En la Figura 1, extreta de l'informe informi Gartner , s'observa que existeixen 4 tecnologies que han superat àmpliament l'estat de sobre-expectativa (
Figura 1 - Tendències en IA per als propers anys.
"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".
17 agost 2022
Segons la última anàlisi realitzada per Gartner al setembre de 2021, sobre les tendències en matèria d'Intel·ligència Artificial, els Chatbots són una de les tecnologies més pròximes a oferir una productivitat efectiva en menys de 2 anys.
En la Figura 1, extreta de l'informe informi Gartner , s'observa que existeixen 4 tecnologies que han superat àmpliament l'estat de sobre-expectativa (
Figura 1 - Tendències en IA per als propers anys.
En el cas concret dels chatbots, existeixen grans expectatives de productivitat en els propers anys gràcies a la maduresa de les diferents plataformes disponibles, tant en opcions de Cloud Computing, com en projectes de codi obert, és especial RASA o Xatkit . En l'actualitat és relativament senzill desenvolupar un chatbot o assistent virtual sense coneixements de IA, mitjançant l'ús d'aquestes plataformes.
A manera d'exemple, la Figura 2 mostra un diagrama dels diferents components que habitualment inclou un chatbot, en aquest cas enfocat en arquitectura del projecte RASA.
Figura 2 - Arquitectura del projecte RASA
Un dels components principals és el mòdul agent (
El mòdul de NLU (
Finalment, el mòdul de gestió de converses (
Cada vegada existeixen més iniciatives per empoderar als ciutadans en la consulta de dades obertes mitjançant l'ús de chatbots, emprant interfícies de llenguatge natural, augmentant així el valor net que ofereixen aquestes dades. L'ús de chatbots permet automatitzar la recopilació de dades a partir de la interacció amb l'usuari i respondre de forma senzilla, natural i fluida, permetent la democratització de la posada en valor de dades obertes.
En SOM Research Lab (Universitat Oberta de Catalunya) van ser pioners en l'aplicació de chatbots per millorar l'accés dels ciutadans a les dades obertes a través dels projectes Open Data for All i BODI (Bots per interactuar amb dades obertes – Interfícies conversacionals per facilitar l'accés a les dades públiques). Pots trobar més informació sobre aquest últim projecte en aquest article.
També cal destacar el chatbot d'Aragón Open Data , del portal de dades obertes del Govern d'Aragó, que el seu objectiu és apropar la gran quantitat de dades disponibles a la ciutadania, perquè aquesta pugui aprofitar la seva informació i valor, evitant qualsevol barrera tècnica o de coneixement entre la consulta realitzada i les dades obertes existents. Els dominis sobre els quals ofereix informació són:
Aquests són només alguns exemples de l'ús pràctic de chatbots en la posada en valor de dades obertes i el seu potencial a curt termini. En els propers anys veurem cada vegada més exemples d'assistents virtuals en diferents escenaris, tant de l'àmbit de les administracions públiques com en serveis privats, especialment enfocats a la millora de l'atenció a l'usuari en aplicacions de comerç electrònic i serveis sorgits d'iniciatives de transformació digital.