accesskey_mod_content

La Comissió modifica les normes generals d'exempció per categories per facilitar i agilitar les transicions ecològica i digital

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

10 març 2023

Juntament amb el nou marc temporal de crisi i transició, aquesta modificació específica té per objecte facilitar als Estats membres la concessió de les ajudes necessàries a sectors clau.

Modificació del RGEC en relació amb el Pacte Verd

El RGEC declara categories específiques d'ajudes estatals compatibles amb el Tractat de Funcionament de la Unió Europea, sempre que compleixin determinades condicions. Per tant, eximeix a aquestes categories de l'obligació de notificació prèvia i d'aprovació per part de la Comissió, la qual cosa permet als Estats membres concedir directament l'ajuda i informar a la Comissió únicament a posteriori.

La modificació anunciada avui concedeix als Estats membres més flexibilitat a l'hora de formular i executar ajudes en sectors clau per a la transició cap a la neutralitat climàtica i cap a una indústria sense emissions netes. Contribuirà a agilitar la inversió i el finançament per a la producció de tecnologies netes a Europa, d'acord amb el Pla Industrial del Pacte Verd(Obre en nova finestra) .

Les noves normes recullen els canvis introduïts recentment en diversos conjunts de directrius en matèria d'ajudes estatals per vetllar per que el RGEC segueixi sent idoni per a les transicions ecològica i digital.

També asseuran les bases correctes per afrontar alguns dels efectes econòmics derivats de la guerra de Rússia contra Ucraïna i contribuir a la recuperació de l'economia europea, afectada també per la pandèmia de coronavirus i els alts preus de l'energia.

En concret, les normes revisades:

  • Augmenten i racionalitzen les possibilitats d'ajuda en l'àmbit de la protecció del medi ambient i l'energia, entre altres coses per sostenir la implantació de les energies renovables, els projectes de descarbonización, la mobilitat ecològica i la biodiversitat, i per facilitar les inversions en hidrogen renovable i augmentar l'eficiència energètica.
  • Faciliten l'execució de determinats projectes en els quals participin beneficiaris de diversos Estats membres, tals com els projectes importants d'interès comú europeu (PIICE), en l'àmbit de la recerca i el desenvolupament, augmentant les intensitats d'ajuda i els llindars de notificació.
  • Amplien les possibilitats de formació i reconversió professional en tots els sectors en eximir de la notificació les ajudes a la formació inferiors a 3 milions d'euros.
  • Eximeixen per categories les ajudes concedides pels Estats membres per regular els preus de l'energia, tals com l'electricitat, el gas i la calor produïts a partir de gas natural o electricitat.
  • Introdueixen un augment molt important dels llindars de notificació per a les ajudes a la protecció del medi ambient i per a les ajudes en matèria de recerca, desenvolupament i innovació (R+D+i).
  • Aclareixen i simplifiquen les possibilitats d'ajuda al finançament de risc, a les pimes i a les empreses emergents, així com als productes financers que compten amb el respatller del fons InvestEU.
  • Prorroguen el RGEC fins a finals de 2026 en honor de la seguretat jurídica i l'estabilitat normativa.
  • Amplien els llindars del RGEC fins i tot fora dels àmbits objecto d'examen específic per tenir en compte el període de validesa més extens de les normes.
  • Ajusten les disposicions del RGEC a les noves Directrices sobre les ajudes de finalitat regional(Obre en nova finestra) , les Directrius sobre ajudes estatals en matèria de clima, protecció del medi ambient i energia(Obre en nova finestra) , les Directrius sobre finançament de risc(Obre en nova finestra) , el Marco sobre ajudes estatals de recerca i desenvolupament i innovació(Obre en nova finestra) i les Directrius sobre banda ampla(Obre en nova finestra) .

Properes etapes

Després de l'aprovació per part de la Comissió del text anglès del Reglament, aquest s'adoptarà oficialment en les properes setmanes després de la traducció del text a totes les llengües oficials de la UE. Entrarà en vigor l'endemà al de la seva publicació en el Diari Oficial de la Unió Europea. El text del Reglament modificatiu aprovat avui pot consultar-se aquí(Obre en nova finestra) .

Context

L'article article 108, apartat 3(Obre en nova finestra) , del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE) exigeix als Estats membres que notifiquin totes les ajudes estatals a la Comissió Europea i que les executin únicament després que la Comissió les hagi aprovat. El Reglament d'habilitació(Obre en nova finestra) faculta a la Comissió per declarar compatibles amb el mercat únic determinades categories d'ajudes estatals i eximir-les de l'obligació de notificació que estableix el Tractat.

El Reglament general d'exempció per categories permet als Estats membres aplicar directament determinades mesures d'ajuda, amb plena seguretat jurídica. El Reglament general d'exempció per categories(Obre en nova finestra) de 2014 eximeix a determinades categories d'ajudes estatals del requisit de notificació prèvia a la Comissió, quan els beneficis per a la societat compensen els possibles falsejaments de la competència. Com a conseqüència d'això, els Estats membres executen ara més del 90 % de totes les noves ajudes estatals sense necessitat d'aprovació prèvia per part de la Comissió. Aquesta situació s'ajusta al plantejament de la Comissió de centrar-se a complir més i amb major rapidesa, i al mateix temps fer menys on la seva intervenció no suposi un valor afegit.

El fet que una mesura d'ajuda estatal no compleixi els criteris del RGEC no significa que sigui incompatible amb les normes sobre ajudes estatals de la UE, sinó únicament que la mesura ha de notificar-se (abans de la seva execució) a la Comissió, que avaluarà a continuació si l'ajuda estatal pot aprovar-se conformement a altres normes de la UE sobre ajudes estatals.

Al gener de 2019, la Comissió va engegar una avaluació de determinades normes sobre ajudes estatals adoptades com a part del paquet de modernització de les ajudes estatals(Obre en nova finestra) de 2014. L'avaluació va indicar(Obre en nova finestra) , en general, que el sistema i les normes de control de les ajudes estatals s'adequaven a la seva finalitat. No obstant això, també va assenyalar que normes concretes necessitaven alguns ajustos, també a la llum del recent Pacto Verde Europeo(Obre en nova finestra) i de les estratègies industrial(Obre en nova finestra) i digital(Obre en nova finestra) de la UE, a més d'una major racionalització. 

Per tant, a fi de recollir els canvis en els diferents conjunts de Directrius sobre ajudes estatals, la Comissió va convidar a l'octubre octubre de 2021(Obre en nova finestra) als Estats membres i a totes les altres parts interessades a presentar les seves observacions sobre algunes propostes de modificació del RGEC. La proposta presentada avui succeeix a la modificació del RGEC que la Comissió va adoptar al juliol juliol de 2021(Obre en nova finestra) a fi d'adaptar les normes pertinents en matèria d'ajudes estatals a les normes de finançament del nou marc financer plurianual.

La modificació anunciada avui contribuirà a agilitar les inversions i el finançament destinades a la producció de tecnologies netes a Europa, preservant al mateix temps unes condicions de competència equitatives al mercat únic.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic