accesskey_mod_content

La Comissió europea publica la ‘Estratègia per a un Mercat Únic Digital per a Europa’

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

07 maig 2015

L'objectiu del Mercat Únic Digital és derrocar murs de caràcter regulatori i, finalment, evolucionar des de 28 mercats nacionals a un sol mercat. L'estratègia per a un Mercat Digital Únic per a Europa estableix 16 accions a ser aconseguides per a finals de 2016.

L'objectiu del mercat únic digital és derrocar murs de caràcter regulatori i, finalment, evolucionar des de 28 mercats nacionals a un sol mercat. La Comissió estima que un mercat únic digital completament funcional podria generar de l'ordre 415 mil milions d'euros a l'any i crear centenars de milers de nous llocs de treball.

L'estratègia inclou un conjunt de 16 accions a ser aconseguides per a finals de 2016. Es basa en tres pilars: (I) un millor accés de consumidors i empreses als béns i serveis digitals en tota Europa; (II) la creació de les condicions adequades i la igualtat de condicions perquè les xarxes digitals i els serveis innovadors puguin florir; (III) maximitzar el potencial de creixement de l'economia digital.

Pilar I: Millorar l'accés de consumidors i empreses als béns i serveis digitals en tota Europa.

La Comissió proposarà:

  1. Regles per fer el comerç electrònic transfronterer més fàcil. Inclou les normes harmonitzades de la UE sobre els contractes i la protecció del consumidor quan compra en línia.
  2. Fer complir les normes de consum de forma més ràpida i consistent, mitjançant la revisió del Reglament sobre Cooperació per a la Protecció del Consumidor.
  3. Entrega de paquets més eficient i assequible.
  4. Finalitzar amb el geo-bloqueig injustificat, una pràctica discriminatòria utilitzada per raons comercials, quan els venedors en línia o bé neguen als consumidors accés a un lloc web en funció de la seva ubicació, o bé els reencaminan cap a una botiga local amb preus diferents.
  5. Identificar les preocupacions potencials en matèria de competència que afecten als mercats europeus de comerç electrònic. Per això, la Comissió ha llançat una recerca sobre la competència antimonopoli en el sector del comerç electrònic en la Unió Europea.
  6. Un la llei de drets d'autor més moderna i europea: inclou propostes legislatives per reduir les diferències entre els règims nacionals de drets d'autor i permetre un accés en línia més ampli als continguts culturals en tota la UE
  7. Revisar la directiva de satèl·lit i cable per avaluar si el seu abast ha d'ampliar-se als organismes de radiodifusió de transmissions en línia i explorar com millorar l'accés transfronterer als serveis de radiodifusió a Europa.
  8. Reduir a la càrrega administrativa que les empreses afronten per raó dels diferents règims d'IVA.

Pilar II: Creació de les condicions adequades i la igualtat de condicions perquè les xarxes digitals i els serveis innovadors puguin florir

La Comissió:

  1. Presentarà una ambiciosa reforma de la normativa sobre telecomunicacions de la UE.
  2. Revisarà el marc mitjans audiovisuals perquè sigui apte per al segle XXI, centrant-se en els rols dels diferents actors del mercat en la promoció de les obres europees (emissores de televisió, proveïdors de serveis audiovisuals a la carta, etc.).
  3. Analitzarà exhaustivament el paper de les plataformes en línia (motors de cerca, xarxes socials, botigues d'aplicacions, etc.) al mercat.
  4. Reforçarà la confiança i la seguretat en els serveis digitals, especialment en relació amb el tractament de les dades personals.
  5. Proposarà una associació amb la indústria en matèria de ciberseguretat per a la seguretat en línia.

Pilar III: Maximitzar el potencial de creixement de l'economia digital

La Comissió:

  1. Proposarà una "iniciativa per al lliure flux de dades europees’. Sovint els serveis es veuen obstaculitzats per les restriccions relatives a la ubicació de les dades, restriccions que freqüentment no tenen a veure amb la protecció de dades personals. Així mateix, la Comissió llançarà una iniciativa de ‘núvol europeu’ (European Cloud) que inclourà la certificació de serveis cloud, la commutació dels proveïdors de serveis en núvol i un "núvol de la recerca".
  2. Definirà les prioritats en matèria d'estàndards i interoperabilitat en àrees crítiques per al mercat únic digital, tals com i-salut, planificació del transport o energia.
  3. Recolzarà una societat digital inclusiva en la qual els ciutadans tinguin els coneixements adequats per aprofitar les oportunitats que ofereix Internet i incrementar les seves possibilitats d'ocupació. Un nou pla d'acció d'administració electrònica connectarà els registres d'empreses en tota Europa, assegurarà que els diferents sistemes nacionals puguin treballar amb els altres, i garantirà que les empreses i els ciutadans aportin les seves dades solament una vegada a les administracions públiques i que aquestes no reclamin dades que ja obren en el seu poder. El principi de ‘solament una vegada’ reduirà les càrregues administratives i estalviarà potencialment al voltant de 5000 milions d'euros a l'any per 2017. S'accelerarà el desplegament de la contractació electrònica i de la signatura electrònica.


El Mercat Únic Digital figurarà en l'agenda de la reunió del Consell Europeu dels dies 25-26 de juny de 2105.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Cooperació interadministrativa
  • Interoperabilitat i Normalització
  • Seguretat i Protecció de Dades
  • Serveis electrònics
  • Ciutadà
  • Empresa