El Consell va aprovar ahir, 20 de maig, una llei innovadora destinada a harmonitzar les normes sobre intel·ligència artificial, l'anomenada llei sobre intel·ligència artificial. La legislació emblemàtica segueix un enfocament "basat en el risc", la qual cosa significa que quant major és el risc de causar dany a la societat, més estrictes són les normes . És el primer del seu tipus al món i pot establir un estàndard global per a la regulació de la IA.
La nova llei té com a objectiu fomentar el desenvolupament i l'adopció de sistemes de IA segurs/segurs i segurs/segurs en tot el mercat únic de la UE per part d'actors públics i privats. Al mateix temps, pretén garantir el respecte de els drets fonamentals dels ciutadans de la UE i estimular la inversió i la innovació en intel·ligència artificial a Europa. La llei de IA s'aplica només a àrees dins de la legislació de la UE i proporciona exempcions, com per exemple per a sistemes utilitzats exclusivament amb finalitats militars i de defensa, així com amb finalitats de recerca.
La nueva ley clasifica diferentes tipos de inteligencia artificial según el riesgo. Los sistemas de IA que presenten solo un riesgo limitado estarían sujetos a obligaciones de transparencia muy leves, mientras que los sistemas de IA de alto riesgo estarían autorizados, pero sujetos a un conjunto de requisitos y obligaciones para obtener acceso al mercado de la UE. Los sistemas de inteligencia artificial como, por ejemplo, la manipulación cognitivo-conductual y la puntuación social, serán prohibidos en la UE porque su riesgo se considera inaceptable. La ley también prohíbe el uso de IA para vigilancia policial predictiva basada en perfiles y sistemas que utilizan datos biométricos para clasificar a las personas según categorías específicas como raza, religión u orientación sexual.
Models de IA de propòsit general
La llei de IA també aborda l'ús de models de IA de propòsit general (GPAI). Els models GPAI que no presentin riscos sistèmics estaran subjectes a alguns requisits limitats, per exemple pel que fa a la transparència, però aquells amb riscos sistèmics hauran de complir amb regles més estrictes.
Una nova arquitectura de governança
Per garantir una aplicació adequada, es creen diversos òrgans de govern:
- Una Oficina de IA dentro de la Comisión para hacer cumplir las normas comunes en toda la UE
- Un panel científico de expertos independientes para apoyar las actividades de aplicación de la ley.
- Una Junta d'AI amb representants dels estats membres per assessorar i ajudar a la Comissió i als estats membres en l'aplicació consistent i efectiva de la Llei d'AI.
- Un foro consultivo para que las partes interesadas proporcionen conocimientos técnicos a la Junta de IA y a la Comisión.
Penalitzacions
Les multes per infraccions de la llei de IA es fixen com un percentatge de el volum de negocis anual global de l'empresa infractora en l'exercici financer anterior o una quantitat predeterminada, la qual cosa sigui major. Les pimes i les empreses de nova creació estan subjectes a multes administratives proporcionals.
Transparència i protecció dels drets fonamentals
Abans que algunes entitats que presten serveis públics implementin un sistema de IA d'alt risc, serà necessari avaluar el impacte sobre els drets fonamentals. El reglament també preveu una major transparència pel que fa al desenvolupament i ús de sistemes d'intel·ligència artificial d'alt risc. Els sistemes de IA d'alt risc, així com certs usuaris d'un sistema de IA d'alt risc que siguin entitats públiques, hauran d'estar registrats en la base de dades de la UE per a sistemes de IA d'alt risc, i els usuaris d'un sistema de reconeixement d'emocions hauran d'informar a les persones naturals. persones quan estan exposades a aquest sistema.
Mesures de suport a la innovació
La Llei de IA proporciona un marc legal favorable a la innovació i té com a objectiu promoure l'aprenentatge regulatori basat en evidència. La nova llei preveu que els entorns de proves regulatoris de IA, que permeten un entorn controlat per al desenvolupament, prova i validació de sistemes de IA innovadors, també haurien de permetre provar sistemes de IA innovadors en condicions del món real.
Propers passos
Després de ser signat pels presidents del Parlament Europeu i del Consell, l'acte legislatiu es publicarà en el Diari Oficial de la UE en els propers dies i entrarà en vigor vint dies després d'aquesta publicació. El nou reglament s'aplicarà dos anys després de la seva entrada en vigor, amb algunes excepcions per a disposicions específiques.
Fons
La Llei de IA és un element clau de la política de la UE per fomentar el desenvolupament i l'adopció en tot el mercat únic d'una IA segura/segura i legal que respecti els drets fonamentals. La Comissió (Thierry Breton, comissari de Mercat Interior) va presentar la proposta de llei sobre IA a l'abril de 2021. Brando Benifei (S&D/IT) i Drago ş Tudorache (Renew Europe/RO) van ser els ponents del Parlament Europeu sobre aquest expedient i un provisional L'acord entre els colegisladores es va aconseguir el 8 de desembre de 2023.
- Reglament pel qual s'estableixen normes harmonitzades en matèria d'intel·ligència artificial (Llei d'Intel·ligència Artificial), 21 de maig de 2024
- Llei d'Intel·ligència Artificial, Texto de l'acord provisional, 2 de febrer de 2024
- Llei sobre intel·ligència artificial, proposta de la Comissió, 14 d'abril de 2021
- Un enfocament europeu de la intel·ligència artificial (informació de la Comissió Europea)
- Un futur digital per a Europa (informació general)
- La teva vida en línia: com la UE te l'està fent més fàcil i segura/segura (article principal)
- Intel·ligència artificial (informació bàsica)