"/>

PAe - Spain displays the first version of its eIDAS node, integrated with the DNI-e
the accesskey _ mod _ content

Spain displays the first version of its eIDAS node, integrated with the DNI-e

21 December 2016

Logo European Commission

With the launch of Node Spain becomes the first country to have a node eIDAS available and gives another step towards fulfilling the obligations established by the European regulation eIDAS, which requires the recognition in 2018, electronic identities issued by other member states for electronic access to public services.

El Ministerio de Hacienda y Función Pública (MINHAFP), a través de Secretaría General de Administración Digital (SGAD), ha desplegado la primera versión del nodo eIDAS español, integrado con el DNI-e.

The node eIDAS is the component of interoperability that connects with electronic services and the national identification systems, and with the corresponding nodes of other member states, and allows the recognition of electronic identities issued by other countries agree with the European regulation eIDAS (Opens in new window) .

El nodo español se basa en la implementación de referencia que la Comisión Europea ha desarrollado de las technical specifications (Opens in new window) que marca el reglamento, y utiliza un sistema de intercambio de mensajes conforme al estándar SAML 2.0. El desarrollo de esta implementación de referencia se ha abordado como parte de la infraestructura de servicios digitales de identidad electrónica ( EID CEF (Opens in new window) ) under the European programme CEF (Connecting Europe Facility).

El programa CEF también ha apoyado, aportando co-financiación, el despliegue del nodo eIDAS español, a través de la acción 2014-ES-IM-0009, correspondiente a la convocatoria de ayudas del programa CEF Telecom para eID de 2014. El proyecto ha incluido la validación de la instalación del nodo eIDAS español conforme a las especificaciones técnicas marcadas por el reglamento, validación que ha sido realizada por los servicios de informática de la Comisión Europea.

With this deployment Spain becomes the first country in the union in having a node eIDAS operational, which puts you in an excellent position to address the integration with the same of electronic services of the different administrations and, consequently, to comply with the obligation to allow citizens of the union that can use their electronic identification systems for national access to public services of other member states.

• Identity and electronic signature
  • Interoperability