accesskey_mod_content

El Portal Europeu de Dades analitza a Espanya a través de les nostres dades obertes

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

26 gener 2024

L'anàlisi se centra en les quatre prioritats de la Presidència espanyola: reindustrializar la UE per assegurar la seva autonomia estratègica; impulsar la transició verda; promoure una major justícia social i econòmica; i reforçar la unitat europea.

Tres institucions líders participen en  la presa de decisions de la UE(Obre en nova finestra)  . El Parlament Europeu representa als ciutadans de la UE, el Consell de la Unió Europea representa als governs de la UE i la Comissió Europea representa els interessos generals de la UE. El  Consell de la Unió Europea(Obre en nova finestra)  està format per ministres de govern de cada Estat membre de la UE, que prenen decisions sobre les lleis de la UE juntament amb el Parlament Europeu, basant-se en propostes legislatives presentades per la Comissió Europea. La Presidència del Consell trencada cada 6 mesos entre els governs de la UE. Espanya va ocupar la Presidència del Consell de l'1 de juliol al 31 de desembre de 2023. Durant aquest període, representants d'Espanya van facilitar debats polítics i van intervenir en iniciatives per aconseguir els millors resultats per a la UE i els seus ciutadans. 

Per comprendre la situació en els Estats membres de la UE en diversos temes polítics es necessiten dades. Les dades obertes són un recurs especialment valuós per obtenir informació sobre diversos temes relacionats amb el govern, inclòs el seguiment del progrés cap a l'assoliment de les prioritats polítiques i econòmiques. Els conjunts de dades dels portals nacionals poden enriquir la nostra comprensió de com s'estan complint a nivell nacional les ambicions de tota la UE. Amb l'exemple d'Espanya, aquesta història de dades explora com els conjunts de dades nacionals poden llançar llum sobre diversos temes polítics i econòmics. L'anàlisi se centra en les quatre prioritats de la Presidència espanyola: reindustrializar la UE per assegurar la seva autonomia estratègica; impulsar la transició verda; promoure una major justícia social i econòmica; i reforçar la unitat europea 

Reindustrializar la UE i garantir la seva autonomia estratègica oberta 

El compromís de reindustrializar i garantir una autonomia estratègica oberta significa fomentar el desenvolupament d'indústries i tecnologies estratègiques en la UE, especialment en àrees crítiques com l'energia, la salut, les tecnologies digitals i l'alimentació. La reindustrialització consisteix a diversificar les relacions comercials, enfortir les cadenes de subministrament i atreure noves empreses i ocupacions a la UE. 

Però, com és avui el panorama de la industrialització en els Estats membres de la UE? Les dades obertes ens permeten apropar-nos a països com Espanya i entendre la composició dels seus sectors econòmics. Un indicador de l'acompliment econòmic és la productivitat, que calcula el valor agregat de l'emprada mitjana. Les empreses espanyoles dedicades a les indústries extractives, la indústria química i farmacèutica i la cinematografia, la ràdio, la televisió i les telecomunicacions van ser les més productives en 2021 (Figura 1).  

Els formuladores de polítiques podrien aprofitar aquestes dades en la seva presa de decisions d'acord amb les prioritats estratègiques. Per exemple, seria més impactant augmentar encara més la productivitat dels pioners, o els objectius estratègics es complirien millor accelerant sectors amb productivitat de nivell mitjà? 

 
Productivitat en 2021 de les empreses multinacionals espanyoles en diversos sectors

Figura 1: Productivitat en 2021 de les empreses multinacionals espanyoles en diversos sectors (font:  data.europa.eu/instituto Nacional d'Estadística(Obre en nova finestra)  ) 

Avançar en la transició verda i l'adaptació ambiental 

La Presidència espanyola presenta frenar el canvi climàtic i la degradació ambiental no només com una obligació legal i moral sinó també com una gran oportunitat. En presentar les prioritats, el president del Govern espanyol ha destacat que la UE podria convertir-se en  líder mundial en producció d'energies renovables(Obre en nova finestra)  si se anticipa y se adapta a los retos que plantean el cambio climático y la degradación medioambiental.  

Entonces, cómo le va a Europa en sus objetivos climáticos? Los datos abiertos sirven como recurso para monitorear, evaluar y guiar el progreso de las iniciativas políticas. Si tomamos como ejemplo los datos abiertos de España, podemos entender los niveles históricos de emisiones de gases de efecto invernadero del país. En la Figura 2 podemos ver que entre 2012 y 2022, el número de unidades de CO2 equivalente emitidas a la atmósfera disminuyó en 6,37 toneladas por habitante, una caída del 16 % en las emisiones por persona. La población aumentó sólo un 1 % durante este período. Esto significa que el aumento de la población no aumentó las emisiones de gases de efecto invernadero. Representadas en términos de toneladas de unidades equivalentes de CO2 por euro, las emisiones de gases de efecto invernadero disminuyeron un 24 % mientras que el producto interior bruto aumentó un 31 %. Esto significa que un mayor crecimiento económico no condujo a mayores emisiones de gases de efecto invernadero. Estos datos ofrecen una visión de los avances de España en la lucha contra el cambio climático y muestran su compromiso para luchar contra el cambio climático reduciendo progresivamente las emisiones de CO2. 

Emissions totals de gasos d'efecte hivernacle d'unitats residents per càpita i per producte interior brut a Espanya

Figura 2: Emisiones totales de gases de efecto invernadero de unidades residentes  per càpita(Obre en nova finestra)  i  per producte interior brut(Obre en nova finestra)  a Espanya (font:  data.europa.eu/instituto Nacional d'Estadística(Obre en nova finestra)  ) 

Promoció d'una major justícia social i econòmica 

Promoure una major justícia social i econòmica significa anar més enllà del creixement del producte intern brut per garantir que la riquesa generada beneficiï a tots els ciutadans i millori les seves oportunitats i nivells de vida. Aquesta prioritat promou una economia més justa, solidària i competitiva. Per aconseguir-ho, la Presidència espanyola va advocar per estàndards mínims i comuns per a la tributació corporativa en la UE, lluitar contra l'evasió fiscal per part de les grans multinacionals i treballar per ampliar els drets dels treballadors i recolzar als grups vulnerables. L'ambició, per tant, és crear una societat més inclusiva i equitativa per a tots els ciutadans. 

Les dades obertes es poden utilitzar per monitorear i avaluar l'impacte de les polítiques destinades a millorar els nivells de vida i les oportunitats dels ciutadans. Aquestes dades també poden fer que els governs i altres organitzacions rendeixin comptes dels seus compromisos de crear una societat més equitativa, oferint majors oportunitats a tots els ciutadans. Usant Espanya com a exemple, podem examinar la representació de les dones als governs nacionals i locals al llarg dels anys per destriar alguns dels esforços del país cap a la inclusió de gènere i la participació política equitativa (Figura 3). En l'última dècada, la representació de les dones a el  congrés(Obre en nova finestra)  nacional aumentó del 36 % en 2011 al 43 % en 2021. La representación en el  Senat(Obre en nova finestra)  nacional també va augmentar durant aquest període, del 32 % al 39 %. S'observen augments similars al llarg del temps a nivell regional i local, com es pot veure en la Figura 3 per als rols dels governs  regionals(Obre en nova finestra)  i  els rols dels governs  locals(Obre en nova finestra)  ocupados por mujeres. En general, podemos ver que las mujeres están representadas de manera más equitativa a nivel regional, mientras que la representación en las alcaldías locales es la más baja. 

Percentatge d'escons ocupats per dones als parlaments nacionals i governs locals d'Espanya

Figura 3: Porcentaje de escaños ocupados por mujeres en los parlamentos nacionales y gobiernos locales de España (fuente:  data.europa.eu/instituto Nacional d'Estadística(Obre en nova finestra)  ) 

Enfortir la unitat europea 

La Presidència espanyola va considerar essencial garantir una UE cohesiva i integrada per fer front als desafiaments actuals i maximitzar el potencial col·lectiu de la UE. Aquesta prioritat advoca per un major aprofundiment del mercat interior, la competència de la banca i les unions dels mercats de capitals, i la consolidació d'instruments comuns com els fons   NextGenerationEU , entre altres àrees d'enfocament.(Obre en nova finestra)

Instruments comuns com NextGenerationEU també demostren com la prioritat de la unitat europea permet als Estats membres avançar cap a objectius conjunts. Per exemple, els Estats membres estan utilitzant finançament de el  Mecanisme de Recuperació i Resiliència(Obre en nova finestra)  (MRR), l'instrument central de NextGenerationEU, per implementar reformes i inversions ambicioses que facin que les seves economies i societats siguin més sostenibles, resilientes i preparades per a les transicions verda i digital (Figura 4). Les dades obertes ens permeten descobrir els avanços dels Estats membres en l'acceleració de les transicions digital i ecològica. Els Estats membres solen superar les contribucions de despesa previstes per als objectius climàtics i digitals en el marc del MRR. En termes de despesa digital, Alemanya i Àustria van al capdavant, assignant el 53 % i el 51 % del seu finançament del MRR a objectius digitals, molt per sobre de l'objectiu d'almenys el 20 %. Diversos països estan utilitzant el seu finançament del FRR per accelerar els seus objectius climàtics. Bulgària, Dinamarca, Estònia, Luxemburg, Malta, Àustria i Finlàndia aporten més del 50 % del seu finançament a la despesa climàtica, superant l'objectiu del 37 %. 

Despesa de la UE destinat a objectius climàtics i digitals del Fons de Recuperació i Resiliència

Figura 4: Despesa de la UE per a objectius climàtics i digitals del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (font:  data.europa.eu/directorate-general for Economic and Financial Affairs(Obre en nova finestra)  ) 

Conclusió 

La Presidència espanyola del Consell de la Unió Europea destaca quatre prioritats centrals: la reindustrialització, la transició verda, l'equitat social i la unitat europea. Aquestes prioritats han guiat els esforços polítics i econòmics durant el semestre de la presidència d'Espanya. En suport de tals esforços, les dades obertes poden oferir coneixements que ajudin a elaborar polítiques informades, realitzar un seguiment del progrés i impulsar a la UE cap a un futur més resiliente i pròsper. Per exemple, les dades obertes sobre la composició dels sectors econòmics poden informar les estratègies nacionals de reindustrialització. Les dades obertes sobre les emissions de carboni llancen llum sobre els avanços realitzats per aconseguir la transició verda. Les estadístiques demogràfiques revelen com ha evolucionat la representació al govern. I les dades obertes sobre la despesa conjunta cap a objectius conjunts mostren com la unitat pot generar economies i societats més sostenibles i resilientes en tots els contextos nacionals. En general, les dades obertes proporcionen una base sòlida per a una societat basada en dades. 

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic