Tres institucions líders participen en la presa de decisions de la UE . El Parlament Europeu representa als ciutadans de la UE, el Consell de la Unió Europea representa als governs de la UE i la Comissió Europea representa els interessos generals de la UE. El Consell de la Unió Europea
està format per ministres de govern de cada Estat membre de la UE, que prenen decisions sobre les lleis de la UE juntament amb el Parlament Europeu, basant-se en propostes legislatives presentades per la Comissió Europea. La Presidència del Consell trencada cada 6 mesos entre els governs de la UE. España va ocupar la Presidència del Consell de l'1 de juliol al 31 de desembre de 2023. Durant aquest període, representants d'España van facilitar debats polítics i van intervenir en iniciatives per aconseguir els millors resultats per a la UE i els seus ciutadans.
Per comprendre la situació en els Estats membres de la UE en diversos temes polítics es necessiten dades. Les dades obertes són un recurs especialment valuós per obtenir informació sobre diversos temes relacionats amb el govern, inclòs el seguiment del progrés cap a l'assoliment de les prioritats polítiques i econòmiques. Els conjunts de dades dels portals nacionals poden enriquir la nostra comprensió de com s'estan complint a nivell nacional les ambicions de tota la UE. Amb l'exemple d'Espanya, aquesta història de dades explora com els conjunts de dades nacionals poden llançar llum sobre diversos temes polítics i econòmics. L'anàlisi se centra en les quatre prioritats de la Presidència espanyola: reindustrializar la UE per assegurar la seva autonomia estratègica; impulsar la transició verda; promoure una major justícia social i econòmica; i reforçar la unitat europea
Reindustrializar la UE i garantir la seva autonomia estratègica oberta
El compromís de reindustrializar i garantir una autonomia estratègica oberta significa fomentar el desenvolupament d'indústries i tecnologies estratègiques en la UE, especialment en àrees crítiques com l'energia, la salut, les tecnologies digitals i l'alimentació. La reindustrialització consisteix a diversificar les relacions comercials, enfortir les cadenes de subministrament i atreure noves empreses i ocupacions a la UE.
Però, com és avui el panorama de la industrialització en els Estats membres de la UE? Les dades obertes ens permeten apropar-nos a països com Espanya i entendre la composició dels seus sectors econòmics. Un indicador de l'acompliment econòmic és la productivitat, que calcula el valor agregat de l'emprada mitjana. Les empreses espanyoles dedicades a les indústries extractives, la indústria química i farmacèutica i la cinematografia, la ràdio, la televisió i les telecomunicacions van ser les més productives en 2021 (Figura 1).
Els formuladores de polítiques podrien aprofitar aquestes dades en la seva presa de decisions d'acord amb les prioritats estratègiques. Per exemple, seria més impactant augmentar encara més la productivitat dels pioners, o els objectius estratègics es complirien millor accelerant sectors amb productivitat de nivell mitjà?
![Productivitat en 2021 de les empreses multinacionals espanyoles en diversos sectors](https://data.europa.eu/sites/default/files/img/media/20240115_Productivity.png)
Figura 1: Productividad en 2021 de las empresas multinacionales españolas en varios sectores (fuente: data.europa.eu/instituto Nacional d'Estadística )
Avançar en la transició verda i l'adaptació ambiental
La Presidencia española presenta frenar el cambio climático y la degradación ambiental no sólo como una obligación legal y moral sino también como una gran oportunidad. Al presentar las prioridades, el presidente del Gobierno español ha destacado que la UE podría convertirse en líder mundial en producció d'energies renovables si s'anticipa i s'adapta als reptes que plantegen el canvi climàtic i la degradació mediambiental.
Entonces, cómo le va a Europa en sus objetivos climáticos? Los datos abiertos sirven como recurso para monitorear, evaluar y guiar el progreso de las iniciativas políticas. Si tomamos como ejemplo los datos abiertos de España, podemos entender los niveles históricos de emisiones de gases de efecto invernadero del país. En la Figura 2 podemos ver que entre 2012 y 2022, el número de unidades de CO2 equivalente emitidas a la atmósfera disminuyó en 6,37 toneladas por habitante, una caída del 16 % en las emisiones por persona. La población aumentó sólo un 1 % durante este período. Esto significa que el aumento de la población no aumentó las emisiones de gases de efecto invernadero. Representadas en términos de toneladas de unidades equivalentes de CO2 por euro, las emisiones de gases de efecto invernadero disminuyeron un 24 % mientras que el producto interior bruto aumentó un 31 %. Esto significa que un mayor crecimiento económico no condujo a mayores emisiones de gases de efecto invernadero. Estos datos ofrecen una visión de los avances de España en la lucha contra el cambio climático y muestran su compromiso para luchar contra el cambio climático reduciendo progresivamente las emisiones de CO2.
![Emissions totals de gasos d'efecte hivernacle d'unitats residents per càpita i per producte interior brut a Espanya](https://data.europa.eu/sites/default/files/img/media/20240115_GHG.png)
Figura 2: Emisiones totales de gases de efecto invernadero de unidades residentes per càpita i per producte interior brut
a Espanya (font: data.europa.eu/instituto Nacional d'Estadística
)
Promoció d'una major justícia social i econòmica
Promoure una major justícia social i econòmica significa anar més enllà del creixement del producte intern brut per garantir que la riquesa generada beneficiï a tots els ciutadans i millori les seves oportunitats i nivells de vida. Aquesta prioritat promou una economia més justa, solidària i competitiva. Per aconseguir-ho, la Presidència espanyola va advocar per estàndards mínims i comuns per a la tributació corporativa en la UE, lluitar contra l'evasió fiscal per part de les grans multinacionals i treballar per ampliar els drets dels treballadors i recolzar als grups vulnerables. L'ambició, per tant, és crear una societat més inclusiva i equitativa per a tots els ciutadans.
Les dades obertes es poden utilitzar per monitorear i avaluar l'impacte de les polítiques destinades a millorar els nivells de vida i les oportunitats dels ciutadans. Aquestes dades també poden fer que els governs i altres organitzacions rendeixin comptes dels seus compromisos de crear una societat més equitativa, oferint majors oportunitats a tots els ciutadans. Usant Espanya com a exemple, podem examinar la representació de les dones als governs nacionals i locals al llarg dels anys per destriar alguns dels esforços del país cap a la inclusió de gènere i la participació política equitativa (Figura 3). En l'última dècada, la representació de les dones a el congrés nacional va augmentar del 36 % en 2011 al 43 % en 2021. La representació en el Senat
nacional també va augmentar durant aquest període, del 32 % al 39 %. S'observen augments similars al llarg del temps a nivell regional i local, com es pot veure en la Figura 3 per als rols dels governs regionals
i els rols dels governs locals
ocupats per dones. En general, podem veure que les dones estan representades de manera més equitativa a nivell regional, mentre que la representació en les alcaldies locals és la més baixa.
![Percentatge d'escons ocupats per dones als parlaments nacionals i governs locals d'Espanya](https://data.europa.eu/sites/default/files/img/media/20240115_Women.png)
Figura 3: Percentatge d'escons ocupats per dones als parlaments nacionals i governs locals d'Espanya (font: data.europa.eu/instituto Nacional d'Estadística )
Enfortir la unitat europea
La Presidència espanyola va considerar essencial garantir una UE cohesiva i integrada per fer front als desafiaments actuals i maximitzar el potencial col·lectiu de la UE. Aquesta prioritat advoca per un major aprofundiment del mercat interior, la competència de la banca i les unions dels mercats de capitals, i la consolidació d'instruments comuns com els fons NextGenerationEU , entre altres àrees d'enfocament.
Instrumentos comunes como NextGenerationEU también demuestran cómo la prioridad de la unidad europea permite a los Estados miembros avanzar hacia objetivos conjuntos. Por ejemplo, los Estados miembros están utilizando financiación del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), l'instrument central de NextGenerationEU, per implementar reformes i inversions ambicioses que facin que les seves economies i societats siguin més sostenibles, resilientes i preparades per a les transicions verda i digital (Figura 4). Les dades obertes ens permeten descobrir els avanços dels Estats membres en l'acceleració de les transicions digital i ecològica. Els Estats membres solen superar les contribucions de despesa previstes per als objectius climàtics i digitals en el marc del MRR. En termes de despesa digital, Alemanya i Àustria van al capdavant, assignant el 53 % i el 51 % del seu finançament del MRR a objectius digitals, molt per sobre de l'objectiu d'almenys el 20 %. Diversos països estan utilitzant el seu finançament del FRR per accelerar els seus objectius climàtics. Bulgària, Dinamarca, Estònia, Luxemburg, Malta, Àustria i Finlàndia aporten més del 50 % del seu finançament a la despesa climàtica, superant l'objectiu del 37 %.
![Despesa de la UE destinat a objectius climàtics i digitals del Fons de Recuperació i Resiliència](https://data.europa.eu/sites/default/files/img/media/20240115_RFF.png)
Figura 4: Gasto de la UE para objetivos climáticos y digitales del Mecanismo de Recuperación y Resiliencia (fuente: data.europa.eu/directorate-general for Economic and Financial Affairs )
Conclusió
La Presidència espanyola del Consell de la Unió Europea destaca quatre prioritats centrals: la reindustrialització, la transició verda, l'equitat social i la unitat europea. Aquestes prioritats han guiat els esforços polítics i econòmics durant el semestre de la presidència d'Espanya. En suport de tals esforços, les dades obertes poden oferir coneixements que ajudin a elaborar polítiques informades, realitzar un seguiment del progrés i impulsar a la UE cap a un futur més resiliente i pròsper. Per exemple, les dades obertes sobre la composició dels sectors econòmics poden informar les estratègies nacionals de reindustrialització. Les dades obertes sobre les emissions de carboni llancen llum sobre els avanços realitzats per aconseguir la transició verda. Les estadístiques demogràfiques revelen com ha evolucionat la representació al govern. I les dades obertes sobre la despesa conjunta cap a objectius conjunts mostren com la unitat pot generar economies i societats més sostenibles i resilientes en tots els contextos nacionals. En general, les dades obertes proporcionen una base sòlida per a una societat basada en dades.