"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".
El passat mes d'octubre, la Comissió Europea, va posar de manifest la seva intenció de fer d'aquest 2023 el “ Any Europeu de les Habilitats/Habilitats ”, incloses les digitals. La raó es troba en les dificultats que s'han identificat entre la ciutadania europea per adaptar-se a les noves tecnologies i aprofitar tot el seu potencial, especialment en l'àmbit professional.
La bretxa europea de les competències digitals
Segons dades ofertes per Eurostat , més del 75% de les empreses de la Unió Europea han informat sobre les dificultats que troben a l'hora d'aconseguir professionals que comptin amb les habilitats/habilitats necessàries per desenvolupar el treball que demanden. És més, la Agència Laboral Europea alerta de la gran escassetat que existeix a Europa d'especialistes en TIC i treballadors amb formació qualificada en
STEM
. Aquesta dada s'aguditza en observar que actualment tan sol 1 de cada 6 especialistes en TU pertany al gènere femení .
Pel que fa a les habilitats/habilitats digitals, les xifres tampoc són halagüeñas. I és que, tal com s'apunta en el Índice de Economía i Societat Digital (DESI) , basat en dades de 2021, solament el 56% de la població europea posseeix competències digitals bàsiques, entre les quals s'inclouen: habilitats/habilitats d'alfabetització d'informació i dades, de comunicació i col·laboració, de creació de contingut digital, de seguretat i de resolució de problemes.
Iniciatives europees per fomentar el desenvolupament de competències digitals
Com vam esmentar anteriorment, millorar l'educació i les habilitats/habilitats digitals és un dels grans objectius que s'ha marcat la Comissió Europea per aquest 2023. Si mirem a llarg termini, l'objectiu és més ambiciós: La
UE
pretén que en 2030 almenys el 80% dels adults de la
UE
comptin amb habilitats/habilitats digitals bàsiques com les esmentades anteriorment. Pel que fa al sector professional, l'objectiu se centra a comptar amb al voltant de 20 milions de professionals especialistes en TIC, amb un nombre destacat de dones en el sector.
Per dur a terme aquests objectius, existeix una sèrie de mesures i iniciatives que s'han engegat a nivell europeu. Una d'elles parteix de la Agència Europea d'Habilitats/Habilitats , els punts de la qual d'acció 6 i 7 estan enfocats a millorar totes les habilitats/habilitats rellevants per a les transicions verda i digital, així com a augmentar el nombre de graduats en
TIC
.
A través dels fons NextGenerationEU i el seu Mecanisme de Recuperació i Resiliència , els estats membres de la
UE
podran optar a ajudes destinades a finançar reformes relacionades amb les competències digitals, ja que s'habilitaran 560.00 milions d'euros per a aquesta comesa.
A més, altres programes de finançament de la Unió Europea com el Programa Europa Digital (a. c. s.) o el Mecanismo Conectar Europa (CEF) oferiran respectivament suport econòmic destinat al desenvolupament de programes d'educació especialitzats en habilitats/habilitats digitals o el llançament de la Plataforma Europea d'Ocupacions i Habilidades Digitales per posar a la disposició de la ciutadania informació i recursos relacionats.
Al costat d'elles, trobem també altres iniciatives dedicades a la formació en habilitats/habilitats digitals en el Pla d'Acció d'Educació Digital , que ha creat el Centre Europeu d'Educació Digital , o en la missió de la Coalició d'Ocupacions i Habilidades Digitales, que el seu objectiu és conscienciar i abordar la bretxa d'habilitats/habilitats digitals al costat d'administracions públiques, empreses i
ONG
.
La importància de les dades obertes en el ‘Any Europeu de les Habilitats/Habilitats Digitals’
A l'hora de fomentar el desenvolupament de les competències digitals per part de la ciutadania europea, el portal de dades obertes europeu duu a terme diverses accions que contribueixen a aquesta fi i on les dades obertes juguen un paper fonamental. En aquesta línia,
Data Europa
manté ferma el seu compromís per impulsar la formació i la divulgació de les dades obertes. Així, al costat dels objectius que enumerarem a continuació , convé subratllar també el valor a nivell coneixement que trobem darrere de cadascun dels tallers i seminaris que programen des de la seva secció acadèmica, al llarg de l'any.
- Recolzar als Estats membres en la recopilació de dades i estadístiques sobre la demanda de competències digitals per desenvolupar mesures i polítiques específiques.
- Treballar al costat dels portals de dades obertes nacionals perquè les dades estiguin disponibles i siguin fàcilment accessibles i comprensibles.
- Oferir suport a portals de dades obertes regionals i locals que presentin una major necessitat d'ajuda en labors de digitalització.
- Fomentar l'alfabetització de dades, així com la recopilació de casos d'ús d'interès que puguin ser reutilitzats.
- Desenvolupar entorns col·laboratius que facilitin als proveïdors de dades públiques la creació d'una societat intel·ligent basada en dades.
Així, del mateix que data.europa academy funciona com un centre de coneixement creat perquè les comunitats de dades obertes poden trobar seminaris web i formacions rellevants per millorar les seves habilitats/habilitats digitals, a Espanya, l'I nstituto Nacional de Formació Pública , inclou entre les seves opcions formatives diversos cursos sobre dades la comesa de les quals és mantenir al dia de les últimes tendències en aquest àmbit, als treballadors de les administracions públiques.
En aquesta línia, durant la primavera del 2023, tindrà lloc una formació sobre Datos oberts i Reutilització de la Informació , a través de la qual es realitzarà una aproximació a l'ecosistema de les dades obertes i els principis generals de reutilització. Igualment, des del 24 de maig al 5 de juny, l'INAP organitza un altre curs sobre Fonaments de Big Data on s'abordaran blocs de coneixement com la visualització de dades, la computació en el núvol, la intel·ligència artificial o les diferents estratègies en matèria de Govern de la Dada.
Així mateix, si no ets un treballador pertanyent al sector públic, però tens interès a ampliar els teus coneixements sobre dades obertes, intel·ligència artificial, machine learning o altres temàtiques vinculades a l'economia de la dada, en el blog i la secció de documentació de datos.gob.es podràs trobar materials formatius adaptats , monogràfics sobre diverses temàtiques , casos pràctics , infografies i visualitzacions pas a pas que t'ajudaran a comprendre de forma més tangible les diferents aplicacions teòriques que impliquen a les dades obertes.
datos.gob.es, ha elaborat publicacions que recopilen diferents formacions gratuïtes sobre temàtiques i especialitzacions diverses. Com, per exemple, sobre intel·ligència artificial o visualitzacions de dades .
Finalment, si coneixes més exemples o altres iniciatives dedicades a fomentar les habilitats/habilitats digitals tant en l'àmbit estatal o europeu, pots comunicar-ho a la bústia de correu electrònic dinamizacion@datos.gob.es .
Font original de la notícia
- Informació i dades del sector públic