"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".
Amb la finalitat de col·locar a la UE en una posició de lideratge en la nostra societat basada en dades, els representants dels Estats membres (COREPER) han aconseguit una posició comuna («mandat de negociació») que permet al Consell entaular negociacions amb el Parlament Europeu entorn de/entorn de la proposta legislativa sobre normes harmonitzades per a un accés just a les dades i la seva utilització (Reglament de Dades).
El Reglament de Dades donarà als particulars i a les empreses un major control sobre les seves dades, mitjançant el enfortiment del dret a la portabilitat de les dades, la còpia i la transferència de dades des de diferents serveis de forma simple, quan les dades es generin a través de objectes, màquines i dispositius intel·ligents. Aquest nou acte legislatiu capacitarà als consumidors i a les empreses en donar-los veu sobre els possibles usos de les dades generades pels seus productes connectats.
Principals qüestions que mantenen la tracció general de la proposta de la Comissió
El Reglament proposa noves normes sobre qui pot utilitzar les dades generades en la UE en tots els sectors econòmics i accedir a ells. El seu objectiu és garantir la equitat en l'entorn digital, estimular un mercat de dades competitiu, brindar oportunitats per a la innovació basada en les dades i fer que les dades siguin més accessibles per a totes les persones.
La proposta també té per objecte facilitar el canvi de proveïdor de serveis de tractament de dades, estableix salvaguardias contra les transferències il·legals de dades per part dels proveïdors de serveis en el núvol i preveu l'elaboració de normes d'interoperabilitat per a la reutilització de dades entre sectors.
La posició comuna del Consell manté la tracció general de la proposta de la Comissió, en particular en relació amb:
- mesures que permeten als usuaris de dispositius connectats —que comprenden desde los electrodomésticos inteligentes hasta maquinaria industrial inteligente— acceder a los datos generados por ellos, que a menudo son recopilados exclusivamente por los fabricantes;
- mesures per impedir que es faci un ús abusiu dels desequilibris contractuals en els contractes d'intercanvi de dades, a causa de clàusules contractuals abusives imposades d'una banda amb una posició negociadora significativament més forta;
- mitjans perquè els organismes de el sector públic accedeixin a les dades que obrin a poder del sector privat i que siguin necessaris en circumstàncies excepcionals i els utilitzin, en particular en cas d'emergència pública, com a inundacions i incendis forestals, o per a l'execució d'un mandat jurídic si les dades no estiguessin disponibles d'una altra manera;
- noves normes que permetin als clients un canvi efectiu entre diferents proveïdors de serveis de tractament de dades en el núvol i establir salvaguardias contra la transferència il·legal de dades.
Principals modificacions de la proposta de la Comissió
El text del Consell modifica diverses parts de la proposta de la Comissió, en particular en relació amb els següents aspectes:
- una definició més clara de el àmbit d'aplicació del Reglament, especialment pel que fa a les dades de l'internet de les coses; referent a això, s'ha posat l'accent en les funcionalitats de les dades recopilades pels productes connectats, en lloc d'en els propis productes;
- alguns aclariments sobre la interacció entre el Reglament de Dades i la legislació horitzontal i sectorial existents, com el Reglament de Governança de Dades i el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD);
- la protecció dels secrets comercials i els drets de propietat intel·lectual, acompanyada d'unes salvaguardias apropiades contra conductes abusives;
- orientacions addicionals en relació amb una compensació raonable per la posada a la disposició de les dades i els mecanismes de resolució de litigis;
- alguns ajustos referent a les sol·licituds d'intercanvi de dades presentades per organismes del sector públic en raó de necessitats excepcionals;
- disposicions més clares i de més àmplia aplicació en relació amb el canvi efectiu entre serveis de tractament de dades.
Següents etapes i Context
L'acord aconseguit avui sobre la posició comuna del Consell permetrà a la Presidència sueca entaular negociacions amb el Parlament Europeu («diàlegs tripartits») sobre la versió final de l'acte legislatiu proposat.
Després del Reglament de Governança de Dades, adoptat pels colegisladores en 2022, el Reglament de Dades és la segona iniciativa legislativa principal resultant de l'Estratègia Europea de Dades de la Comissió, de febrer de 2020, que el seu objectiu és col·locar a la UE en una posició de lideratge en la nostra societat basada en dades.
Si ben el Reglament de Governança de Dades crea els processos i les estructures per facilitar l'intercanvi de dades per empreses, particulars i el sector públic, el Reglament de Dades aclareix qui pot crear valor a partir de les dades i en quines condicions. Es tracta d'un principi digital clau que contribuirà a crear una economia de les dades sòlida i justa i guiarà la transformació digital de la UE d'aquí a 2030. Donarà lloc a serveis nous i innovadors i a preus més competitius per als serveis posventa i la reparació d'objectes connectats («internet de les coses»).
En les seves Conclusions de 25 de març de 2021, el Consell Europeu recalcava la importància de la transformació digital per al creixement, la prosperitat, la seguretat i la competitivitat de la Unió, així com per al benestar de les nostres societats. A la llum d'aquestes ambicions i reptes, el 23 de febrer de 2022 la Comissió va proposar mesures per a una economia de les dades justa i innovadora (Reglament de Dades), com a actuació consecutiva a la seva Comunicació sobre l'Estratègia Europea de Dades, publicada al febrer de 2020.
Font original de la notícia
- Informació i dades del sector públic