accesskey_mod_content

NextGenerationEU: dos anys després

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

22 febrer 2023

Dos anys després de l'adopció del pla NextGenerationEU, el Mecanisme de Recuperació i Resiliència segueix sent un motor central de la transformació verda i digital de la UE

La Comissió Europea ha adoptat avui una Comunicació que marca el segon aniversari de la creació de el  Fons de Recuperació i Resiliència(Obre en nova finestra) (RRF), l'instrument clau en el cor del pla de recuperació NextGenerationEU de 800 000 milions EUR per a Europa.

La Comunicació fa un balanç dels resultats concrets assolits fins ara a través del doble impuls sense precedents del RRF per a reformes i inversions verdes i digitals en els Estats membres. També descriu passos addicionals per recolzar la implementació reeixida contínua dels plans nacionals de recuperació i resiliència. Els annexos de la Comunicació aclareixen determinats aspectes tècnics de la forma en què la Comissió avalua el progrés dels Estats membres.

Recolzar la recuperació pospandemia mentre s'aborden nous desafiaments

Des de la seva creació fa dos anys, el RRF ha tingut un impacte transformador en les economies dels Estats membres , per exemple, impulsant reformes dels sistemes de justícia civil i penal a Itàlia, reformes del mercat laboral a Espanya, millorant l'habitatge assequible a Letònia, promovent inversions en offshore energies renovables a Grècia i permetre la digitalització d'escoles i empreses a Portugal.

Aquests canvis estan sent possibilitats pel disseny únic del RRF, que combina plans nacionals de reformes i inversions amb prioritats i finançament comuns. En observar els plans de recuperació i resiliència dels Estats membres, veiem que al voltant de 203 000 milions EUR de l'assignació total contribueixen a mesures destinades a reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle en almenys un 55 % per 2030. Al voltant de 131 000 milions EUR contribueixen a mesures per transformar digitalment l'economia d'Europa. economies i societats. S'han dedicat al voltant de 138 000 milions EUR a la despesa i les polítiques socials per a la propera generació.

El disseny del RRF està dirigint un cicle virtuós de canvi , en el qual les reformes proposades pels Estats membres sentin les bases per a les inversions posteriors establertes en els seus plans de recuperació i resiliència, així com aquelles impulsades per altres fons de la UE, fons nacionals i, de manera crucial , el sector privat. A mitjà termini, la Comissió estima que les inversions finançades per NextGenerationEU podrien impulsar el PIB de la UE entorn de/entorn d'un 1,5 % en 2024 i estimular encara més la creació d'ocupació.

El RRF es va establir en el context de la crisi de la Covid-19 per recolzar la recuperació econòmica i social dels Estats membres. Ha estat una resposta vital a la recessió econòmica induïda per la pandèmia. Ha estat implementant reformes i inversions, accelerant les transicions ecològica i digital i augmentant la resiliència general de la Unió. La implementació del RRF ara té lloc en un context molt diferent , marcat per la guerra d'agressió de Rússia contra Ucraïna, alta inflació i una crisi energètica.

En aquest context en constant evolució, el RRF ha demostrat ser un instrument molt àgil, capaç d'abordar diversos desafiaments emergents . Per tant, segueix sent el nucli dels nostres esforços per abordar les prioritats vinculades a la seguretat energètica de la UE, la competitivitat industrial i la transició industrial cap a una economia neta zero.

Accelerar la implementació per complir amb les prioritats de la UE

Fins avui, la Comissió ha desemborsat més de 144 000 milions EUR en el marc del RRF, incloses subvencions (96 000 milions EUR) i préstecs (48 000 milions EUR). S'esperen molts més desemborsaments a mesura que avancem cap a la segona meitat de la vida útil del RRF. Els Estats membres han de fer tot el possible per aprofitar al màxim les oportunitats que brinda el RRF i complir amb els terminis als quals es van comprometre en els seus plans.

En la primavera de 2023, s'espera que els Estats membres complementin els seus plans de recuperació i resiliència amb els capítols de REPowerEU , per brindar una resposta conjunta a la crisi energètica mundial. Les reformes i inversions noves o ampliades incloses en els capítols, finançades per la potència financera reforçada del FRR de fins a 270 000 milions EUR, permetran als Estats membres eliminar ràpidament la dependència de la UE dels combustibles fòssils russos i accelerar la transició cap a una energia neta.

Les reformes i inversions impulsades per REPowerEU, que animem als Estats membres a presentar al més aviat possible, també generaran les sinergies previstes per el Pla Industrial Green Deal de la UE . Finançaran mesures que promoguin l'ecologización de la indústria, el suport als projectes industrials de la UE amb zero emissions netes, l'incentiu de les tecnologies innovadores d'I + I amb zero emissions i l'assistència a les indústries enfront dels alts preus de l'energia, fins i tot a través d'exempcions fiscals.

Augmentar la transparència i la participació de les parts interessades per millorar l'eficiència i la previsibilidad

La implementació accelerada del RRF i el compliment eficient dels seus objectius van de la mà amb un alt nivell de transparència en el funcionament del Fons. La Comissió sempre s'esforça per aconseguir la màxima transparència i, a aquest efecte, ha creat el Quadre d'Indicadors de Recuperació i Resiliència , que proporciona informació en temps real sobre els desemborsaments i el progrés realitzat pels Estats membres.

El Reglament REPowerEU augmenta encara més la transparència en exigir als Estats membres que publiquin informació sobre els 100 principals destinataris finals de cada pla nacional. També reforça el paper de les parts interessades , centrant-se en les autoritats locals i regionals i els interlocutors socials, sobretot en l'etapa de preparació dels capítols de REPowerEU.

La Comunicació d'avui també presenta dues eines d'implementació per agregar previsibilidad i transparència al RRF. Descrit en els annexos d'aquesta Comunicació, la Comissió comparteix el seu marc per avaluar el compliment satisfactori de les fites i objectius en processar les sol·licituds de pagament. També està publicant una metodologia per determinar la suma que se suspendrà en cas que un Estat membre aconsegueixi parcialment les fites i objectius relacionats amb una sol·licitud de pagament. Aquestes eines se sumen a les  orientacions de la Comissió sobre la revisió dels plans(Obre en nova finestra)  en el context de REPowerEU adoptades l'1 de febrer.

Propers passos i més informació

L'avaluació de mig terme del RRF del proper any brindarà una altra oportunitat per fer un balanç i avaluar el progrés realitzat i les lliçons apreses de la implementació del RRF.

Per a més informació, es pot consultar qualsevol d'aquests enllaços relacionats:

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Cooperació interadministrativa