Els esforços de seguiment i anàlisi d'EDM van reconèixer, des de 2013, el potencial disruptiu dels macrodatos i van destacar la importància socioeconòmica dels processos innovadors de transformació basats en dades. L'aparició d'eines i serveis d'intel·ligència artificial basats en dades també subratlla el paper crucial de les dades. La introducció de espais comuns europeus de dades propugnats per la Comissió ha donat un nou impuls a l'economia europea de les dades.
L'objectiu principal de l'Estudi Estudi del Mercat de Dades Europeu 2024-2026 és actualitzar i millorar l'eina de seguiment del mercat de dades, per seguir oferint informació de mercat, dades objectives i perspectives sobre els avanços futurs necessaris per recolzar les polítiques europees en aquest àmbit durant els propers tres anys. L'estudi es duu a terme a través de tres línies de treball interrelacionades centrades en la recopilació i presentació de dades objectives, evidències i perspectives qualitatives. En conjunt, aquests esforços contribuiran a l'objectiu general de proporcionar informació sobre el progrés cap als objectius de les polítiques.
L'informe informe EDM 2024-2026 "Història on the Common European Mitjana Data Space" (Història sobre l'espai comú europeu de dades mediàtiques) analitza el sector dels mitjans de comunicació, centrant-se en la implementació de l'espai europeu de dades mediàtiques i els seus beneficis i impactes previstos.
L'informe informe inicial especifica la taxonomia i la metodologia que s'utilitzaran durant la vigència del contracte d'estudi. També detalla informació sobre els recursos i objectius, d'acord amb les indicacions proporcionades per la Comissió.