accesskey_mod_content

El Consell de la Unió Europea adopta una posició sobre la millora de les eines digitals del dret de societats

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

15 febrer 2024

El Consell adopta la seva posició sobre la directiva de modificació per ampliar i millorar encara més l'ús d'eines i processos digitals en el dret de societats. 

El Consell de la UE ha adoptat la seva posició ( mandat de negociació(Obre en nova finestra) ) sobre la directiva de modificació per ampliar i millorar encara més l'ús d'eines i processos digitals en el dret de societats. Les noves normes faran que les dades de les empreses estiguin disponibles més fàcilment, milloraran la confiança i la transparència en les empreses de tots els Estats membres, crearan administracions públiques més connectades i reduiran la burocràcia per a les empreses i altres parts interessades en situacions transfrontereres. D'aquesta manera, contribuirà a un mercat únic més integrat i digitalitzat per a les empreses.

La informació de l'empresa més senzilla i digital

La proposta de la Comissió posarà a la disposició del públic més informació sobre les empreses a nivell de la UE a través del Sistema d'Interconnexió de Registres Comercials (BRIS). La directiva té com a objectiu garantir que les dades de les empreses en els registres mercantils siguin precisos, fiables i estiguin actualitzats.

Les noves normes també pretenen reduir la burocràcia quan les empreses utilitzin informació empresarial procedent de registres mercantils en situacions transfrontereres. Per exemple, la proposta elimina formalitats com la necessitat d'una postil·la en els documents de l'empresa i fomenta l'ús del "principi d'una sola vegada" quan les empreses estableixen filials i sucursals en un altre estat membre. També introdueix un certificat d'empresa de la UE multilingüe que s'utilitzarà en situacions transfrontereres.

El mandat del Consell

El mandat de negociació del Consell comparteix els principals objectius de la directiva proposta, però introdueix algunes millores per simplificar certs procediments i reduir la càrrega administrativa per a les empreses i les autoritats nacionals.

Per exemple, especifica el principi de “una sola vegada” per a l'intercanvi d'informació i l'accés a la informació per part d'una empresa quan estableix filials o sucursals transfrontereres. Per reduir la càrrega administrativa tant per als registres mercantils com per a les empreses, ja no serà necessària la informació sobre grups d'empreses. El mandat del Consell també protegeix les diferents tradicions nacionals pel que fa al registre de dades personals en el Certificat d'empresa de la UE.

Quant al poder notarial digital de la UE, la posició del Consell introdueix algunes adaptacions tècniques que augmenten la seva facilitat d'ús, en reduir el risc de desenvolupar sistemes paral·lels que no siguin interoperables en tota la Unió.

Finalment, el text transaccional preveu sis mesos addicionals en el període de transposició per ajudar a les empreses a adaptar-se als nous requisits.

Propers passos

El mandat acordat proporciona a la Presidència del Consell un marc per iniciar negociacions amb el Parlament Europeu.

Context

El 29 de març de 2023, la Comissió (el Comissari de Justícia, Didier Reynders) va publicar una proposta de Directiva(Obre en nova finestra) per ampliar i millorar encara més l'ús d'eines i processos digitals en el dret de societats.

Aquesta proposta contribuirà als objectius establerts en les següents comunicacions: «Brúixola digital 2030 i digitalització de la justícia en la Unió Europea», «Actualització de la nova estratègia industrial 2020» i «Estratègia de les pimes per una Europa sostenible i digital».

La directiva també actualitza i complementa la Directiva de 2019 sobre l'ús d'eines i processos digitals en el dret de societats.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Empresa
  • Interoperabilitat i Normalització