En aquests moments ens trobem enmig d'una carrera sense precedents per dominar les innovacions en Intel·ligència Artificial. Durant l'últim any, l'estel ha estat la Intel·ligència Artificial Generativa (GenAI) , és a dir, aquella capaç de generar contingut original i creatiu com a imatges, text o música.
Però els avanços no deixen de succeir-se, i últimament comencen a arribar notícies en les quals se suggereix que la utopia de la Intel·ligència Artificial General (AGI) podria no estar tan lluny com pensàvem . Estamos hablando de máquinas capaces de comprender, aprender y realizar tareas intelectuales con resultados similares al cerebro humano.
Sea esto cierto o simplemente una predicción muy optimista, consecuencia de los asombrosos avances conseguido en un espacio muy corto de tiempo, lo cierto es que la Inteligencia Artificial parece ya capaz de revolucionar prácticamente todas las facetas de nuestra sociedad a partir de la cada vez mayor cantidad de dades que s'utilitzen per al seu entrenament .
I és que si, com argumentava Andrew Ng ja en 2017, la intel·ligència artificial és la nova electricitat , les dades obertes serien el combustible que alimenta el seu motor, almenys en un bon nombre d'aplicacions la font principal de les quals i més valuosa és la informació pública que es troba accessible per ser reutilitzada. En aquest article anem a repassar un camp en el qual previsiblement veurem grans avanços en els propers anys gràcies a la combinació d'intel·ligència artificial i dades obertes: la creació artística.
Creación Generativa basada en Dades Culturals Obertes
La capacitat de la intel·ligència artificial per generar nous continguts podria portar-nos a una nova revolució en la creació artística, impulsada per l'accés a dades culturals obertes i a una nova generació d'artistes capaços d'aprofitar aquests avanços per crear noves formes de pintura, música o literatura transcendint barreres culturals i temporals.
Música
El món de la música, amb la seva diversitat d'estils i tradicions, representa un camp ple de possibilitats per a l'aplicació de la intel·ligència artificial generativa. Els conjunts de dades obertes en aquest àmbit inclouen enregistraments de música folklòrica, clàssica, moderna i experimental de tot el món i de totes les èpoques, partitures digitalitzades, i fins i tot informació sobre teories musicals documentades.
Des de l'archi-conegut MusicBrainz , la enciclopedia de la música abierta, hasta conjuntos de datos que abren los propios dominadores de la industria del streaming como Spotify o projectes com Open Music Europe , són alguns exemples de recursos que estan a la base del progrés en aquesta àrea
A partir de l'anàlisi de totes aquestes dades, els models d'intel·ligència artificial poden identificar patrons i estils únics de diferents cultures i èpoques, fusionant-los per crear composicions musicals inèdites amb eines i models com MuseNet de OpenAI o Music LM de Google .
Literatura i pintura
En l'àmbit de la literatura, la Intel·ligència artificial també té potencial per fer més productiva no solament la creació de continguts en internet, sinó per produir formes més elaborades i complexes d'explicar històries. L'accés a biblioteques digitals que alberguen obres literàries des de l'antiguitat fins al moment actual farà possible explorar i experimentar amb estils literaris, temes i arquetips de narració de diverses cultures al llarg de la història, amb la finalitat de crear noves obres en col·laboració amb la pròpia creativitat humana. Fins i tot es podrà generar una literatura de caràcter més personalitzat als gustos de grups de lectors més minoritaris.
La disponibilitat de dades obertes com el Projecte Guttemberg con más de 70.000 libros o los catálogos digitales abiertos de museos e instituciones que han publicado manuscritos, periódicos y otros recursos escritos producidos por la humanidad, son un recurso de gran valor para alimentar el aprendizaje de la inteligencia artificial.
Els recursos de la Digital Public Library of America (DPLA) en Estats Units o d'Europeana Europeana en la Unión Europea son sólo algunos ejemplos. Estos catálogos no sólo incluyen texto escrito, sino que incluyen también vastas col·leccions d'obres d'art visuals, digitalitzades a partir de les col·leccions de museus i institucions, que en molts casos ni tan sols poden admirar-se perquè les organitzacions que les conserven no disposen d'espai suficient per exposar-les al públic. Els algorismes d'intel·ligència artificial, en analitzar aquestes obres, descobreixen patrons i aprenen sobre tècniques, estils i temes artístics de diferents cultures i períodes històrics. Això possibilita que eines com DALL-I2 o idjourney puguin crear obres visuals a partir d'unes senzilles instruccions de text con estética de pintura renacentista, impresionista o una mezcla de ambas.
No obstant això, aquestes fascinants possibilitats estan acompanyades d'una controvèrsia encara no resolta sobre els drets d'autor que está siendo debatida en los ámbitos académicos, legales y jurídicos y que plantea nuevos desafíos en la definición de autoría y propiedad intelectual. Por una parte, está la cuestión sobre la propietat dels drets sobre les creacions produïdes per intel·ligència artificial. I d'altra banda trobem l'ús de conjunts de dades que contenen obres subjectes a drets de propietat intel·lectual i que s'han utilitzat en l'entrenament dels models sense el consentiment dels autors. En ambdues qüestions existeixen nombroses disputes judicials a tot el món i sol·licituds de retirada explícita de contingut dels principals conjunts de dades d'entrenament.
En definitiva, ens trobem davant un camp on l'avanç de la intel·ligència artificial sembla imparable, però caldrà tenir molt present no solament les oportunitats, sinó també els riscos que suposa.
Font original de la notícia
- Informació i dades del sector públic