accesskey_mod_content

El Govern regula les comunicacions electròniques en l'Administració de Justícia a través de LEXNET a partir de l'1 de gener de 2016

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

01 desembre 2015

El Reial decret aprovat suposa un nou avanç en la implantació de la Justícia Digital per apropar la Justícia al ciutadà, agilitar els processos i reduir els temps d'espera.

El Consell de Ministres del passat 27 de novembre de 2015, a proposta del ministre de Justícia, Rafael Catalá, ha aprovat el Reial decret sobre comunicacions electròniques en l'Administració de Justícia en l'àmbit territorial del Ministeri de Justícia i pel qual es regula el sistema LEXNET que, a partir de l'1 de gener de 2016, s'haurà d'utilitzar per a la presentació d'escrits, el trasllat de còpies i la realització d'actes de comunicació tant pels jutjats, tribunals i fiscalies com pels professionals que col·laboren amb la Justícia.

El Reial decret s'aplicarà en l'àmbit territorial del Ministeri de Justícia (Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Múrcia, Balears, Extremadura, Ceuta i Melilla) i en tots els ordres jurisdiccionals. Les comunitats autònomes amb competències transferides en matèria de Justícia hauran d'adoptar les mesures necessàries per assegurar des del proper 1 de gener l'aplicació de les previsions introduïdes en les recents reformes de la Llei d'Enjudiciament Civil i de la Llei Orgànica del Poder Judicial en aquesta matèria.

Per aconseguir aquest objectiu, el Ministeri de Justícia ha signat convenis de col·laboració amb les comunitats autònomes i ha posat a la seva disposició les eines tècniques necessàries per a la implantació de les comunicacions electròniques. A més, en un esforç per la coordinació institucional i tècnica entre totes les institucions i col·lectius implicats, s'han mantingut reunions en el si de la Comissió Justícia Digital i també en el marc del Comitè Estatal de l'Administració Judicial Electrònica, en el qual estan representades totes les comunitats autònomes, a més del Consell General del Poder Judicial i la Fiscalia General de l'Estat.

Les comunicacions electròniques en l'àmbit de l'Administració de Justícia suposaran una major agilitat i un increment de la transparència dels processos judicials, un important estalvi de costos, la reducció de les càrregues administratives i una major seguretat en el tractament de la documentació.

A partir de 2017 l'obligació de relacionar-se de forma telemàtica amb l'Administració de Justícia s'estendrà als col·lectius de notaris, registradors o a les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat. Així mateix, el Reial decret desenvolupa la possibilitat que el ciutadà pugui relacionar-se electrònicament amb l'Administració de Justícia així com que pugui proporcionar el seu número de telèfon mòbil o correu electrònic per rebre missatges de text o avisos sobre on es troba a la seva disposició l'acte de comunicació i la documentació corresponent.

L'aprovació d'aquest Reial decret s'emmarca en el conjunt de mesures adoptades pel Govern en matèria de noves tecnologies aplicades a la Justícia:

  • Inscripció telemàtica de naixements davant el Registre Civil des dels centres hospitalaris

Des del 15 d'octubre els ciutadans poden comunicar electrònicament des dels centres sanitaris el naixement dels seus fills als Registres Civils. No serà, per tant, necessari en la majoria dels casos acudir personalment a l'Oficina del Registre Civil per realitzar la inscripció del nascut. Una vegada practicada la inscripció, el Registre Civil enviarà als progenitors (preferentment per via electrònica) una certificació literal de naixement amb la qual podran efectuar els tràmits que precisin davant altres administracions.

De moment, s'han realitzat gairebé 4.000 sol·licituds corresponents als 70 hospitals públics en els quals està implantat des del seu inici.

  • Seu Judicial Electrònica

El 22 de setembre el Ministeri de Justícia va engegar la seu judicial electrònica dels òrgans judicials de l'àmbit de la seva competència. A partir d'ara, els ciutadans podran consultar a la web https://sedejudicial.justicia.es (Obre en nova finestra) l'estat dels seus expedients judicials, així com accedir al servei de verificació de codis de documents judicials electrònics. La seu judicial electrònica és el primer pas cap a un model de serveis que faci la justícia plenament accessible (24 h. x 7 dies a la setmana), transparent i oberta al ciutadà.

  • Celebració de les subhastes judicials i notarials de forma telemàtica en Portal de Subhastes del BOE

Des del 15 d'octubre del 2015 està en marxa un sistema per a la celebració de les subhastes judicials i notarials de forma electrònica a través d'un Portal únic de Subhastes electròniques de qualsevol ben depenent de l'Agència Estatal Butlletí Oficial de l'Estat. Aquest nou sistema permet multiplicar la publicitat dels procediments, facilitar informació gairebé il·limitada tant de la subhasta com del ben i, el més important, licitar gairebé a qualsevol moment i des de qualsevol lloc, la qual cosa fa que sigui un sistema més eficient per a tots els afectats.

  • Implantació de l'Expedient Judicial Electrònic en la Sala contenciosa administrativa de l'Audiència Nacional

L'expedient judicial electrònic facilita l'accés digital de tots els intervinents judicials a la documentació del procediment. El procés en l'Audiència Nacional es va iniciar al setembre de 2010. Tots els escrits dirigits a qualsevol òrgan judicial de l'Audiència Nacional es presenten davant aquest Servei Comú, que s'encarrega de la seva recepció, registre, digitalització i catalogació en un gestor documental. A partir d'aquest moment, tots els intervinents judicials autoritzats poden, des del seu ordinador, accedir a l'expedient judicial electrònic per a la seva gestió i tramitació.

Durant 2015, l'expedient judicial electrònic ha permès estalviar 5,5 MM € en els 18.415 assumptes incoats.

  • Implantació del Sistema integrat de Justícia (Conca)

Es tracta d'una modalitat més avançada de l'Expedient Judicial Electrònic, amb millors prestacions que guia a l'usuari a l'hora d'utilitzar l'eina. Està implantat en la seva primera fase en els Jutjats del partit judicial de Conca.

  • Accés de les Administracions al Registre Central de Penats

Les Administracions Públiques poden des d'ara accedir a la base de dades del Registre Central de Penats i obtenir certificació quan l'administrat no té antecedents. D'aquesta forma, s'evita que el ciutadà hagi de presentar documents que obren en poder de l'Administració i s'agilita la tramitació de procediments administratius en els quals es precisa els antecedents penals.

  • Enviament automàtic d'informació sobre violència de gènere: requisitorias, mesures cautelars i penes relatives a sentències signes (Madrid)

En tots els òrgans judicials de la Comunitat de Madrid ja és possible l'enviament automàtic de requisitorias, mesures cautelars i penes relatives a sentències fermes de violència domèstica i de gènere des del sistema de registres SIRAJ al Ministeri de l'Interior. Aquesta mesura permet reduir els temps de notificació i de tramitació i elimina l'ús del paper en les comunicacions amb les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat.

Font original de la notícia

Reial decret 1065/2015, de 27 de novembre,(Obre en nova finestra) sobre comunicacions electròniques en l'Administració de Justícia en l'àmbit territorial del Ministeri de Justícia i pel qual es regula el sistema LexNET