accesskey_mod_content

Publicat l'Estudi sobre digitalització de l'Administració

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

17 desembre 2021

El present estudi forma part d'un projecte de l'Observatori Nacional de Tecnologia i Societat (ONTSI) que té com a principal objectiu identificar tendències, actituds i valoracions de la població internauta espanyola en qüestions relatives a la digitalització.

L'Estudi Estudi sobre digitalització de l'Administració(Obre en nova finestra) , elaborat per l'Observatori Observatori Nacional de Tecnologia i Societat(Obre en nova finestra) (ONTSI), valora la importància que la ciutadania concedeix al procés de digitalització de l'Administració pública a través de l'anàlisi de les seves actituds respecte a la identificació digital, les opinions sobre la implementació de canals digitals d'atenció i sobre la realització de gestions i tràmits online.

El impulso de la digitalización de la Administración pública se ha traducido necesariamente en el uso de la identificación digital que ya emplea el 77% de la población internauta para realizar algún tipo de consulta, proceso o gestión administrativa, porcentaje que se incrementa hasta el casi el 87% cuando se trata de personas con edades comprendidas entre los 24 y 35 años.

Valoració de la identificació digital

La implantación y disponibilidad de las diferentes opciones de identificación digital son valoradas de forma bastante o muy positiva por el 65% de los internautas encuestados, mientras que solo el 11% se muestra crítico, puesto que considera su implantación nada positiva. En general, la valoración media que recibe su disponibilidad es de notable, aunque quienes la han utilizado en alguna ocasión le dan una nota superior (7,7). Esta calificación es inferior entre aquellos que no las han utilizado nunca (6,1).

Algo similar ocurre con el grado de confianza que genera su uso. En general, el 66% de las personas se fían de los sistemas de identificación digital mientras que solo el 11% muestra cierta desconfianza.

Canals digitals d'atenció ciutadana

Els canals digitals d'atenció ciutadana compten amb menor popularitat, ja que solament els empra una tercera part de la població (el 34%). Fins i tot en l'estrat d'edats on aquests canals són més utilitzats (persones d'entre 25 i 34 anys), el percentatge d'ús és del 38%.

Gairebé la meitat de les persones enquestades es mostren molt o bastant favorables amb l'adopció d'assistents virtuals o chatbots com una eina més de comunicació amb l'Administració, enfront del 24% que es manifesta crític amb aquest tipus d'atenció.

No obstant això, el 57% dels enquestats es mostren molt o bastant interessats en la unificació de la bústia de notificacions de l'Administració pública, a través del que es puguin consultar les comunicacions enviades des dels diferents organismes públics. D'altra banda, una mesura d'aquest tipus genera indiferència en el 15% de la població enquestada.

Tramitació online

La majoria de la ciutadania (68%) ha realitzat gestions o tràmits de l'Administració pública de manera telemàtica, sent les persones amb edats compreses entre els 55 i 64 anys els qui més ho han fet (el 74%).

D'altra banda, més del 64% dels enquestats considera molt o bastant positiu el poder realitzar tràmits online. A més, els qui els han dut a terme en alguna ocasió es mostren bastant satisfets i, en general, els atorguen una valoració mitjana de gairebé un 8.

Sobre l'estudi

L'estudi forma part d'un projecte que té com a principal objectiu identificar tendències, actituds i valoracions de la població internauta espanyola en qüestions relatives a la digitalització. Aquest projecte consta de dues parts: d'una banda, la realització d'un estudi anual de tendències orientat a la identificació de les tendències i actituds de la ciutadania en temes de digitalització i per un altre, la realització d'estudis tracking, de periodicitat semestral, que té com a fi abordar l'anàlisi de qüestions d'actualitat que siguin d'interès a cada moment, pel que fa a elements o aspectes relacionats amb el comportament digital de la ciutadania.

La mostra presa per a l'estudi consisteix en 800 enquestes realitzades entre el 20 d'agost i el 2 de setembre de 2021 a la població internauta major de 15 anys, prenent la definició d'internauta com a persona que hagi utilitzat o accedit a Internet en els últims 3 mesos.

La distribució mostral es va realitzar mitjançant quotes de gènere, tram d'edat, nivell d'estudis, grandària d'hàbitat i comunitat autònoma, segons les dades de perfil d'usuaris d'Internet en els últims 3 mesos obtinguts en l'Enquesta sobre Equipament i Ús de Tecnologies d'Informació i Comunicació en les Llars (d'ara endavant, TICH) de 2020 de l'Institut Nacional d'Estadística (d'ara endavant, INE).

En l'informe es mostren els resultats més rellevants obtinguts en la segona de les tres onades que componen l'estudi tracking semestral.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra) (Red.es)

Font original de la notícia(Obre en nova finestra) (ONTSI)

Estudi sobre digitalització de l'Administració(Obre en nova finestra) (PDF)

  • Serveis electrònics
  • Ciutadà