El enfoque de la regulación de la Unión Europea ha dado un giro importante desde que en 2003 se impulsara la primera normativa sobre reutilización de la información del sector público. En concreto, como consecuencia de la Estratègia Europea de Dades aprobada en 2020 se está ampliando el enfoque regulatorio al menos desde dos puntos de vista:
- d'una banda, s'estan impulsant models de governança que tinguin en compte la necessitat d'integrar, des del disseny i per defecte, el respecte a altres drets i interessos jurídicament rellevants, com és el cas de la protecció de les dades personals, la propietat intel·lectual o el secret comercial, tal com ha succeït singularment a través del Reglament de Governança de les Dades;
- d'altra banda, ampliant l'àmbit subjectiu de les normes per anar més enllà del sector públic, de manera que també es comencen a contemplar obligacions dirigides específicament a entitats privades, tal com demostra l'aprovació al novembre de 2023 del Reglament sobre normes harmonitzades per a un accés just a les dades i la seva utilització (conegut com a Llei de Dades).
En aquest nou plantejament adquireixen un singular protagonisme els espais de dades , tant pel que es refereix a la importància dels sectors sobre els quals versen (salut, mobilitat, medi ambient, energia…) com, sobretot, pel destacat paper que estan cridats a jugar a l'hora de facilitar la posada a la disposició de grans quantitats de dades, en concret a l'hora de superar els obstacles tècnics i jurídics que dificulten la seva posada en comú . Referent a això, a Espanya ja disposem d'una una previsió legal sobre este tema , que s'ha concretat amb la creació d'una secció específica en la Plataforma de Contractació del Sector Públic .
En la pròpia Estratègia es contempla la creació de “ un espai comú europeu de dades relatives a les administracions públiques , a fi de millorar la transparència i la rendició de comptes respecte de la despesa pública i la qualitat de la despesa, lluitar contra la corrupció tant a nivell nacional com de la UE, i abordar les necessitats en relació amb el compliment de les normes, a més de recolzar l'aplicació efectiva de la legislació de la UE i afavorir aplicacions innovadores”. Si bé, al mateix temps es reconeix, que “les dades concernents a la contractació pública es difonen a través de diversos sistemes en els Estats membres, estan disponibles en diferents formats i no són fàcils d'utilitzar” concloent la necessitat, en molts casos, de “millorar la qualitat de les dades”.
Per què un espai de dades en l'àmbit de la contractació pública?
Dins de l'activitat que duen a terme les entitats públiques destaca la contractació pública, la rellevància de la qual en l'economia del conjunt de la UE arriba fins a gairebé el 14% del PIB, per la qual cosa es tracta d'un pol estratègic per dinamitzar una economia més innovadora, competitiva i eficient. No obstant això, tal com es reconeix expressament en la Comunicació de la Comissió titulada Contractació pública: Un espai de dades per millorar la despesa pública, impulsar l'elaboració de polítiques basades en dades i millorar l'accés de les pimes a les licitacions , publicada al març de 2023, encara que existeix una gran quantitat de dades sobre contractació pública, no obstant això “de moment la seva utilitat per als contribuents, els responsables públics i els compradors públics és escassa”.
La regulació sobre contractació pública aprovada en 2014 va incorporar una decidida aposta per l'ús ús de mitjans electrònics en la divulgació de la informació relativa a la convocatòria i l'adjudicació dels procediments , si ben aquesta normativa emmalalteix d'algunes limitacions importants:
- es refereix únicament als contractes que superin uns llindars mínims fixats a nivell europeu, la qual cosa limita la mesura al 20% de la contractació pública en la UE, de manera que són els propis Estats els qui han de promoure mesures de transparència pròpies per a la resta dels supòsits;
- no afecta a la fase d'execució contractual, de manera que no s'aplica a qüestions tan rellevants com el preu finalment pagat, els terminis d'execució realment consumits o, entre altres qüestions, els possibles incompliments per part del contractista i, si escau, les mesures adoptades per les entitats públiques sobre este tema;
- encara que es refereix a l'ús de mitjans electrònics a l'hora de complir amb l'obligació de transparència, no obstant això, no contempla la necessitat que s'articuli sobre la base de formats oberts que permetin la reutilització automatitzada de la informació.
Certament, des de l'aprovació de la regulació de 2014 s'han produït importants avanços a l'hora de facilitar la normalització del procés de recollida de dades, sobretot en imposar-se la utilització de formularis electrònics per als llindars abans indicats des del 25 d'octubre de 2023. No obstant això, resultava imprescindible un plantejament més ambiciós que permetés “aprofitar plenament el poder que ofereixen les dades sobre contractació pública”. Per a això, en aquesta nova iniciativa es contemplen no només mesures dirigides a incrementar decididament la quantitat de dades disponibles i la seva qualitat sinó, a més, la creació d'una plataforma a escala de la UE per fer front a la dispersió actual, així com la combinació amb un conjunt d'eines basades en tecnologies avançades, singularment la intel·ligència artificial.
Els avantatges d'aquest plantejament són evidents des de diversos punts de vista:
- d'una banda, podria proporcionés una informació més precisa a les entitats públiques a l'hora de planificar i adoptar les seves decisions;
- però també, d'altra banda, es facilitarien les funcions de control i supervisió per part de les autoritats competents i, en general, de la societat;
- i, sobretot, s'impulsaria de manera decisiva l'accés efectiu de les empreses i, en particular, de les pimes a la informació sobre procediments actuals o futurs als quals poder concórrer.
Quins són els principals reptes que s'han d'afrontar des del punt de vista jurídic?
La Comunicació sobre l'espai de dades europeu de la contractació pública suposa una important iniciativa de gran interès puix que esbossa el camí a seguir, plantejant els avantatges que podria suposar la seva engegada, emfatitzant les possibilitats que ofereix un plantejament tan ambiciós i, així mateix, identificant les principals condicions que ho farien viable. Tot això des de l'anàlisi de rellevants casos d'ús, la identificació dels actors claus en aquest procés i l'establiment d'un calendari precís amb un horitzó temporal fins a 2025.
L'impuls d'un espai europeu de dades específic en l'àmbit de la contractació pública és, sens dubte, una iniciativa que potencialment podria tenir un enorme impacte tant en la pròpia activitat contractual de les entitats públiques com, així mateix, per la qual cosa es refereix a les empreses i, en general, a la societat. Però perquè això sigui possible també caldria plantejar-se importants desafiaments des de la perspectiva jurídica:
En primer lloc, actualment no es contempla ampliar l'obligació de publicació als contractes que es troben per sota dels llindars establerts a nivell europeu, la qual cosa suposa que la major part de les licitacions quedarien fora de l'àmbit de l'espai. Aquesta limitació planteja una conseqüència addicional, ja que suposa deixar en mans dels Estats membres l'establiment addicional d'obligacions de publicitat activa a partir de les quals procedir a la recollida i, si escau, integració de les dades, la qual cosa podria suposar una dificultat important a l'hora d'assegurar la integració de múltiples i heterogènies fonts de dades, en particular des de la perspectiva de la interoperabilitat. Referent a això, la Comissió pretén crear un conjunt harmonitzat de dades que, en el cas que anessin d'obligat acatament per part de totes les entitats públiques a nivell europeu, permetria no només que les dades es recopilin per mitjans electrònics, sinó que, a més, puguin traduir-se a llenguatge comú que faciliti el seu tractament automatitzat.
En segon lloc, encara que la Comunicació insti als Estats perquè s'esforcin “per recopilar dades tant en la fase prèvia a l'adjudicació com en la fase posterior a aquesta”, no obstant això, configura com a voluntaris els anuncis de finalització dels contractes. Si fossin obligatoris es podria “aconseguir una comprensió molt més detallada de la totalitat del cicle de la contractació pública”, a més d'impulsar l'adopció de mesures correctores davant situacions jurídicament discutibles tant pel que es refereix a la posició jurídica de les empreses que no van resultar adjudicatàries com, així mateix, de les autoritats encarregades de dur a terme funcions de fiscalització.
Un altre dels principals reptes per a l'òptim funcionament de l'espai europeu de dades consisteix en la fiabilitat de les dades publicades, ja que amb freqüència es poden lliscar errors a l'hora d'emplenar els formularis o, fins i tot, aquesta tasca pot percebre's com una activitat rutinària que es realitza en ocasions sense prestar la deguda atenció a la seva execució, tal com ve demostrant la pràctica administrativa en relació amb els CPV . Encara que cal reconèixer que en l'actualitat existeixen eines avançades que podrien ajudar a corregir aquest tipus de disfuncions, la veritat és que resulta imprescindible anar més enllà d'una mera digitalització dels processos de gestió i apostar decididament per models de tramitació automatitzats que estiguin basats en les dades i no en els documents, com encara avui resulta habitual en molts àmbits del sector públic. Des d'aquestes premisses es podria avançar decididament des de les exigències d'interoperabilitat abans referides i implementar les eines analítiques basades en tecnologies emergents al fet que es refereix la Comunicació.
La necessària adaptació de la regulació europea sobre contractació pública
Donada la rellevància dels objectius plantejats i l'enorme dificultat que comporten els reptes anteriorment indicats, sembla justificat que una iniciativa tan ambiciosa i amb un potencial impacte tan destacat s'articuli a partir d'una sòlida base normativa. Resulta imprescindible anar més enllà de les recomanacions, establint clares i precises obligacions jurídiques per als Estats membres i, en general, per a les entitats públiques, a l'hora de gestionar i difondre la informació sobre la seva activitat contractual, tal com s'ha plantejat per exemple a l'espai espai de dades sanitàries .
En definitiva, gairebé deu anys després de l'aprovació del paquet de directives sobre contractació pública, potser hagi arribat el moment de procedir a la seva actualització amb un plantejament més ambiciós que, des de les exigències i possibilitats de la innovació tecnològica, permeti posar realment en valor la ingent quantitat de dades que es generen en aquest àmbit. Més encara, per què no configurar les dades de la contractació pública com a dades d'alt valor a l'empara de la regulació sobre dades obertes i reutilització de la informació del sector públic?
Font original de la notícia
- Contractació
- Informació i dades del sector públic