"/>

PAe - Spain displays the first version of its eIDAS node, integrated with the DNI-e
the accesskey _ mod _ content

Spain displays the first version of its eIDAS node, integrated with the DNI-e

21 December 2016

Logo European Commission

With the launch of Node Spain becomes the first country to have a node eIDAS available and gives another step towards fulfilling the obligations established by the European regulation eIDAS, which requires the recognition in 2018, electronic identities issued by other member states for electronic access to public services.

El Ministerio de Hacienda y Función Pública (MINHAFP), a través de Secretaría General de Administración Digital (SGAD), ha desplegado la primera versión del nodo eIDAS español, integrado con el DNI-e.

El nodo eIDAS es el componente de interoperabilidad que se conecta con los servicios electrónicos y los sistemas de identificación nacionales, y con los nodos correspondientes de otros Estados miembros, y permite el reconocimiento de identidades electrónicas emitidas por otros países de acuerdo con el European regulation eIDAS (Opens in new window) .

The node English is based on the implementation of reference that the European commission has developed the technical specifications (Opens in new window) que marca el reglamento, y utiliza un sistema de intercambio de mensajes conforme al estándar SAML 2.0. El desarrollo de esta implementación de referencia se ha abordado como parte de la infraestructura de servicios digitales de identidad electrónica ( EID CEF (Opens in new window) ) under the European programme CEF (Connecting Europe Facility).

The programme CEF has also supported, providing co-financiación, deployment of Node eIDAS English, through action 2014-ES-IM-0009, corresponding to the realidades Paralelas CEF Telecom for eID 2014. The project has included the validation of the installation of Node eIDAS Spanish according to the technical specifications marked by the rules, validation that has been done by computer services of the European commission.

With this deployment Spain becomes the first country in the union in having a node eIDAS operational, which puts you in an excellent position to address the integration with the same of electronic services of the different administrations and, consequently, to comply with the obligation to allow citizens of the union that can use their electronic identification systems for national access to public services of other member states.

• Identity and electronic signature
  • Interoperability