La digitalització del sistema energètic en la UE i el marc comú per a aplicacions d'estalvi d'energia

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

12 maig 2023

La Unió Europea ha presentat el pla de primera generació per a un Marc de Referència Europeu Comuna per a aplicacions d'estalvi d'energia.

La Unió Europea (UE) ha aconseguit fites significatives en el desenvolupament d'un marc de referència per a les aplicacions d'estalvi d'energia en el marc del Pla d'acció de la UE per digitalitzar el sistema energètic».  Aquestes aplicacions d'estalvi d'energia ajuden als consumidors a gestionar el consum d'energia de manera més efectiva, contribuint a un sistema energètic més eficient i segur/segur.

Un assoliment clau és l'entrega reeixida del pla de primera generació per a un Marc de Referència Europeu Comuna per a aplicacions d'estalvi d'energia en el marc de el  projecte InterConnect  recolzat per Horitzó 2020.

Aquest treball es va beneficiar de 2 valuosos insumos.

En primer lloc, al març d'aquest any, ETRA va completar un  extens estudi de panorama sobre plataformes d'energia i aplicacions de consum . L'estudi ofereix informació valuosa per al treball en curs.

En segon lloc, el Grup d'Experts 3 de el  Grup de Treball sobre Redes Inteligentes  va elaborar un informe titulat "Cap a un Marc Comú Europeu de Referència per a les Aplicacions dels Consumidors". L'informe descriu diversos nivells de servei basats en les aplicacions actuals d'estalvi d'energia i espera l'aprovació final del Comitè Directiu del Grup de Treball.

El model de primera generació per a un Marc Comú Europeu de Referència per a aplicacions d'estalvi d'energia utilitza diferents tipus de dades, incloses les fonts disponibles públicament, les dades compartides voluntàriament pels usuaris i les agregacions de comptadors intel·ligents. Aquesta diversitat permet l'orientació de diferents grups d'usuaris. Ofereix recomanacions de reducció del consum, consells ecològics i incentius per al canvi de càrrega. Els usuaris poden implementar intervencions manualment, i el pla inclou marcs d'interoperabilitat amb interfícies d'operador de xarxa de distribució (DSO) i operador de xarxa de transmissió (TSO).

Els primers resultats estaran disponibles abans del proper hivern, i les troballes es publicaran en una etapa posterior. S'han previst projectes pilot per a aquest marc en fins a 10 Estats membres, la qual cosa permetrà adaptar-los a les necessitats específiques de cada país i a les interfícies en la llengua materna.

La convocatòria de demostradors d'InterConnect  se centra en solucions i incentius rendibles tant per als consumidors com per als proveïdors, posant l'accent en la facilitat d'ús i els beneficis tangibles. La convocatòria es va llançar el 26 d'abril de 2023 i està oberta fins al 26 de juny de 2023.

El model de segona generació es basa en la primera generació en incorporar dades de consum en temps real de comptadors i contractes intel·ligents i personalitzar funcionalitats per a grups d'usuaris específics. Les recomanacions personalitzades tenen com a objectiu millorar l'experiència de l'usuari i el potencial d'estalvi d'energia. Per avançar i desplegar aquest pla, la DG CONNECT va iniciar la convocatòria DIGITAL per al Marc de Referència d'Estalvi d'Energia de la UE, que està oberta de l'11 de maig de 2023 al 26 de setembre de 2023.

L'aplicació satisfactòria del Marc Comú Europeu de Referència per a les aplicacions d'estalvi energètic recolzarà el pla d'acció més ampli per a la digitalització de l'energia, promovent l'eficiència energètica i la sostenibilitat en tota la Unió Europea.

Taula que mostra com els diferents estudis, discussions i informes alimenten els plànols de primera i segona generació

Els estudis i informes publicats i més informació rellevant

Pla i estudis

Publicacions