El Informe sobre Govern Electrònic avalua la provisió i entrega de serveis de govern electrònic en 37 països d'Europa, els 27 estats membres de la UE més Islàndia, Noruega, Suïssa, Albània, Montenegro, Macedònia del Nord, Sèrbia, Turquia, Moldàvia i Ucraïna. S'han avaluat els serveis de govern digital, visitant i puntuant més de 14.000 llocs web (al voltant de 400 per país). Aquesta edició de l'eGovernment Benchmark no solament avalua la transformació digital dels governs en 2022 i 2023, sinó que també reflexiona sobre les tendències més àmplies observades en els últims quatre anys
Aquest estudi avalua quatre dimensions dels serveis públics en línia, que consten de 14 indicadors, dividits en 48 preguntes.
Les quatre dimensions poden descriure's mitjançant les següents preguntes clau:
- Centralitat en l'usuari. Fins a quin punt es presten serveis en línia? Com són d'amigables per a dispositius mòbils? I quins mecanismes de suport i retroalimentació en línia existeixen?
- Transparència. Les administracions públiques estan proporcionant informació clara i obertament comunicada sobre com es presten els seus serveis? Són transparents sobre els processos de formulació de polítiques i disseny de serveis digitals, així com sobre la forma en què es processen les dades personals de les persones?
- Facilitadors clau. Què habilitadors tecnològics existeixen per a la prestació de serveis de govern electrònic?
- Serveis transfronterers. Amb quina facilitat els ciutadans estrangers poden accedir i utilitzar els serveis en línia? I quins mecanismes de suport i retroalimentació en línia existeixen per als usuaris transfronterers?
Per proporcionar una visió general completa de l'acompliment dels països en matèria de govern electrònic, s'analitzen 95 serveis en nou "esdeveniments de vida". Aquests es refereixen a una seqüència de serveis digitals que el ciutadà o empresa mitjana probablement requereixi dels dominis governamentals: operacions administratives i comercials, mudança, transport, inici de petites reclamacions, salut, creació d'empreses, vida familiar, desocupació i estudis.
Malta se situa com el país millor classificat en administració electrònica amb una puntuació de 97, seguit d'Estònia (92), Luxemburgo (90) i Islàndia (90). Entre els països de la UE els segueixen Finlàndia (88), Lituània (86), Dinamarca (85), els Països Baixos (85), Letònia (85), Suècia (82), Àustria (82), Portugal (81) i España (79). El rendiment mitjà als països de la UE ha estat de 76 punts.
Indicadores de España
Entre els indicadors que mesuren el rendiment de les polítiques d'Administració Electrònica, España destaca especialment en Centralitat en l'usuari (98 punts enfront de 93 de mitjana en la UE). Aquesta dimensió mesura si un servei és ofert online (98 punts), si existeixen funcionalitats de suport i ajuda (100) i si està adaptat a dispositiu mòbil (95).
En la resta d'indicadors, España se situa per sobre de la mitjana dels països de la UE en Transparència (71 punts enfront de 67 de la UE) i Facilitadors clau (83 enfront de 78), i lleugerament per sota en Serveis transfronterers (65 enfront de 66). Entre l'acompliment digital per "esdeveniments vitals", España destaca en la categorìa d'operacions administratives i comercials regulars, amb 93 punts.
Entre altres dades, l'informe assenyala que en España el 97% dels serveis estan online, un 67% dels portals governamentals mostren si s'han consultat les dades personals, un 90% dels serveis accepten la identificació electrònica, un 73% dels serveis estan disponibles des d'altres països i un 81% dels serveis compten amb informació personal precompletada.
Atenent al total, España se situa en el lloc 12 de la UE amb un índex de maduresa de l'administració electrònica de 79 punts.
Entre les bones pràctiques que recull l'informe, figuren les iniciatives espanyoles Mi Carpeta Ciudadana i el Centre d'Operacions de Ciberseguretat de l'AGE, així com el Bessó Digital de la Xunta de Galícia.