El nivell de maduresa de les dades obertes a Espanya

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seua publicació. No es garantix que continuen actius actualment".

13 juny 2018

En 2010, Tim Berners-Lee, el padre de la Web, propuso un sistema para medir la calidad de los datos abiertos en base a su nivel de reutilización.

Este sistema, conegut com les 5 estreles, establix una sèrie de nivells, que van de menor a major facilitat de reutilització de les dades publicades. A continuació es detalla cadascun d'ells:

• Una estrela: este nivel se alcanza con la mera publicación de los datos, independientemente de su formato. Aquí nos encontraríamos con datos abiertos no estructurados (documentos en formato pdf, imágenes, vídeos, etc.), difíciles de manipular y de reutilizar por aquellos usuarios que así lo deseen.
  • Dos estreles: en este nivell les dades compten amb un format estructurat, per a açò s'ha utilitzat un programari propietari. Seria el cas dels fulls de càlcul Excel.
  • Tres estreles: en este cas les dades obertes estructurades no utilitzen un programari propietari, sinó un programari lliure, com OpenOffice, o CSV.
  • Quatre estreles: este nivell suposa l'existència de dades estructurades adequadament amb URIs que identifiquen els recursos. Per a açò utilitzen l'estàndard RDF, recomanat per la W3C, que facilita la interoperabilitat.
  • Cinc estreles: és el nivell de major maduresa, on les dades, a més de complir tots els requisits anteriors, estan enllaçats amb altres dades similars publicades per altres organitzacions. Açò dota de context i optimitza les cerques, facilitant la reutilització.

Prenent com a base esta classificació, s'han catalogat les diferents iniciatives identificades per datos.gob.es a Espanya. El resultat ens mostra un panorama positiu, ja que solament el 7% dels portals de dades obertes identificades només oferixen conjunts de dades d'acord als  dos primers estadis.

El fet que la gran majoria de les iniciatives identificades faciliten la reutilització de les dades, situant-se en els 3 estadis superiors d'esta classificació, posa de manifest l'interés dels organismes publicadors per impulsar la reutilització de les seues dades obertes.

La majoria de les iniciatives (entorn de/entorn del 80%) compten amb conjunts de dades que es troben en el tercer nivell, és a dir, tenen dades obertes estructurades en formats oberts, de tal forma que els usuaris puguen manipular les dades, sense limitació de característiques o funcionalitats, i crear amb ells servicis que aporten valor a la societat. A més, moltes d'estes iniciatives estan incorporant diferents funcions per a ajudar als usuaris, com a buscadors avançats, catàlegs d'aplicacions o recursos formatius, entre uns altres. No obstant açò, tal com hem vist anteriorment, es podria impulsar encara més la reutilització si s'incorporaren URIs i dades enllaçades.

En España nos encontramos con bastantes iniciativas pioneras que ya han seguido estos pasos, y han apostado por ofrecer datos de acuerdo a los dos últimos niveles. Entre los ejemplos de los portales con datos 5 estrellas nos encontramos iniciativas muy diversas, promovidas tanto por publicadores locales como autonómicos y estatales, e incluso iniciativas ligadas a universidades. Aragón Open Data, Portal Dades Obertes CAIB (Gobierno de las Islas Baleares), el Portal de datos enlazados de la Biblioteca Nacional de España, Opendata Cáceres, el Portal de Transparencia de la Diputació de Castelló, el Portal de Datos abiertos de la Universidad de Extremadura, el Portal de Datos Abiertos de Gijón y el Portal de Datos Abiertos del ayuntamiento de Zaragoza son algunos ejemplos de estas iniciativas.

Estes dades posen de manifest que les iniciatives de dades obertes ja no posen el focus sol en l'accés a la informació, sinó també en la seua reutilització. D'esta forma es dona la  possibilitat als ciutadans i empreses de ser part activa de la comunitat, generant nous productes i servicis que aporten valor al conjunt de la societat.

Si vols saber més sobre URIs i dades enllaçades, et recomanem: Linked data com a model de dades(Obri en nova finestra) i Bones pràctiques en el disseny d'APIs i Linked Data(Obri en nova finestra) .

Font original de la notícia :datos.gob.es (Obri en nova finestra)

• Govern obert, Informes i Estudis
  • Ciutadà