accesskey_mod_content

Los datos abiertos, una herramienta clave para el fomento del conocimiento y la educación

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

16 maig 2023

La UNESCO reconeix el valor de les dades obertes en l'àmbit educatiu i considera que el seu ús pot contribuir a mesurar el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, especialment l'objectiu nombre 4 de Educació de qualitat.

Les solucions obertes, que comprenen els recursos educatius oberts (REVA), l'Accés obert a la informació científica (OA, per les seves sigles en anglès), el programari lliure i de codi obert (FOSS) i les dades obertes, fomenten la lliure circulació de la informació i el coneixement, constituint-se així en una base per respondre als desafiaments mundials, tal com recorda la  UNESCO.(Obre en nova finestra)  

L'organisme de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la Cultura reconeix així el valor de les dades obertes en l'àmbit educatiu i considera que el seu ús pot contribuir a mesurar el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, especialment l'objectiu nombre 4 de  Educació de qualitat(Obre en nova finestra) . Altres organismes internacionals reconeixen també el potencial de l'obertura de dades a l'educació. Per exemple, la  Comissió Europea(Obre en nova finestra)  ha catalogat el sector educatiu com un àmbit en el qual les dades obertes tenen un alt potencial.  

Les dades obertes es poden utilitzar com una  eina per a l'educació i la formació de diferents formes(Obre en nova finestra) . Así, se pueden utilizar para desarrollar nuevos materiales didácticos y para recopilar y analizar información sobre el estado del sistema educativo que sirvan para impulsar mejoras.  

La pandèmia mundial va marcar una fita en l'àmbit educatiu, quan es va fer imprescindible l'ús de les noves tecnologies en el procés d'ensenyament-aprenentatge que va passar a ser íntegrament virtual durant mesos. Encara que des de feia anys es venia parlant dels beneficis d'incorporar les TIC i les solucions obertes a l'educació, una tendència que es coneix com Edtech, el Covid-19 va accelerar aquest procés.  

Els beneficis de l'ús de les dades obertes a l'aula

En la següent infografia resumim els beneficis que suposa la aplicació de les dades obertes  en l'àmbit de l'educació i la formació(Obre en nova finestra) , tant des del punt de vista de l'alumne i del docent, com el de els gestors del sistema educatiu.  

Existeixen multitud de conjunts de dades que poden utilitzar-se per al desenvolupament de solucions educatives. En datos.gob.es hi ha més de  6.700 datasets(Obre en nova finestra)  disponibles, als quals es poden sumar uns altres que s'utilitzen amb finalitats educatives en diferents àrees, com a literatura, geografia, història, etc.  

Són molta les solucions desenvolupades amb dades obertes que s'utilitzen amb aquests objectius. Recopilem algunes d'elles en funció de la seva finalitat: en primer lloc, les solucions que ofereixen informació sobre el sistema educatiu amb vista a conèixer la seva situació i planificar noves mesures i, en segon lloc, les que ofereixen material didàctic per utilitzar a l'aula.  

En definitiva, les dades obertes es constitueixen com una eina fonamental per a l'enfortiment i progrés de l'educació i no podem oblidar que l'educació és un dret universal i una de les principals eines per al progrés de la humanitat.  

Fes clic en la infografia per veure-la a grandària real:

Infografia en grandària real(Obre en nova finestra)

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic