Les identitats digitals fiables són clau per a la sobirania digital europea

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

29 novembre 2021

La 2ª Taula Rodona sobre Identitat Digital Europea debat sobre la proposta de la Comissió Europea i la implementació de la cartera d'identitat digital

La introducció d'identitats digitals fiables que puguin utilitzar-se tant per a serveis públics com a privats en tota la UE és una part integral del camí d'Europa cap a la sobirania digital. Aquesta és la principal conclusió de la 2ª Taula Rodona d'Identitat Digital, celebrada a Brussel·les, que ha reunit a un grup de representants de la Comissió Europea, el Parlament Europeu, els Estats membres, així com proveïdors i usuaris, i en la qual s'ha tractat sobre la proposta de la Comissió Europea per a un marc europeu d'identitat digital i sobre com obtenir un enteniment comú dels requisits de la proposta i els seus requisits tècnics vinculats. Per part espanyola, va acudir Santiago Graña, sotsdirector general de Planificació Governança de l'Administració Digital de la Secretaria General d'Administració Digital.

La Taula Rodona d'Identitat Digital Europea (EDIR, en les seves sigles en anglès) va ser llançada en 2020 per European Signature Dialog (ESD)(Obre en nova finestra) , una plataforma dels principals proveïdors europeus de signatures electròniques, i Bundesdruckerei, l'empresa de seguretat informàtica del govern federal alemany. Aquest esdeveniment té com a objectiu un diàleg obert sobre iniciatives, experiències i millors pràctiques existents amb la finalitat de recolzar a les institucions europees i els Estats membres de la UE en els seus esforços per crear un esquema d'identitat digital en tota la UE. Si bé durant l'esdeveniment de llançament en 2020, sota el patrocini de la presidència del Consell alemany, la proposta de la Comissió encara no s'havia finalitzat, l'EDIR d'aquest any no podria haver estat més oportú: la Comissió havia presentat la seva proposta de reglament al juny de 2021.

Com una implementació ràpida pot tenir èxit en interès dels ciutadans va ser el punt de partida de l'esdeveniment. A través de conferències de representants de la Comissió Europea, el Parlament Europeu i el Consell, així com debats oberts entre proveïdors i usuaris d'identitats digitals i formuladores de polítiques, la taula rodona va abordar desafiaments legislatius i polítics, així com aspectes tècnics: la implementació i operació de la tecnologia digital, carteres d'identitat, accés a elements de maquinari segurs/segurs, possibles identitats d'ancoratge i la regulació de certificats d'autenticació de llocs web qualificats (QWAC) i nous serveis de confiança.

Segons Santiago Graña, “celebrem la revisió del Reglament eIDAS i estem treballant activament perquè el concepte de wallet sigui una realitat. Espanya participa en tots els grups tècnics eIDAS, liderant algun d'ells, com el de Diplomes”.

Al costat del gran potencial de la proposta de la Comissió, la taula rodona també va mostrar possibilitats d'adaptació, per exemple, quant a l'ús de QWAC, que registra la identitat de l'empresa que accedeix i assegura el canal de comunicació.

Sobre l'ESD

L'ESD té com a objectiu connectar als principals proveïdors europeus de serveis de confiança per compartir les millors pràctiques, desenvolupar un punt de vista comuna de la indústria sobre qüestions normatives i potenciar les solucions europees per garantir la seguretat de les dades. Al costat dels seus socis, l'ESD permet tenir una gran quantitat d'autenticacions segures/segures, així com identitats digitals fiables en tot el continent europeu diàriament, per a persones, empreses i entitats públiques. En estreta interacció amb les autoritats de la UE, l'ESD s'està construint un pont entre la declaració de fiabilitat (DAS) de la UE i la seva implementació harmonitzada a nivell nacional, impulsant així un marc d'implementació eficaç en tota Europa.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Seguretat i Protecció de Dades
  • Identitat i Signatura electrònica