"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".
L'Estudi Estudi sobre digitalització de l'Administració , elaborat per l'Observatori Observatori Nacional de Tecnologia i Societat (ONTSI), valora la importància que la ciutadania concedeix al procés de digitalització de l'Administració pública a través de l'anàlisi de les seves actituds respecte a la identificació digital, les opinions sobre la implementació de canals digitals d'atenció i sobre la realització de gestions i tràmits online.
L'impuls de la digitalització de l'Administració pública s'ha traduït necessàriament en l'ús de la identificació digital que ja empra el 77% de la població internauta per realitzar algun tipus de consulta, procés o gestió administrativa, percentatge que s'incrementa fins al gairebé el 87% quan es tracta de persones amb edats compreses entre els 24 i 35 anys.
Valoració de la identificació digital
La implantació i disponibilitat de les diferents opcions d'identificació digital són valorades de forma bastant o molt positiva pel 65% dels internautes enquestats, mentre que solament el 11% es mostra crític, ja que considera la seva implantació gens positiva. En general, la valoració mitjana que rep la seva disponibilitat és de notable, encara que els qui l'han utilitzat en alguna ocasió li donen una nota superior (7,7). Aquesta qualificació és inferior entre aquells que no les han utilitzat mai (6,1).
Alguna cosa similar ocorre amb el grau de confiança que genera el seu ús. En general, el 66% de les persones es fien dels sistemes d'identificació digital mentre que solament el 11% mostra certa desconfiança.
Canals digitals d'atenció ciutadana
Els canals digitals d'atenció ciutadana compten amb menor popularitat, ja que solament els empra una tercera part de la població (el 34%). Fins i tot en l'estrat d'edats on aquests canals són més utilitzats (persones d'entre 25 i 34 anys), el percentatge d'ús és del 38%.
Gairebé la meitat de les persones enquestades es mostren molt o bastant favorables amb l'adopció d'assistents virtuals o chatbots com una eina més de comunicació amb l'Administració, enfront del 24% que es manifesta crític amb aquest tipus d'atenció.
No obstant això, el 57% dels enquestats es mostren molt o bastant interessats en la unificació de la bústia de notificacions de l'Administració pública, a través del que es puguin consultar les comunicacions enviades des dels diferents organismes públics. D'altra banda, una mesura d'aquest tipus genera indiferència en el 15% de la població enquestada.
Tramitació online
La majoria de la ciutadania (68%) ha realitzat gestions o tràmits de l'Administració pública de manera telemàtica, sent les persones amb edats compreses entre els 55 i 64 anys els qui més ho han fet (el 74%).
D'altra banda, més del 64% dels enquestats considera molt o bastant positiu el poder realitzar tràmits online. A més, els qui els han dut a terme en alguna ocasió es mostren bastant satisfets i, en general, els atorguen una valoració mitjana de gairebé un 8.
Sobre l'estudi
L'estudi forma part d'un projecte que té com a principal objectiu identificar tendències, actituds i valoracions de la població internauta espanyola en qüestions relatives a la digitalització. Aquest projecte consta de dues parts: d'una banda, la realització d'un estudi anual de tendències orientat a la identificació de les tendències i actituds de la ciutadania en temes de digitalització i per un altre, la realització d'estudis tracking, de periodicitat semestral, que té com a fi abordar l'anàlisi de qüestions d'actualitat que siguin d'interès a cada moment, pel que fa a elements o aspectes relacionats amb el comportament digital de la ciutadania.
La mostra presa per a l'estudi consisteix en 800 enquestes realitzades entre el 20 d'agost i el 2 de setembre de 2021 a la població internauta major de 15 anys, prenent la definició d'internauta com a persona que hagi utilitzat o accedit a Internet en els últims 3 mesos.
La distribució mostral es va realitzar mitjançant quotes de gènere, tram d'edat, nivell d'estudis, grandària d'hàbitat i comunitat autònoma, segons les dades de perfil d'usuaris d'Internet en els últims 3 mesos obtinguts en l'Enquesta sobre Equipament i Ús de Tecnologies d'Informació i Comunicació en les Llars (d'ara endavant, TICH) de 2020 de l'Institut Nacional d'Estadística (d'ara endavant, INE).
En l'informe es mostren els resultats més rellevants obtinguts en la segona de les tres onades que componen l'estudi tracking semestral.
Font original de la notícia (Red.es)
Font original de la notícia (ONTSI)
Estudi sobre digitalització de l'Administració (PDF)
- Serveis electrònics
- Ciutadà