accesskey_mod_content

El telèfon 017 va atendre més de 67.000 consultes sobre ciberseguretat en 2022

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

15 febrer 2023

Aquest servei, que porta ateses prop de 185.000 consultes des de la seva engegada fa 3 anys, ajuda als usuaris amb fraus online relacionats amb phishing, smishing, extorsió, privadesa i reputació a les xarxes socials i Internet, entre uns altres.

L'Institut Institut Nacional de Ciberseguretat(Obre en nova finestra) (INCIBE), entitat depenent del Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, a través de la Secretaria d'Estat de Digitalització i Inteligencia Artificial, ha atès més de 67.000 consultes durant 2022 en el seu telèfon d'ajuda 017 i els seus diferents canals de contacte de WhatsApp, Telegram i formulari web. En concret, 44.331 es van gestionar per via telefònica, 17.014 a través dels canals de xat i 5.977 mitjançant correu electrònic. 

El 017 és un servei, gratuït i confidencial, finançat amb fons europeus del Pla de Recuperació, que està disponible en horari de 8 d'el matí a 11 de la nit, els 365 dies de l'any. Està gestionat per professionals que ofereixen assessorament tècnic, psicosocial i legal, depenent de la temàtica de cada consulta i dirigit a les empreses i a la ciutadania posant l'accent principalment en els menors. En 2023 aquest servei seguirà incrementant les seves capacitats per augmentar el nombre de beneficiaris als quals pugues diàriament.

Des que es va engegar aquest nombre curt d'ajuda en ciberseguretat, al febrer de 2020, el servei ha atès més de 184.000 consultes, de les quals més de 113.000 són d'usuaris preocupats per la seva ciberseguretat. Així, s'ha aconseguit una mitjana de més d'1.295 consultes setmanals al llarg de 2022. La meitat van rebre ajuda preventiva (resolent dubtes) i l'altra meitat assessorament reactiu (ja havien estat víctimes d'un incident), amb una petita proporció que va contactar per rebre informació en ciberseguretat. 

Consultes de menors i el seu entorn, de ciutadania en general i d'empreses

Entre els menors i el seu entorn (pares i educadors) destaca la creixent preocupació per la privadesa i reputació a les xarxes socials i Internet (32,4%), els fraus online (14%) i el ciberassetjament escolar (10,1%). Completen el rànquing: el sexting, la protecció de dispositius, els continguts perjudicials i la mediació parental, entre altres temàtiques. 

D'altra banda, gairebé la meitat de les consultes (un 46%), les van realitzar les famílies, seguides dels adolescents de 12 a 18 anys (21%), i dels educadors, amb un 11%. La resta de dubtes van procedir de professionals de l'àmbit del menor i altres col·lectius.

Entre la ciutadania, els tres temes que més els van preocupar durant 2022 han estat: els fraus online relacionats principalment amb phishing i smishing (19,1%), la suplantació d'identitat (11,8%) i altres estafes relacionades amb ella (10,9%). A més, completen la llista: el vishing (trucades fraudulentes), la intrusió i la privadesa, entre unes altres.

Les empreses van recórrer a aquest servei per preguntar dubtes sobre phishing, smishing o extorsió (20,8%), el Business Email Compromise, BEC, o del frau del CEO (15,3%) i la conscienciació dels empleats i les bones pràctiques en ciberseguretat (12,5%). Completen la llista dels temes més recurrents: les trucades fraudulentes, tant d'extorsió, com d'estafes; el ciberatac tipus ransomware; la suplantació en xarxes socials i els assumptes legals, entre unes altres.

Finalment, el 33% de les consultes es van centrar en els serveis professionals, seguit en menor mesura pel comerç minorista (11%), la indústria (3%) i l'educació (3%). Altres sectors amb preocupacions sobre ciberseguretat van ser l'Administració, l'oci, les associacions, la salut, el comerç majorista, les empreses de ciberseguretat, la logística i la construcció.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Seguretat i Protecció de Dades
  • Ciutadà