La pandèmia del COVID 19 ha estat en bona mesura el detonant d'una gran explosió de serveis digitals, tant prestats pel sector públic com pel sector privat, amb una dràstica reducció dels serveis prestats de manera presencial. Això ha constituït, d'una banda, una gran oportunitat per a la digitalització de la societat espanyola, però també ha suposat l'obertura de bretxes en l'accés a aquests serveis. Al debat es va a tractar de proposar una resposta a aquesta situació, de manera que els ciutadans i empreses puguin beneficiar-se de la prestació de serveis de forma digital, sense que això comporti dificultats insuperables para determinats grups a l'hora d'accedir a aquests serveis.
Poden esmentar-se algunes iniciatives recents en aquest camp:
-
L'adoptada en l'àmbit dels serveis bancaris amb el protocol d'actuació presentat per les entitats financeres, en el qual s'inclou un decàleg de mesures que garanteixen l'atenció presencial i telefònica, la millora de l'accés a caixers, una formació adequada a les necessitats del col·lectiu de persones majors i un seguiment de les mesures implantades.
-
La nova versió de l'aplicació “La meva Carpeta Ciudadana”, llançada a la fi del passat any 2022, que inclou una aplicació mòbil, un lloc web renovat i un assistent virtual. Aquestes eines cerquen simplificar la relació a través d'internet i millorar la interacció entre l'administració i la ciutadania de forma accessible, proactiva i personalitzada des de qualsevol dispositiu.
És en aquest context en el qual se situa el tema de la jornada pel desenvolupament de la qual comptem amb tres destacats experts que aportaran diferents visions al tema:
-
La visió des d'una empresa tecnològica, amb més de 20 anys d'història d'aplicació de el Customer Relationship Management (CRM).
-
La comprensió dels desafiaments que comporta l'ús dels serveis digitals per a persones o col·lectius afectats per la denominada bretxa digital.
-
L'experiència d'una Administració espanyola en el disseny i desenvolupament de serveis públics digitals.