La Estratègia Europea de Dades contempla , entre altres mesures, l'engegada d'una sèrie d'espais de dades sectorials, en àmbits estratègics i d'especial interès públic, amb l'objectiu de facilitar la “disponibilitat de grans repositoris de dades en tals sectors, al costat de les eines i infraestructures tècniques necessàries per utilitzar i intercanviar dades, així com uns mecanismes de governança adequats”.
En concret, segons el document de treball sobre els espais de dades de la Comissió Europea, aquests s'impulsen amb l'objectiu de “superar els obstacles jurídics i tècnics a la posada en comú de dades, combinant les eines i infraestructures necessàries i abordant les qüestions de confiança mitjançant normes comunes”.
Tal com reconeix aquest document, aquests espais no solament requereixen de l'engegada d'infraestructures adequades, sinó també del disseny de marcs de governança propicis, perspectiva aquesta última que suscita importants desafiaments des del punt de vista jurídic. Aunque no existeix una definició d'espais de dades establerta normativament, segons el citat document, en l'àmbit de la Unió Europea se'ls considera com a ecosistemes on les dades del sector públic, les empreses i els particulars, així com les institucions de recerca i altres tipus d'organitzacions, es troben disponibles i s'intercanvien de forma fiable i segura/segura.
Més enllà de les iniciatives que s'estan impulsant a nivell europeu i, en concret, de la seva configuració institucional i jurídica, la creació d'espais de dades també s'està promovent a nivell estatal a Espanya, en particular per part de l'Oficina de la Dada, òrgan administratiu directament depenent de la Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial. Referent a això, l'Oficina té assignades entre les seves principals funcions “la creació d'espais de compartició de dades entre empreses, ciutadans i Administracions Públiques de manera segura/segura i amb governança (sandboxes, data spaces nacionals i europeus, ecosistemes de dades per a ús sectorial tant públic com a privat, etc.)”, així com “el desenvolupament de mecanismes d'accés segurs/segurs a aquestes plataformes de dades, per a la presa de decisions públiques basades en dades o per a ús empresarial”.
Aquests espais estan anomenats a jugar un paper essencial en el context de el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, en particular en l'àmbit industrial , un dels principals objectius de la qual consisteix a facilitar la modernització i la productivitat de l'ecosistema espanyol d'indústria-serveis, mitjançant la digitalització de la cadena de valor i, en concret, a través de l'impuls de la innovació empresarial basada l'ús intensiu de dades. Entre els principals àmbits on està prevista la creació d'aquests espais, identificats en l'Agenda Digital 2025 i el referit Pla, es troben importants sectors com l'agroalimentari, la mobilitat sostenible, la salut, el comerç o el turisme. En particular, la seva implantació es durà a terme “mitjançant el desenvolupament de casos d'ús, demostradors i pilots, i d'ecosistemes sectorials públic-privats d'innovació entorn de/entorn d'aquests espais de dades”.
Implicacions jurídiques dels espais de dades
Des de l'aprovació de la Directiva (UE) 2019/1024, relativa a les dades obertes i la reutilització de la informació del sector públic , s'han succeït importants novetats regulatòries que afecten als espais de dades, entre les quals destaca el Reglamento (UE) 2022/868 relatiu a la governança europea de dades , on es contempla un règim específic per als serveis d'intermediació i l'altruisme en la cessió de les dades.
Així, recentment, s'ha publicat el Reglament d'Execució (UE) 2023/138 , pel qual s'estableixen els conjunts de dades d'alt valor que les entitats del sector públic han de posar a disposició en condicions tècniques i jurídiques que facilitin la seva reutilització. Així mateix, s'estan tramitant altres iniciatives d'abast general que estan cridades a tenir un impacte directe important sobre els espais de dades, entre les quals destaca la proposada de normes harmonitzades per a un accés just a les dades i la seva utilització (Llei de Dades ).
Més enllà d'aquest marc normatiu transversal és necessari distingir aquells espais que disposin d'una regulació específica dels quals, per contra, manquin de la mateixa, ja que en aquest últim cas la determinació de les regles jurídiques aplicables haurà de realitzar-se utilitzant altres instruments jurídics no normatius, això és, principalment a través de l'acord —ja tingui la forma de contracte, conveni, etc.— entre els subjectes que participin en la creació de l'espai i decideixin la seva configuració inicial.
Asimismo, resulta determinante si en el espacio está implicada una entidad del sector público, ya que, de ser así, podría incorporarse al mismo en igualdad de condiciones con el resto de sujetos privados o, en su caso, adoptar una función de dirección, control o supervisión que sería incompatible con su participación bajo la primera modalidad en la medida que dicha posición podría suponer una interferencia en el normal funcionamiento del espacio. De ser el caso, debería plantearse una separación funcional y organizativa adecuada, de manera que fuesen distintas entidades las encargadas de llevar a cabo ambas tareas, esto es, aportar datos al espacio y utilizarlos y, de otra parte, gestionar su funcionamiento.
Por el contrario, podría darse el caso de que exista un marco normativo propio para el correspondiente espacio, tal y como se está planteando a nivel europeo en àmbit de les dades de salut . En aquest supòsit, és la pròpia normativa sectorial la que establiria les condicions de participació a l'espai que, fins i tot, podria ser obligatòria; les premisses tècniques, organitzatives, jurídiques i econòmiques aplicables, tant pel que es refereix als subjectes que aportin les dades com, així mateix, als quals pretenguin reutilitzar-los; els supòsits o, si escau, les condicions en què la reutilització de la informació no seria admissible; o, entre altres extrems, les garanties institucionals a tenir en compte i, sobretot, les estructures organitzatives encarregades de fer complir les previsions normatives que regulin el corresponent espai.
En definitiva, els espais sectorials constitueixen un model que va més enllà del mer intercanvi de dades entre diversos subjectes i que, així mateix, supera —encara que pot incloure-la, segons els casos— la reutilització de la informació del sector públic. En concret, es tracta d'ecosistemes en els quals, amb caràcter general, les entitats privades estan cridades a jugar un destacat protagonisme, la qual cosa no suposa necessàriament que el sector públic quedi exclòs de participar activament. Ara bé, aquest tipus d'iniciatives estan impregnades d'una destacable complexitat no només per la configuració en si de l'espai sectorial sinó, sobretot, per l'ambiciós plantejament que suposa la futura integració de diversos espais, ja sigui en l'àmbit estatal o, fins i tot en major mesura, l'europeu, la qual cosa reforça la importància d'iniciatives com Gaia-X .
Mancant un marc normatiu específic per als espais de dades, resulta imprescindible establir les condicions adequades perquè el disseny i posada en pràctica d'aquests espais es realitzi amb les majors garanties jurídiques tenint en compte l'objectiu final que es persegueix: facilitar la creació de serveis digitals de valor afegit des de la innovació tecnològica.
Font original de la notícia