La Comissió Europea ha presentat una nova estratègia de normalització en la qual s'esbossa un nou enfocament sobre les normes dins del mercat únic, així com a escala mundial. L'estratègia va acompanyada d'una proposta de modificació del Reglament sobre la normalització; un informe relatiu a la seva aplicació, i el Programa de treball de la Unió sobre normalització europea per 2022 . Aquesta nova estratègia té per objecte reforçar la competitivitat de la UE a escala mundial, facilitar una economia resiliente, ecològica i digital i consagrar els valors democràtics en les aplicacions tecnològiques.
Les normes són la base subjacent del mercat únic de la UE i la competitivitat mundial. Contribueixen al fet que els fabricants puguin garantir la interoperabilitat dels productes i serveis, a la reducció de costos, a la millora de la seguretat i al foment de la innovació. No podem veure-les, però són una part essencial de la nostra vida diària, ja que aborden qüestions que van des de les freqüències wifi, les joguines connectades o els fixadors d'esquí, per esmentar solament algunes d'elles. Gràcies a les normes es pot confiar que el funcionament i la seguretat d'un producte o un servei són adequats i no resultaran perjudicials per a les persones o per al medi ambient. El compliment de les normes harmonitzades garanteix que els productes s'ajusten al Dret de la Unió.
El ràpid ritme de la innovació, les ambicions verdes i digitals i les implicacions dels estàndards tecnològics per als valors democràtics de la UE requereixen un enfocament cada vegada més estratègic en matèria d'estandardització. La UE no pot aconseguir els seus propòsits en relació amb la neutralitat climàtica i amb una economia resiliente i circular sense normes europees. Per seguir sent un referent mundial en matèria de normalització, la UE ha d'influir de manera significativa en les activitats en aquest àmbit i és crucial que lideri el treball en els fòrums i institucions internacionals més importants. Mitjançant l'establiment de normes a nivell mundial, la UE aconsegueix transmetre els seus valors, alhora que proporciona a les empreses europees un important avantatge per ser pioneres.
L'estratègia proposa cinc conjunts de mesures clau:
- Anticipar, prioritzar i abordar les necessitats urgents de normalització en entorns estratègics.
- Millorar la governança i l'estructura del sistema europeu de normalització.
- Reforçar el lideratge europeu en matèria de normes mundials.
- Suport a la innovació.
- Formar a la propera generació d'experts en normalització.