlisi realitzada per Gartner al setembre de 2021, sobre les tendències en matèria d'Intel·ligència Artificial, els Chatbots són una de les tecnologies més pròximes a oferir una productivitat efectiva en menys de 2 anys.
En la Figura 1, extreta de l'informe informi Gartner , se observa que existen 4 tecnologías que han superado ampliamente el estado de sobre-expectativa (
Figura 1 - Tendències en IA per als propers anys.
En el cas concret dels chatbots, existeixen grans expectatives de productivitat en els propers anys gràcies a la maduresa de les diferents plataformes disponibles, tant en opcions de Cloud Computing, com en projectes de codi obert, és especial RASA o Xatkit . En l'actualitat és relativamente sencillo desarrollar un chatbot o asistente virtual sin conocimientos de IA, mitjançant l'ús d'aquestes plataformes.
A modo de ejemplo, la Figura 2 muestra un diagrama de los diferentes componentes que habitualmente incluye un chatbot, en este caso enfocado en la arquitectura del projecte RASA.
Figura 2 - Arquitectura del projecte RASA
Un dels components principals és el mòdul agent (
El mòdul de NLU (
Finalment, el mòdul de gestió de converses (
Cada vegada existeixen més iniciatives per empoderar als ciutadans en la consulta de dades obertes mitjançant l'ús de chatbots, emprant interfícies de llenguatge natural, aumentando así el valor neto que ofrecen dichos datos. El uso de chatbots permite automatizar la recopilación de datos a partir de la interacción con el usuario y responder de forma sencilla, natural y fluida, permitiendo la democratització de la posada en valor de dades obertes.
En SOM Research Lab (Universitat Oberta de Catalunya) van ser pioners en l'aplicació de chatbots per millorar l'accés dels ciutadans a les dades obertes a través dels projectes Open Data for All i BODI (Bots para interactuar con datos abiertos – Interfaces conversacionales para facilitar el acceso a los datos públicos). Pots trobar més informació sobre aquest últim projecte en aquest article.
També cal destacar el chatbot d'Aragó Open , del portal de datos abiertos del Gobierno de Aragón, cuyo objetivo es apropar la gran quantitat de dades disponibles a la ciutadania, perquè aquesta pugui aprofitar la seva informació i valor, evitant qualsevol barrera tècnica o de coneixement entre la consulta realitzada i les dades obertes existents. Els dominis sobre els quals ofereix informació són:
Aquests són només alguns exemples de l'ús pràctic de chatbots en la posada en valor de dades obertes i el seu potencial a curt termini. En los próximos años veremos cada vez más ejemplos de asistentes virtuales en diferentes escenarios, tanto del ámbito de las administraciones públicas como en servicios privados, en especial enfocados a la millora de l'atenció a l'usuari en aplicacions de comerç electrònic i serveis sorgits d'iniciatives de transformació digital.