accesskey_mod_content

DE4A com a exemple de recerca i desenvolupament en les Administracions Públiques

21 octubre 2021

A la cerca de les tecnologies més capdavanteres i els processos més eficients i assegurances per poder ser aplicats en la propera gran aposta digital de la Unió Europea: serveis públics digitals per a ciutadans i empreses europees, nacionals o no nacionals.

DE4A Digital Europe for All ( , Europa Digital per Tots) és un projecte de recerca amb pilots reals a gran escala impulsats per vuit Estats Membre. L'objectiu del projecte és millorar els serveis públics digitals per donar cobertura a ciutadans i empreses europeus tant nacionals com no nacionals, en línia amb les previsions de la Passarel·la Digital Única de la UE, el Pla d'Acció sobre Administració Electrònica de la UE 2016-2020, la Declaració de Tallin i l'Estratègia d'aplicació del Marc Europeu d'Interoperabilitat. El seu objectiu general és reforçar la confiança en les institucions públiques i desencadenar múltiples impactes positius mesurables en termes d'augment de l'eficiència i reducció de la càrrega administrativa i els costos actuals per al ciutadà, basant-se en un conjunt d'eines d'interoperabilitat legal, organitzativa, semàntica-sintàctica i tècnica, en l'aplicació dels principis fonamentals de "només una vegada", "només rellevant" i "digital per defecte" de forma segura/segura, segura/segura i preservant la privadesa.

En estreta relació amb la Passarel·la Digital Única de la UE, DE4A explora, des de la perspectiva d'un projecte de recerca i desenvolupament, diferents enfocaments i tecnologies que permetin a les Administracions Públiques dels Estats Membre intercanviar de forma electrònica i automatitzada informació que és utilitzada com a evidència en la provisió dels serveis públics d'acord als seus requisits, facilitant així els tràmits administratius als interessats. Concretament, DE4A engega tres pilots centrats en tres àrees diferents d'aplicació: mudar-se, fer negocis i estudiar a l'estranger.

Mudar-se a l'estranger

Amb aquest pilot es pretén facilitar el desplaçament dels ciutadans de la UE entre Estats Membre, mitjançant la creació d'un procés en línia per a l'intercanvi de la informació necessària per realitzar el canvi de residència i altres procediments transfronterers que depenen dels certificats de registre civil.

Els avantatges seran la reducció dels desplaçaments dels ciutadans per reunir les proves i la disminució de les intervencions dels funcionaris, la qual cosa donarà lloc a un intercanvi de proves més ràpid.

Fer negocis a l'estranger

Aquest pilot té com a objectiu reduir la càrrega administrativa que suposa iniciar i fer negocis en un altre Estat Membre europeu. La informació sobre una empresa es reutilitza a nivell transfronterer, la qual cosa redueix substancialment el temps de registre en un altre Estat Membre. Tot el procés és totalment online i segur, utilitzant els mitjans d'autenticació i autorització del país d'origen que són familiars per al representant de l'empresa.

L'avantatge és obvi, ja que la situació actual per registrar una empresa a un altre país sol trigar dies o setmanes a completar-se, amb molta paperassa, barreres lingüístiques i gran probabilitat d'errors i equivocacions a causa de la gran dificultat d'interpretar correctament la informació. Amb la solució d'aquest pilot, l'esforç necessari per completar el registre es redueix dràsticament tant per a l'empresa com per a l'Administració Pública proveïdora de serveis. Així, l'empresa pot sol·licitar un servei molt més ràpid i l'Administració dedica menys temps a qüestions administratives

Estudiar a l'estranger

El tercer i últim pilot té per objecte simplificar les interaccions transfrontereres dels estudiants amb els procediments, sistemes i plataformes utilitzats pels centres d'ensenyament superior. Els tres casos d'ús que componen aquest pilot mostren com es poden reduir les càrregues administratives, reutilitzant proves de fonts fiables i nivells de seguretat reforçats dels serveis transfronterers, amb un augment en l'ús de la identitat electrònica.

Quant a les tecnologies a utilitzar per aconseguir els seus objectius, en DE4A se presta especial atenció a l'avaluació de l'aplicabilitat, els beneficis i la rendibilitat de tecnologies innovadores amb un impacte transformador: blockchain (per la desintermediación i la notarización efectives dels intercanvis, fomentant la transparència en un entorn transaccional distribuït) i l'aprenentatge automàtic o machine learning (sobre les dades usades per automatitzar la supervisió i millorar l'eficàcia/qualitat dels procediments administratius).

En el projecte DE4A participa un consorci de 22 socis de 8 Estats Membre (Àustria, Luxemburg, Països Baixos, Portugal, Romania, Eslovènia, Espanya i Suècia). A Espanya, el soci principal és la Secretaria General d'Administració Digital, la qual lidera del paquet de treball WP5 sobre Disseny i implementació de components comuns, a més de participar en els pilots de mudar-se i estudiar a l'estranger, contribuir significativament en el paquet de treball WP3 sobre semàntica i col·laborar activament en la resta de paquets de treball. El projecte va començar l'1 de gener de 2020 i té una durada de tres anys.

En aquests moments, DE4A està iniciant la seva primera fase d'execució dels pilots després d'haver completat la primera iteració del desenvolupament. En paral·lel, s'estan iniciant les activitats de desenvolupament de la seva segona i última iteració, que ampliarà les capacitats dels elements desenvolupats durant la primera iteració. La fase d'execució dels pilots d'aquesta segona iteració està prevista per a març de l'any 2022.

  • Ciutadà
  • Cooperació interadministrativa